مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
آموزشی

آموزش وصل اتصالات برقی کولر آبی + نقشه برق کولر

مطالب پربازدید

اکنون که در آستانه فصل گرم تابستان و گرمی هوا قرار داریم سرویس و راه اندازی کولر آبی از اهمیت زیادی برخوردار است. با به کارگیری موارد ایمنی و آشنایی با مراحل سرویس کولر آبی و نصب اتصالات برقی آن، بدون نیاز به سرویسکاران و متخصصان می توانیم خودمان این کار را انجام دهیم.سرویس کولر آبی

نقشه برق کولر آبی:

اولین چیزی که در سرویس و راه اندازی کولر آبی مهم است نقشه برقی کولر است. وقتی درهای کولر را باز کرده به جعبه برق نگاه و دقت می کنید دو لوله را می بینید که  یکی از این لوله‌ها شامل پنج عدد سیم شامل سیم‌های نول، دور تند، دور کند، پمپ آب و اِرت است و لوله دیگر سه رشته سیم دارد که یکی از آن‌ها سیم فاز، دیگری نول و در نهایت سیم ارت است.نقشه برق کولر آبی

کلید روشن و خاموش کردن کولر آبی:

در این کلید با پنج عدد سیم به شرح زیر مواجه هستید که باید نحوه اتصال صحیح آنها را بدانید.

کلید پمپ آب: معمولا به رنگ آبی است و با این کلید پمپ کار می کند تا پوشال ها را خیس و خنک کند.

کلید موتور کولر: برای روشن کردن موتور کولر از این کلید استفاده می‌شود که معمولا به رنگ قرمز است.

مطالب پربازدید

کلید دور تند و کند: هرکدام از حالت های تند و کند کلید مجزا دارند و معمولا به رنگ بنفش، قهوه ای یا سفید هستند.

روش نصب و اتصال سیم های کلید و جعبه برق کولر:

چهار سیمی که از جعبه کلید باید به کولر متصل شوند را به سوکت مخصوص خود در کولر متصل کنید. ابتدا دو سیمی که رنگ‌های متفاوت داشتند و مربوط به دور تند و کند بودند را جدا کنید و با دقت به پنل کولر و به سوکت‌ها مخصوص دور تند و کند متصل کنید. سپس سیم آبی رنگ که مربوط به پمپ آب است را متصل کنید (این قسمت معمولاً تکی است و از کلید روشن و خاموش موتور جدا است). در این حالت تنها سیم نول باقی می‌ماند که می‌توانید به صورت مستقیم به نول اصلی که برای سیم کشی منزل است متصل کنید. در صورتی که کلید کولر دارای چراغ است برای روشن شدن چراغ می‌توانید سیم نول را به پشت جعبه کلید وصل کنید. اگر چراغ ندارد یا نیازی به روشن شدن چراغ ندارید می‌توانید به همان شیوه قبلی سیم نول را به نول خود ساختمان وصل کنید و واسطه جعبه کلید را حذف کنید.

نحوه اتصال فاز و نول ورودی به کلید:

دو رشته سیم برق به جعبه کلید متصل می‌شوند که یکی از آن‌ها فاز و دیگری نول است. ابتدا سعی کنید سیم فاز را با استفاده از فازمتر ایمن تشخیص دهید و سپس با دقت به پشت جعبه کلید، اتصالی که بین کلید پمپ آب و کلید موتور است را پیدا کنید. سیم فاز باید به این اتصال متصل شود. در اینجا تنها سیم‌های مربوط به پنل کولر باقی می‌مانند که بهترین راه، استفاده از راهنمای تصویری خود کولر است. در این راهنما محل صحیح اتصال این سیم‌ها مشخص شده‌اند و با توجه به اینکه این پنل‌ها در هر مدل کولری شکل و ظاهر متفاوتی دارند بهترین راه استفاده از راهنما است.

علامت‌های کلید‌ها:

در بعضی از مدل‌های جعبه کلید‌ نام هرکدام از اتصالات در کنار آن‌ها ذکر شده است، اما در برخی دیگر این علامت ها با استفاده از حروف انگلیسی ذکر شده اند که معنی این حروف انگلیسی به شرح زیر است:
P = پمپ آب
L = سیم فاز
F = دور تند
S = دور کندکلید کولر آبی

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا