مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
داروهای گیاهی و طب سنتی

با آب قاشقی بدن و حافظه خود را تقویت کنید – تقویت هوش و دیگر خواص

مطالب پربازدید

آب قاشقخواص آب قاشقی

 از جمله گیاهان طب سنتی شرقی که از تمام این گیاه یا به نوعی از کلیه اندام گیاه استفاده می شود گیاه آب قاشقی است که در ادامه به توضیح این گیاه و ترکیبات، خواص، مضرات و طرز استفاده از این گیاه می پردازیم.

 ترکیبات شیمیایی

گیاه دارای ساپونین های تری ترپنوئید نظیر Asiaticoside، Brahmoside، Thankuniside، یک ماده سمی تند و تلخ به نام ولارین، آلکالوئید هیدروکوتیلین، اسانس روغن، سیتوسترول، تانن، مواد رزینی، ویتامین C می باشد.

خواص دارویی گیاه آب قاشقی

آب قاشقی مقوی، مشهی، ضد رماتیسم، دیورتیک خفیف و ضد ورم می باشد . در هند از جوشانده قسمت های هوائی گیاه به عنوان یک ماده کمکی برای درمان بیماری جذام و بیماری های پوستی به ویژه اگزما استفاده می نمایند. از برگ به منظور تقویت حافظه، رماتیسم، خنازپر، آسم برونشیک، قولنج های شکمی، تب و از برگ های تازه در سالاد به منظور تقویت بدن و دیسانتری اطفال استفاده می شود.

در کشورهای غربی به منظور تقویت عمومی، درمان رماتیسم حاد و مزمن. تشمع کبدی، ناراحتی های گوارشی، اگزما و سهولت بخشیدن به جریان گردش خون به ویژه قسمت های تحتانی بدن مورد استفاده قرار میگیرد. اخیرا برای این گیاه اثر پایین آورنده قند خون قائل شدند.

مطالب پربازدید

طرز استفاده

۵/۰ – ۵/۱ گرم پودر شده در روز، دم کرده آن به عنوان ضد رماتیسم دو بار در روز مصرف شود. و به صورت کمپرس برای افزایش جریان خون در ماهیچه ها و تنتور برای تقویت حافظه۳۰ قطره سه بار در روز داخل آب مصرف شود.

در سری‌لانکا این گیاه را به عنوان سبزی خوردن میل می نمایند.

مضرات گیاه آب قاشقی

مصرف زیاد برگ ایجاد مسمومیت می نماید.

مصرف بیش از اندازه گیاه موجب سردرد و بیهوشی می گردد.

برای کودکان زیر دو سال خطرناک است.

مطالب پربازدید

منبع: دکتر ابولقاسم سلطانی، دایره المعارف طب سنتی گیاهان دارویی، جلد ۲

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا