مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

علائم کبد چرب حاد – همه چیزهایی که باید در مورد کبد چرب بدانید!

مطالب پربازدید

علائم کبد چرب حاد + علائم بیماری

کبد، که در قسمت فوقانی راست شکم قرار دارد، بزرگترین عضو داخلی بدن انسان است و هینطور به عنوان دومین عضو بزرگ در بدن می باشد. کارکردهای اصلی کبد حذف سموم و پردازش مواد مغذی مواد غذایی است. قبل از مسافرت به هر جای دیگر بدن ، خون دستگاه گوارش از طریق کبد فیلتر می شود. علائم کبد چرب حاد میتواند تاثیرات بدی در سیستم ایمنی بدن ایجاد کند که بسیار عواقب خطرناکی به همراه دارد.

بیماری کبد چرب (استئاتوز) ایجاد چربی اضافی در سلولهای کبدی است و یک شکایت شایع در کبد در کشورهای غربی است. از هر 10 نفر حدود یک نفر را مبتلا می کند. طبیعی می باشد که عضو کبد حاوی مقداری چربی است، اما اگر چربی کبد بیش از 10 درصد از وزن کبد باشد، بنابراین کبد چرب دارید و ممکن است عوارض جدی تری در بدن شما ایجاد کند که باعث التهاب کبدی می شود.

کبد چرب 

کبد چرب ممکن است آسیب نبیند، اما گاهی اوقات چربی اضافی منجر به التهاب کبد می شود. این بیماری به نام استئاته هپاتیت باعث آسیب کبدی می شود. بعضی اوقات، التهاب ناشی از کبد چرب با سوء مصرف الکل در ارتباط است. این به استئاتهپاتیت الکلی معروف است. در غیر این صورت به این بیماری استئوته هپاتیت غیر الکلی یا NASH گفته می شود.

کبد ملتهب ممکن است با گذشت زمان اسکار و سخت شود. این حالت که سیروز نامیده می شود ، جدی است و اغلب منجر به نارسایی کبد می شود. NASH یکی از سه علت اصلی سیروز است.

مطالب پربازدید

علائم کبد چرب در طب سنتی

علل بیماری کبد چرب

مصرف کالری اضافی باعث ایجاد چربی در کبد می شود. هنگامی که کبد به طور معمول چربی ها را پردازش نکرده و تجزیه نمی کند، چربی زیادی در کبد جمع می شود. افراد در صورت داشتن برخی شرایط دیگر مانند چاقی، دیابت یا تری گلیسیرید زیاد ، به کبد چرب مبتلا می شوند.

سوء مصرف الکل ، کاهش سریع وزن و سوء تغذیه نیز ممکن است منجر به کبد چرب شود. با این حال، برخی از افراد حتی اگر هیچ یک از این شرایط را نداشته باشند ، کبد چرب ایجاد می کنند.

علائم کبد ناسالم

علائم کبد چرب حاد

بیشتر، اما همه بیماران کبد چرب میانسال و دارای اضافه وزن نیستند. عوامل خطرزا که بیشتر با بیماری کبد چرب مرتبط هستند عبارتند از:

مطالب پربازدید
  • اضافه وزن (شاخص توده بدنی 25-30)
  • چاقی (شاخص توده بدنی بالای 30)
  • دیابت
  • افزایش سطح تری گلیسیرید.
  • سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب

اکنون بسیاری از محققان و دانشمندان بر این باورند که سندرم متابولیک، خوشه ای از اختلالات که خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد، نقش مهمی در رشد کبد چرب ایفا می کند.

علائم و نشانه های سندرم متابولیک در بدن عبارتند از:

  • چاقی ، به خصوص در اطراف کمر (چاقی شکمی)
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • یک یا چند سطح کلسترول غیر طبیعی – مقادیر بالای تری گلیسیرید ، یک نوع چربی خون ، یا سطح پایین کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) ، کلسترول “خوب”
  • مقاومت در برابر انسولین، هورمونی که به تنظیم مقدار قند خون کمک می کند.

از این رو، مقاومت به انسولین ممکن است مهمترین محرک NASH باشد. از آنجا که این بیماری می تواند برای سالها پایدار باقی بماند و صدمه کمی به همراه داشته باشد، محققان پیشنهاد کرده اند که “ضربه دوم” به کبد ، مانند عفونت باکتریایی یا ناهنجاری هورمونی ، ممکن است منجر به سیروز شود.

علائم کبد چرب در چهره

چگونه یک کبد چرب می شود

هنوز مشخص نیست که چگونه کبد چربی می شود. ممکن است چربی از قسمتهای دیگر بدن شما حاصل شود ، یا ممکن است کبد شما مقدار چربی بیشتری از روده شما جذب کند. توضیح احتمالی دیگر این است که کبد توانایی تغییر چربی را به شکلی از بین می برد. با این حال، خوردن غذاهای چرب ، به خودی خود ، چربی در کبد تولید نمی کند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

برخی از سؤالاتی که باید پس از تشخیص از پزشک خود بتوانید بپرسید عبارتند از:

  1. علت احتمالی کبد چرب من چیست؟
  2. آیا NASH دارم؟ اگر اینطور نباشد، من چقدر احتمال دارد که NASH توسعه دهم؟
  3. آیا من سیروز دارم؟ من چقدر احتمال دارد که به سیروز مبتلا باشم؟
  4. آیا نیاز به کاهش وزن دارم؟ چگونه می توانم با خیال راحت این کار را انجام دهم؟
  5. آیا برای کنترل میزان کلسترول و تری گلیسیرید مصرف دارویی باید مصرف کنم؟
  6. برای محافظت از کبد از چه داروها یا مواد دیگری باید اجتناب کنم؟

محافظت از کبد با “روغن جوانه گندم” – مجله خبری

پیشگیری و برگشت بیماری کبد چرب حاد

هیچ درمان پزشکی یا جراحی برای کبد چرب وجود ندارد ، اما برخی از مراحل ممکن است به جلوگیری یا برگشت برخی از آسیب ها کمک کند.

علائم کبد چرب گرید 2

به طور کلی، اگر کبد چرب دارید و به ویژه اگر NASH دارید، باید:

  • کاهش وزن – با خیال راحت این به معنای از دست دادن بیشتر از نیم تا یک کیلوگرم (یک تا دو پوند) در هفته است
  • تری گلیسیریدهای خود را از طریق رژیم غذایی ، دارو یا هر دو کاهش دهید
  • از الکل خودداری کنید
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، کنترل کنید
  • یک رژیم سالم و متعادل بخورید
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید
  • از پزشک متخصص در زمینه مراقبت از کبد معاینه منظم کنید.
درمان بیماری کبد چرب

کبد چرب در حال حاضر کانون تحقیقات شدید است. دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا داروهای مختلف می توانند به کاهش التهاب کبد از جمله داروهای جدید دیابت کمک کنند ، حتی اگر دیابت ندارید.

درمان کبد چرب گرید 3

این داروها شامل متفورمین ، پیوگلیتازون ، روزیگلیتازون و بتائین هستند. یکی دیگر از داروهای مورد بررسی ، (orlistat Xenical) است ، دارویی که باعث جذب برخی از چربی ها از مواد غذایی شما می شود. نتایج اولیه نشان می دهد که orlistat ممکن است میزان چربی کبد را کاهش دهد.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا