مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

درمان طبیعی و خانگی برونشیت

مطالب پربازدید

سرفهبرونشیت بیماریی است که در اثر التهاب و عفونت در مخاط و پوشش لوله‌های برونش ایجاد می‌شود. برونشیت دو نوع است، حاد و مزمن. برونشیت حاد شایع بوده و توسط ویروس آنفولانزا یا سرما ایجاد می‌شود ولی برونشیت مزمن به علت آلرژی، آلودگی هوا و اعتیاد به مصرف سیگار بروز می‌کند.

وقتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و ریه‌ها عفونی می شوند، ممکن است دچار برونشیت شوید.

برونشیت علائمی دارد که عبارتند از: تنگی نفس، گرفتگی قفسه‌ی سینه، خس خس سینه در هنگام نفس کشیدن، خستگی، سرفه‌ی مداوم و وجود مخاط غلیظ و خلط سبز یا زرد.

با اینحال برونشیت را هم می شود درمان کرد و حداقل از عوارض آن کاست.

مطالب پربازدید

در ادامه می پردازیم به چند نوع درمان طبیعی و خانگی برونشیت، که در منزل می شود انجام داد.

در مان برونشیت با زنجبیل :

با اینکه زنجبیل، معمولا برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، ولی به علت خواص ضد التهابی که دارد، سیستم ایمنی را تقویت کرده و با تحریک لوله‌های برونش ، التهاب و تورم ریه را درمان می‌کند. شما می توانید زنجبیل، دارچین و میخک از هرکدام نصف قاشق چای خوری در یک فنجان آب گرم ریخته. به خوبی هم بزنید و روزی چند باربنوشید. همچنین می‌توانید یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل و فلفل سیاه را به یک فنجان آب جوش ریخته و چند دقیقه بعد مقداری عسل یا شیر ریخته و روزی دو بار بنوشید.

درمان برونشیت با آویشن : 

این گیاه می تواند مدت بیماری را کاهش داده و از شدت علائم بیماری بکاهد. 1 تا 2 گرم گیاه خشک آویشن را در 150 میلی لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و در طول روز چند لیوان از آن را بنوشید.

مطالب پربازدید

درمان برونشیت با زردچوبه : 

زردچوبه به علت خاصیت ضد التهابی که دارد در درمان سرفه همراه با برونشیت کاربرد دارد و سینه صاف می‌کند. شما می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کرده و دو یا سه بار در روز آن را با معده خالی بنوشید. این درمان مناسب افرادی که دارای سنگ کیسه صفرا، اسید، زخم معده و یا زردی هستند مناسب نیست.

درمان برونشیت با سیر : 

سیر خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد ویروسی دارد و برای درمان برونشیت بسیار مفید بوده و موثر عمل می کند. .

سه حبه سیر را له کرده و به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و هر روز قبل از خواب مصرف کنید.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

درمان علائم برونشیت با آب نمک :

چند بار در روز غرغره کردن با استفاده از آب نمک یک روش عالی جهت درمان علایم مختلف برونشیت است و به تسکین التهاب و سوزش گلو  کمک می کند.

توصیه هایی برای بهبود و درمان برونشیت:

1) مقدار زیادی مایعات بنوشید، اما از نوشیدنی‌های حاوی کافئین پرهیز کنید.

2) به مقدار کافی استراحت کنید و خواب کافی داشته باشید.

3) یک داروی ضدالتهابی (استامینوفن) برای تخفیف درد و تب استفاده کنید. برای بچه ها نباید از آسپیرین استفاده شود چون ممکن است بیماری های جدی مثل سندرم ری اتفاق بیفتد.

4) در اسرع وقت سیگار را ترک کنید تا باعث افزایش طول عمرتان شود.

5) سرفه هایی را که همراه با خلط هستند درمان نکنید چون به این طریق می توان خلط موجود در ریه ها را بیرون کشید. اگر این خلط ها از این طریق خارج نشوند، در ریه جمع شده و راه هوا را می بندند. داروهای ضد سرفه برای موارد سرفه های خشک میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

6) عفونت های باکتریایی نیز ممکن است همراه با برونشیت حاد ایجاد شوند. این عفونت ها را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. مهمترین نقش آنتی بیوتیک ها زمانی حاصل می شود که کل میزان تجویز شده مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا