مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
سلامت کودکان

تک فرزندها چه ویژگی هایی دارند؟ + توصیه هایی به والدین در مورد آنها

مطالب پربازدید

یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی تک فرزندها کمالگرایی است. تک فرزندها افرادی پرتلاش، باوجدان و رهبرانی بالقوه هستند که در هرسنی که باشند، احساس بزرگسالی می کنند.تک فرزندها چه ویژگی هایی دارند؟

بدیهی است که آشنایی با ویژگی های شخصیتی تک فرزندها به والدین کمک می کند که در تعاملات روزمره و همچنین برخورد با آنها موفق تر وکارآمدتر عمل کنند. تک فرزندها مالک تمامی عشق و محبت پدر و مادر هستند. این بزرگسالان کوچک همیشه سعی می کنند که موجبات خشنودی و رضایت پدر و مادر را فراهم کنند. آنها دوست دارند هرچه زودتر بزرگ شوند و رهبری و مدیریت کار و زندگی را بدست بگیرند و کانون عشق و محبت و آبادانی باشند.

پنجاه سال قبل، تک فرزندها 10 درصد کودکان زیر 18 سال را تشکیل می دادند و به عنوان کودکان لوس و غیر اجتماعی شناخته می شدند. اما امروزه تعداد آنها بسیار بیشتر شده و جایگاه خاص  و منحصر به فرد خود را در اجتماع پیدا کرده اند. بله درست فهمیدید، آنها دارای شخصیت منحصر به فردی هستند و درخور توجه بیش از پیش.

 

مطالب پربازدید

ویژگی های شخصیتی تک فرزندها:

تک فرزند ها افرادی کمالگرا، پرتلاش، باوجدان، بزرگ و بزرگوار و رهبرانی بالقوه هستند و آنقدر ارزش دارند که هرچه بیشتر به آنها توجه شود. آنها فرزند ارشد همیشگی خانواده ها هستند و از پس هر کاری بر می آیند چراکه افراد شایسته و قابلی هستند.

توصیه هایی به والدین در برخورد با تک فرزندها:

فرقی نمی کند تک فرزند شما کوچک باشد یا بزرگ، شما باید همیشه عشق و محبت خود را به او نشان دهید. آنها موقعی که باید حرف گوش کنند مطیع، و زمانی که لازم باشد مقتدرانه عمل می کنند. نکته ای که باید مد نظرتان باشد این است که، آنها نیاز دارند فضا و زمان کافی و آزادی لازم را برای کارهای مورد علاقه شان داشته باشند، پس سعی نکنید آنها را بیش از حد تحت فشار قرار دهید.

آنها شخصیت مستقل و منحصر به فردی دارند و قرار نیست دنباله رو آرزوهای شما باشند، هرچند که دوست دارند آرزوهای شما را نیز اگر بتوانند برآورده کنند. آنها شانس دوباره برای زندگی نکرده تان نیستند.

تک فرزندها افراد خودمحوری هستند و دوست ندارند انتقاد دیگران را بشنوند بلکه دوست دارند افکار و احساسات درونی خود را به دیگران القاء و دیکته کنند. بهتر است آنها را به مشارکت با دیگران و تمرین روابط عمومی بر انگیزید.

آنها بسیار کمالگرا هستند و انتظارات و توقعات فراوانی از خودشان و دیگران دارند. بدیهی است که این خصلت انها بعضا باعث شکست و سرخوردگیشان شده و به القائات منفی می پردازند. آنچه که باید به آنها گوشزد کنید، چگونگی برخورد با شکست است.

مطالب پربازدید

به آنها بگویید که شکست مقدمه پیروزی است. باید به انها بگویید که، خوب و بد و پیروزی و شکست را باید در کنار هم دید و هیچکس را نمی توان پیدا کرد که در تمام زمینه ها بهترین باشد. با این توصیه ها باید عزت نفس و اعتماد به نفس را در آنها تقویت کنید و نگذارید ناامید شوند.

تک فرزندها معمولا مبتکر، پرانرژی و جاه طلب هستند و حاضرند برای دستیابی به موفقیت دست به هر کاری بزنند. آنها در این راستا اغلب اوقات فشار زیادی به خود می آورند. در اینگونه از موارد باید به آنها بگویید که، با اینکه رسیدن به موفقیت مهم است ولی ارزش آن را ندارد که سلامتی شان را به خطر بیندازند. زندگی را نباید آنقدرها هم سخت گرفت و از موقعیت ها و مواهب دیگر زندگی چشم پوشید.

تک فرزندها آنقدر در کارها منطقی و متفکر و جدی هستند که گاهی یادشان می رود در زندگی بخندند و خوش بگذرانند و از زندگی لذت ببرند. آنها عاشق نوشتن لیست کارهایشان هستند و آنقدر در جزئیات کارها غرق می شوند که اغلب از کلیت کارها غافل می شوند.

تک فرزندها چون خواهر و برادر ندارند، اغلب احساس تنهایی می کنند لذا بهتر است آنها را تشویق کنید که بخشی از اوقات خود را نیز با دوستان و همسن و سالان خود سپری کنند. به هر حال آنچه که مهم است این است که، شما باید رابطه صمیمانه ای با فرزندتان داشته باشید و خلاء تنهایی او را به هر ترتیب که می توانید پر کنید.

تک فرزند های موفق:

بد نیست بدانید که افراد موفق بسیاری در دنیا تک فرزند بوده اند. نمونه های بارز افراد موفق تک فرزند عبارتند از: آلبرت انیشتین، لئوناردو داوینچی، ایندیراگاندی، ایزاک نیوتن، فرانکلین روزولت، فرانک سیناترا و رابین ویلیامز.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا