مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اسرار خانه داری

بهترین روش خشک كردن گوجه فرنگی در منزل

مطالب پربازدید

گوجه خشگگوجه فرنگی های رسيده را می توان به راحتی به گونه ای خشک كرد كه طعم و بافت خود را از دست ندهند.

حدود 3 كيلوگرم گوجه فرنگی در اندازه ی متوسط را بشوئيد و از وسط دو نيم كنيد. در وسط هر يک از تكه ها با چاقو يک علامت ضربدر بگذاريد و بعد با فشار انگشتان كمی وسط برش را بالا بكشيد تا گوشت بيشتری از گوجه فرنگی بيرون بزند.

نيمه های گوجه فرنگی را كنار هم روی پنجره ی سيمی بچينيد و بعد آن را در سينی فر بگذاريد. روی گوجه فرنگی ها كمی نمک بپاشيد.

بگذاريد چند دقيقه بماند تا نمک آب گوجه فرنگی را بيرون بكشد. حالا گوجه فرنگی ها را برگردانيد.

مطالب پربازدید

اكنون سينی را در فر با دمای 60- 80 درجه‌ي سانتيگراد يا 150- 175 درجه‌ي فارنهايت به مدت 8-12 ساعت قرار دهيد. در فر را كمی باز نگه داريد. وقتی كه گوجه فرنگی ها حدود نصف حجم اوليه می شود آماده اند، اما هنوز هم نرم هستند. حالا وقت آن رسيده است كه آن ها را از فر خارج كنيد و بگذاريد در همان حالت روی پنجره‌ی سيمی سرد شوند.

گوجه فرنگی های سرد شده را داخل ظرف های استريليزه بگذاريد و در آنها را ببنديد و ظرف ها را داخل يخچال بگذاريد.

برای استفاده ی طولانی مدت می توان ظرف ها را داخل فريزر نگه داری كرد. فقط برای فريز كردن گوجه فرنگی ها از ظرف های كوچکتر استفاده كنيد و بعد روی هر يک كمی روغن زيتون بريزيد و بگذاريد مدت 1 هفته در يخچال بمانند، سپس داخل فريزر بگذاريد. با اين روش می توانيد 3 كيلوگرم گوجه فرنگی متوسط را به مدت 2 هفته در يخچال و 12 ماه در فريزر نگه داری كنيد. 10 دقيقه زمان براي تدارک كارها به اضافه‌ی زمان كافی برای خشک و سرد شدن گوجه فرنگی ها مورد نياز است. 2-3 قاشق چايخوری نمک دريايی نيز لازم داريد.

در كشورهای مديترانه ای، روش خشک كردن گوجه فرنگی با استفاده از نورخورشيد، بسيار متداول است. آنها كمتر از فر برای خشک كردن گوجه فرنگی استفاده می كنند و روش طبيعی را ترجيح می دهند. قند موجود در گوجه فرنگی، باعث می شود كه به خوبی با اين روش خشک شوند. در دمای 32 درجه‌ی سانتيگراد و روزهای خشک و گرم برای اين منظور مناسب ترند.

پنجره‌ی سيمی كه گوجه فرنگی را روی آن گذاشته ايد را كمی بالاتر از سطح زمين قرار دهيد تا هوا به خوبي در همه ی قسمت های آن جريان داشته باشد. خشک كردن گوجه فرنگی در برابر نورخورشيد 2-4 روز طول می كشد، البته باز هم اين مسئله به ميزان گرمای هوا در اين چند روز بستگی دارد.

مطالب پربازدید

 

منبع : shooroshirin.ir

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا