مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
داروهای گیاهی و طب سنتی

چگونه با زیره چربی های شکم را آب کنیم و لاغر شویم؟

مطالب پربازدید
مصرف منظم این ادویه موجب کاهش چربی‌های شکمی و مصرف روزانه‌ی آن موجب کاهش وزن کلی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که زیره برای کاهش وزن بسیار مفید است.
زیره

زیره چیست؟

زیره گیاهی است دوساله که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۸۰ سانتیمتر می‌رسد، ریشه اش راست و دوکی شکل و گوشت دار و ساقه اش بی کرک و شفاف است و برگ هایش به رنگ سبز و در قسمت فوقانی ساقه دارای دمبرگ کوتاهی است که انتهای آن به صورت غلافی ساقه را فرامی گیرد، گل آذین آن چتر مرکب و گل هایش کوچک و سفید رنگ است و میوه اش بیضی شکل به رنگ قهوه‌ای تیره یا مایل به زردو شفاف است.
زیره سوغاتی کرمان است و در کتب قدیم به آن «کمون» گفته می‌شد. این ادویه که دارای طعم کمی تلخ است، بومی کشور‌های آسیایی است. همچنین دارای رنگ‌های مختلفی از جمله سیاه، سفید، سبز، صورتی، زرد، قهوه‌ای و خاکستری است که در ایران به دو صورت زیره سبز و زیره سیاه یا زیره ایرانی در طبیعت یافت می‌شود.

خواص درمانی و فواید زیره

تعداد خواص و فواید زیره بسیار زیاد است و به چند مورد خاص محدود نمی‌شود. اما در اینجا مهمترین آن‌ها ذکر می‌شود:
  • زیره قند خون را تنظیم می‌کند و باعث کاهش اشتها می‌شود.
  • زیره یک ادویه موثر در کاهش نفخ شکم و البته چاقی است.
  • زیره ضد تشنج، ضد صرع و آنتی باکتریال است و برای درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، تب و سرفه مفید است.
  • ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زیره سبز و زیره سیاه برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید هستند و از حمله قلبی، سکته قلبی، ضربان نامنظم قلب پیشگیری می‌کند.
  • آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه‌های زیره مغز ما را از آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد.
  • یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های زیره برای درمان بیماری دهان و دندان و همچنین رفع بوی بد دهان است. جویدن مقداری زیره برای از بین بردن بوی بد دهان، بوی سیر و پیاز بسیار مفید است.
  • دانه‌های زیره شامل یک ترکیب شیمیایی به نام لیمونن هستند که فعالیت ضد سرطانی دارد و برای پیشگیری از انواع سرطان‌های پستان، کبد، ریه و همچنین سرطان معده و روده بزرگ مفید است.
  • زیره باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود که این خاصیت نیز به نوعی روی کاهش وزن موثر است.
  • زیره باعث راحت خوابیدن و هضم راحت غذا می‌شود.
  • و مهترین خاصیت آن که ما می‌خواهیم درباره‌اش حرف بزنیم؛ زیره باعث کاهش چشمگیر چربی‌های بدن می‌شود و توانایی سوزاندن چربی را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

زیره برای لاغری شکم

امروزه راه‌های زیادی برای مقابله با این چربی‌ها وجود دارد که بعد از ورزش برای لاغری شکم مهمترین آن‌ها استفاده از گیاهان دارویی است.

به چند صورت می‌توان از زیره برای لاغری شکم استفاده کرد:

۱. سرخ کردن دانه‌های زیره و آسیاب کردن آن‌ها. افزودن یک قاشق چایخوری به سالاد، سوپ و یا سبزی‌های خشک و سرخ شده.
۲. دمنوش زیره سبز. دانه‌های زیره را در آب بجوشانید و بگذارید ده دقیقه بماند سپس مصرف کنید. یا اینکه ۲ قاشق غذاخوری دانه زیره را از شب تا صبح بگذارید خیس بخورد. سپس آن را بجوشانید و نصف یک عدد لیمو یا ۲۰ قطره آبلیمو را در آن حل کنید. پیش از غذا میل کنید.
۳. پودر زیره برای لاغری شکم. زیره را هم می‌توانید به صورت پودری و آماده تهیه کنید و هم اینکه خودتان دانه‌های آن را به پودر تبدیل کنید. یک قاشق چایخوری از پودر زیره را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و قبل از غذا میل کنید.
۴. افزودن به برنج به همراه روغن زیتون. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید. یک قاشق چایخوری دانه زیره به آن بیفزایید.‌ای ترکیب را به برنج آبکش شده اضافه کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد. پس از اینکه برنج دم کشید مقداری کره آب شده روی آن بدهید و به همراه گوشت یا مرغ این برنج خوشمزه را سرو کنید.
۵. زیره، زنجبیل و لیمو. مقداری سبزیجات تازه را خرد و آماده کنید و اگر به پختن نیاز داشتند، آن‌ها را بپزید. زنجبیل و لیمو هر دو خاصیت کاهش وزن زیره را افزایش می‌دهند. برای تهیه‌ی این ترکیب، زنجبیل را بسایید. پودر زیره، آب لیمو و زنجبیل ساییده را بر روی سبزیجات بریزید و به عنوان شام مصرف کنید.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا