مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

خواص نمک دریا / برای سلامت و زیبایی

مطالب پربازدید

خواص نمک دریا

نمک دریا سرشار از مواد معدنی است. خواص نمک دریا شامل سلامت دهان، کاهش التهاب، رهایی از روماتیسم مفصلی، کاهش تورم پا، مراقبت از پوست، لایه برداری، براق شدن ناخن و رفع آکنه و جوش خواهد بود.

نمک دریا
نمک دریا، نمک طبیعی است که از تبخیر آب دریا به دست می‌آید. این نمک سرشار از مواد معدنی همچون سدیم، پتاسیم، منیزیم، روی، آهک، مس، کلسیم، فلورید و آهن است. جایگزینی این نمک به جای نمک صنعتی به دلیل هزینه کمتر، سلامتی بیشتر و طعم بهتر آن در غذا انتخاب شایسته‌ای است. با کمتر استفاده کردن نمک و استفاده از نمک دریا، سلامتی را به بدن خود هدیه دهید. در ادامه خواص نمک دریا را برای سلامت و زیبایی بدن بررسی می‌کنیم.

این نمک در رنگ‌های صورتی، سیاه یا خاکستری موجود است در حالی که نمک سفره فقط سفید رنگ است. ناحیه جغرافیایی آن، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس و دریای شمال است. در دوران قدیم، از این نمک برای درمان انواع زخم‌ها استفاده می‌شد. امروزه از این ماده در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و آشپزی کاربرد دارد.

خواص نمک دریا برای سلامتی

 

حمام نمک

فقط کافی است یک بار در محلول نمک دریا بخوابید تا به فواید بی نظیر آن پی ببرید. نمک دریا باعث عملکرد بهتر آنزیم ها در بدن می شود.
همچنین ، این نمک خاصیت ضد عفونی کنندگی بالایی دارد و سطح بدن را از میکروب ها و باکتری ها پاک می کند.یکی از نقاط قوت حمام نمک دریا این است که هورمون های بدن را نیز تنظیم می کند و کمک زیادی به کاهش استرس و افسردگی در انسان می کند.
حمام نمک در سطح و داخل بدن ، با وجود تمام فعل و انفعالات منجر به وقوع آن ، بدن را از نظر جسمی و عصبی از نظر طبیعی به حالت طبیعی می رساند. در نتیجه ، این حمام سرانجام خواب راحتی را برای افرادی که از آن استفاده می کنند ، به ارمغان می آورد.

مطالب پربازدید

سلامت دهان

نمک دریا، به دلیل فلوراید موجود در آن برای سلامتی دندان‌ها بسیار مناسب است. با درست کردن آب نمک و شست و شو و غرغره مداوم، از خاصیت بالای فلوراید که محافظی در برابر آسیب‌های اسیدی دندان است، بهره‌مند می‌شوید. این کار سبب می‌شود که دندان‌های شما از پوسیدگی و خراب شدن در امان بمانند. غرغره کردن، خونریزی لثه، زخم‌های دهانی و گلودرد را تسکین می‌دهد. فلوراید، به سفیدی و بوی بدن دهان کمک ویژه‌ای می‌کند.

ضد التهاب

یکی دیگر از خاصیت مهم نمک دریا، ضد التهاب بودن آن است. با تعادل در مصرف آن، می‌توانید از برخی بیماری‌ها جلوگیری کنید. این نمک از برخی التهاب‌ها مانند آرتریت و بعضی از مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کند.

رهایی از روماتیسم مفصلی

محققین در مطالعات خود، به تاثیر مثبت نمک در درمان برخی بیماری‌ها، چون روماتیسم مفصلی دست یافتند. یک حمام آب ولرم حاوی نمک دریا، خاصیت ضد التهابی دارد. این حمام تاثیرات مثبتی در درمان بیماری‌های مفصلی خواهد داشت.
خواص نمک دریا

کاهش تورم پا

ممکن از شما در اثر ایستادن‌های زیاد، پیاده روی طولانی و یا ورزش‌های سنگین دچار درد در ناحیه پا شده باشید. بدین منظور ظرفی را تا نیمه پر از آب ولرم کنید و ۳ تا ۴ قاشق نمک دریایی به همراه جوش شیرین به آن اضافه کنید. سپس پا‌های خود را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در درون آن قرار دهید. این خاصیت به دلیل اثر اسمز موجود در نمک دریا است که از تجمع سموم در بدن جلوگیری می‌کند.
خواص نمک دریا

کمک به درمان دیابت

کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و مواد قندی به درمان بیماری دیابت کمک شایانی می‌کند. از خواص نمک دریا، کاهش وابستگی بدن به داروی انسولین است. این نمک به کنترل قند خون کمک می‌کند. اما باید توجه داشت که این ماده را به میزان متعادل باید استفاده کرد.

کمک به درمان پوکی استخوان

این نمک طبیعی سرشار از مواد معدنی است. یکی از این مواد، کلسیم است. کلسیم موجود در نمک به استحکام استخوان کمک می‌کند. بدین صورت که به ترکیبات معدنی استخوان کمک می‌کند. برای پیشگیری از پوکی استخوان می‌توانید از موادی که سرشار از کلسیم هستند مانند نمک دریا، تخم شربتی، شیر و انواع لبنیات استفاده کنید.

کاهش حساسیت

نمک دریا، با خاصیت ضد التهابی برای انواع مشکلات تنفسی، چون آسم، و آلرژی‌ها مفید است. با مصرف به اندازه این ماده در غذا‌ علاوه بر ایجاد طعم خوشایند، احتمال بروز غفونت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

خواص نمک دریا برای زیبایی

مراقبت از پوست

در دوران قدیم، نمک دریایی منطقه‌ای در اردن به دلیل خاصیت جوانسازی پوست بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت. شست و شوی صورت با نمک دریا، منجر به حفظ رطوبت پوست و بازسازی آن می‌شود. استفاده از نمک سموم را از منافذ پوست خارج می‌کند. استفاده از حمام نمک، عملکرد پوست را بهبود می‌بخشد و التهاب و ناهمواری‌های پوستی را از بین می‌برد.

لایه‌برداری

یکی از خواص نمک دریا، لایه برداری آن است. مواد آرایشی بهداشتی که از این ماده استفاده می‌کنند، خاصیت لایه برداری و تمیزکنندگی دارد. لایه برداری پوست به کمک نمک دریا، موجب از بین بردن بخش‌های مرده‌ی پوست، روشن شدن پوست، تقویت گردش خون و افزایش بازسازی پوست کمک می‌کند.

براق شدن ناخن

مقداری نمک دریایی را با آب ۱ عدد لیموی تازه مخلوط کنید. سپس ناخن‌های خود را ۲۰ دقیقه درون مخلوط قرار دهید. با دست خود ناخن هایتان را ماساژ دهید. تا کلیه گرد و غبار از سطح ناخن‌ها زدوده می‌شود. بعد از ۲۰ دقیقه، ناخن شما براق و درخشنده خواهد شد.

رفع آکنه و جوش

نمک دریا، به دلیل سم زدایی پوست برای رفع آکنه و جوش مناسب است. لایه بردرای و وجود سولفور برای از بین بردن جای آکنه و درمان جوش کاربردی است و با حمام نمک دریت، رطوبت پوست شما کنترل می‌شود.

درمان پسوریازیس

از خواص نمک دریا، می‌توان به درمان پسوریازیس اشاره کرد. نمک دریا در درمان مشکلات پوستی مانند خارش، خشکی پوست، پوست پوست شدن اثرگذاری مطلوبی دارد. نمک دریا به دلیل مواد معدنی عالی که دارد، برای درمان پسوریازیس مفید است.

جلوگیری از ریزش مو

نمک دریا نه تنها در افزایش سلامت پوست بلکه در جلوگیری از ریزش مو نیز نقش دارد. نمک دریا می‌تواند منجر به تحریک رشد مو شود، زیرا گردش خون را بهبود می‌بخشد. همچنین نمک دریا برای تقویت فولیکول‌های مو مفید است.

جلوگیری از شوره سر

با نمک دریا، پوست سرتان را ماساژ دهید تا تاثیر آن بر شوره سرتان مشاهده شود. این نمک گردش خون را تحریک می‌کند و این امر موجب جذب چربی اضافه پوست می‌شود و به جلوگیری از شوره سر کمک می‌کند.
خواص نمک دریا

مضرات نمک دریا

  • نمک دریا حاوی فلزات سنگینی، چون آرسنیک است؛ این ماده خطر ابتلا به سرطان را در بدن افزایش می‌دهد.
  • استفاده زیاد از نمک دریا، منجز به بروز اختلال در کلیه، دستگاه گوارش و گوش می‌شود.
  • وجود بعضی مواد مانند شن، ماسه، جیوه و سرب از ناخالصی‌های نمک دریا است که برای سلامتی مضر است.

منبع: ستاره

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا