مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

درمان بی‌نتیجه سرماخوردگی و آنفولانزا با آنتی بیوتیک/ دارو‌هایی که رکورددار مصرف در ایران هستند

مطالب پربازدید

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک به ویژه برای درمان سرماخوردگی بین ایرانی‌ها شایع است که این امر برای سلامت فرد خطرناک است.بیماران در بیمارستان

کافی است در روزهای سرد پاییز و زمستان سری به داروخانه‌ها بزنید، افراد بسیاری با سنین مختلف را می‌بینید که برای خرید قرص سرماخوردگی، آموکسی سیلین، سفکسیم  یا شربت ضد سرفه و از این دست داروها در داروخانه صف کشیده‌اند، این در حالی است که آنتی بیوتیک‌هایی از این دست تاثیری در درمان بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا  ندارند و تنها در درمان عفونت‌هاي  باکتريایی، قارچی و انگلی موثر هستند.
آنتی بیوتیک‌ها نه تنها در درمان بیماری های ویروسی موثر نیستند بلکه عوارضی جدی برای سلامت بدن به دنبال دارند و  می‌توانند به دستگاه گوارش، سیستم ایمنی بدن، مغز استخوان،کبد و کلیه آسیب برسانند همچنین با ایجاد مقاومت میکروبی بدن در برابر
آنتی بیوتیک‌ها احتمال مرگ فرد در موارد عفونت‎های شدید وجود دارد.
مقاومت میکروبی ناشی از مصرف بالای آنتی بیوتیک‌ها به عنوان بزرگترین تهدیدکننده سلامت جهانی در قرن  21  شناخته شده و سازمان جهانی بهداشت نسبت به آن هشدار داده است.

هلیکوباکتر‌پیلوری یکی از علل اصلی  عفونت معده محسوب می‌شود ، این بیماری در بیش از 80 درصد موارد به درمان پاسخ می‌دهد اما به علت بالا رفتن مقاومت میکروبی در 20 درصد موارد، عفونت معده درمان شدنی نیست.

 

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها موجب افزایش مقاومت‌ میکروبی شده است و در بیماران مبتلا به میکروب هلیکوباکتر، بیماری با مصرف آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود.

مطالب پربازدید

در این بیماران باید از بافت معده نمونه برداری شود تا در محیط آزمایشگاه متوجه شویم که میکروب هلیکوباکتر به کدام انتی بیوتیک ها مقاوم نیست و برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز شود

 

یکی از آنتی‌بیوتیک‌های پرمصرف و پرفروش در کشور سفکسیم است اما این دارو برای دوره درمان کوتاه مدت تجویز می‌شود و به احتمال زیاد علت فروش این دارو تجویز بالا و مصرف خودسرانه مردم است.

متأسفانه بسیاری از بیماران به محض مشاهده علائم تنفسی بدون تجویز پزشک به داروخانه مراجعه می‌کنند و با تهیه داروی سفکسیم خودسرانه آن را مصرف می‌کنند.

منبع: yjc

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا