مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

چرا ترش می کنیم؟ + علائم، علل و درمان ترش کردن معده

مطالب پربازدید

چرا ترش می کنیم؟برای اینکه بدانیم چرا ترش می‎کنیم ابتدا باید علت آن را بیابیم. یکی از علت هایی که ترش می‎کنیم، این است که در موقعیت‎ها و مواضع مختلف (مثلا هنگاه غذا خوردن) ترش می کنیم و با عصبانیت غذا می‎خوریم. پس برای اینکه ترش نکنیم، باید ترش نکنیم. اگر توام باغذا خوردن عصبانی بوده و مدام حرف بزنیم، همراه با غذا هوا را نیز می‎بلعیم و باعث تحریک معده و در نتیجه ترشح اسید معده و برگشت آن به داخل مری (ریفلاکس معده) می‎شویم.

زمانی که اسید معده بنا به دلایلی به داخل مری بر می‎گردد، شخص احساس می‎کند که سر دلش می‎سوزد و به اصطلاح، ترش کرده است. این عارضه که در علم پزشکی ریفلاکس معده نام دارد، گاهی اوقات با درد قفسه سینه همراه بوده و بعضا با درد قلبی اشتباه گرفته می‎شود. ریفلاکس یک عارضه شایع دستگاه گوارش فوقانی است و ممکن است در صورت عدم درمان، به سرطان بخش تحتانی مری نیز بینجامد.

علائم ریفلاکس معده

این بیماری علائمی دارد که عبارتند از: آروغ زدن، زیاد شدن ترشحات بزاق دهان، تهوع، تلخی و بوی بد دهان که غالبا صبح ها ایجاد می شود، سوزش سردل و ترش کردن.

علل ریفلاکس

اینکه چرا ترش می‎کنیم، شاید علل و عوامل مختلفی داشته باشد. عواملی که منجر به ابتلا به این بیماری می‎شود عبارتند از: کم تحرکی و ورزش نکردن، چاقی، مصرف غذاهای چرب و فست فودی، دراز کشیدن بعد از خوردن غذا، مصرف مایعات در بین غذا خوردن، مصرف نوشابه های گاز دار، غذا خوردن سریع توام با عصبانیت، در حال غذا خوردن حرف زدن و…

مطالب پربازدید

درمان ریفلاکس

در موارد غیر پیشرفته و غیر مزمن و در شرایطی که بیمار زیر 40 سال سن دارد، معمولا از داروهای آنتی اسید به مدت 4 تا 6 هفته و زیر نظر پزشک استفاده می‎شود. در موارد پیشرفته و مزمن (خصوص د موارد بالای 40 سال سن) از آزمایشات تشخیصی تخصصی مثل آندوسکوپی و غیره استفاده می‎شود.

کسانی که مدام می‎پرسند، چرا ترش می‎کنیم، به یاد داشته باشند که مصرف آبلیمو و آب زرشک  ممکن است این بیماری را بدتر کند. بهتر است از میوه هایی که اسید کمتری دارند (مثل انبه، کدوتنبل و…) استفاده کنید. شیر و عسل را می‎توانید مخلوط کرده و مصرف کنید چراکه شیر به تنهایی ممکن است مسکن سوزش معده باشد ولی در دراز مدت می‎تواند باعث افزایش ترشح اسید به معده شود.

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا