مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
آموزشی

آموزش کاشت درختان میوه در گلدان

مطالب پربازدید
پرورش درخت میوه در گلدان
اگر بتوانیم میوه‌های مصرفی مان را خودمان پرورش دهیم، هم بسیار سالم‌تر خواهند بود و هم از لذت پرورش میوه بهره‌مند خواهیم شد.

میوه هایی که می توانید آن ها را با استفاده از هسته هایشان به راحتی در یک گلدان یا باغچه ی خانه تان پرورش دهید:

۱- نارنگی

هسته ها نارنگی تازه را در بهار یا اوایل تابستان در خاک بکارید. وقتی جوانه ی درخت به اندازه ی کافی رشد کرد، آن را به یک گلدان بزرگ تر با مخلوطی از خاک و کود تازه منتقل کنید.

 

مطالب پربازدید

شاید حدود ۴ تا ۷ سال طول بکشد تا درخت های نارنگی ای که از هسته های این میوه رشد می کنند، شکوفه بزنند و میوه دهند. این درخت معمولا در بهار شکوفه می زند و میوه ی آن در تابستان شکل می گیرد و تا اوایل پاییز می رسد.

۲- لیموترش

شما می توانید با کاشتن هسته های لیموترش در خاک و انجام موارد زیر، به راحتی در خانه ی خودتان لیموترش پرورش دهید:

دست کم ۵ تا ۱۰ عدد هسته را همزمان باهم بکارید چون ممکن است بعضی از آن ها جوانه نزنند. بهتر است از هسته های درشت لیموترش های تازه استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که درخت لیموترش علاقه ی زیادی به آب دارد بنابراین ۲ تا ۳ بار در هفته آن را آب دهید تا رطوبت خاکش حفظ شود.

مطالب پربازدید

جوانه های درخت لیموترش به روزانه ۱۰ تا ۱۴ ساعت تابش نور خورشید نیاز دارند و درخت رشد کرده ی آن باید روزانه دست کم ۸ ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

هر زمان که بتوانید ریشه های درخت را از سوراخ های ته گلدان ببینید، یعنی وقتش رسیده که درخت را در یک گلدان بزرگ تر بکارید.

 

ممکن است حدود ۵ سال طول بکشد تا درخت لیموترش میوه دهد و در بعضی موارد باید تا ۱۵ سال صبر کنید.

۳- گلابی

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

برای ساده تر شدن پروسه ی جوانه زدن، بهتر است ابتدا هسته های گلابی را چینه سرمایی کنید. برای این منظور، هسته ها را به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز درون یک کیسه ی پلاستیکی پر از پیت ماس (کود خزه ی پوده زار) در یخچال نگه دارید. بعد از آن، هسته ها را از کیسه خارج کرده و به مدت ۲ روز درون یک لیوان آب گرم بگذارید. سپس با رعایت موارد زیر می توانید هسته ها را درون خاک بکارید:

درخت گلابی به خاکی نیاز دارد که جذب آب خوبی داشته باشد و باید روزانه دست کم ۶ ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرد. به خاطر داشته باشید که هر چه نور بیشتری به یک گیاه بتابد، آن گیاه به آب بیشتری نیاز پیدا می کند.

درخت را دست کم یک بار در هفته آب دهید. بهتر است این کار را صبح ها یا شب ها انجام دهید.

 

ممکن است دست کم ۳ سال و حداکثر ۱۰ سال طول بکشد تا درخت گلابی میوه دهد. وقتی میوه ها شروع به تغییر رنگ کردند آن ها را بچینید. اگر میوه ها هنوز سفت باشند، بعد از کنده شدن می رسند.

۴- سیب

اگر می خواهید با استفاده های هسته های سیب درخت آن را پرورش دهید، باید بدانید که نوع درخت سیبی که در نهایت به دست آید، ممکن است دقیقا از همان نوع سیبی نباشد که هسته اش را در خاک کاشتید. علاوه بر این، فراموش نکنید که درخت شما به طور کامل تا آخرین ارتفاع ممکنش رشد می کند مگر آنکه یک درختچه انتخاب کنید. رعایت موارد زیر شانس موفقیت تان را بالا می برد:

اگر می خواهید درخت تان میوه دهد، هسته های دو نوع سیب متفاوت را جمع کنید. هسته ها را روی یک دستمال کاغذی مرطوب، درون یک کیسه ی پلاستیکی بگذارید. کیسه را محکم گره بزنید و آن را ۷۰ تا ۸۰ روز در یخچال نگه دارید.

جوانه ها را اوایل بهار، بعد از آخرین یخ بندان در خاک بکارید.

گلدانی که جوانه ها را در آن کاشتید را طوری در کنار پنجره بگذارید که نور خورشید به قدر کافی به آن بتابد.

درخت سیب را وقتی کوتاه است ۱۰ تا ۱۲ روز یک بار آب دهید. هر چه درخت بیشتر رشد کند، می توانید آن را با به دفعات کمتری آب دهید.

 

ممکن است ۸ تا ۱۰ سال طول بکشد تا درخت سیبی که از هسته های این میوه رشد کرده، میوه دهد.

۵- آلو

پرورش درخت آلو به آماده سازی های اولیه ی شما نیاز دارد. ابتدا هسته ی آلو را چند روزی کنار پنجره، جلوی نور آفتاب بگذارید تا خشک شود. سپس با استفاده از یک فندق شکن، هسته را باز کنید و دانه های درون آن را بیرون بیاورید. دانه ها را به مدت یک شب، درون یک لیوان آب بگذارید. سپس یک ظرف شیشه ای دردار را با کود پر کنید، دانه ها را درون آن بگذارید و در آن را محکم ببندید. ظرف را به مدت ۶ تا ۸ هفته درون یخچال نگه دارید تا دانه ها ریشه بزنند.

جوانه ها را درون مخلوط کود و خاک بکارید، به طوری که دو سوم آن خاک و یک سوم آن کود باشد.

درخت آلو روزانه به دست کم ۶ ساعت تابش مستقیم نور خورشید احتیاج دارد.

در طول دوره ی جوانی زنی، خاک را کمی مرطوب نگه دارید اما آن را خیلی خیس و غرق آب نکنید.

 

درخت آلو ظرف ۳ تا ۵ سال شروع به میوه دادن می کند.

۶- گیلاس

برای آنکه درخت تان میوه دهد، ابتدا باید هسته های گیلاس را چینه سرمایی کنید. برای این منظور، هسته های خشک شده را درون یک ظرف پلاستیکی دردار بگذارید که هوا به داخل آن نفوذ نکند. سپس ظرف را به مدت ۱۰ هفته در یخچال نگه دارید. وقتی هسته ها جوانه زدند، آن ها را در خاک بکارید و این موارد را هم به خاطر داشته باشید:

درخت گیلاس به مقدار زیادی نور خورشید و گردش هوای مناسب نیاز دارد و در خاک حاصلخیز و ماسه ای که جذب آب خیلی خوبی دارد بهتر رشد می کند.

خاک را کمی مرطوب نگه دارید و هر زمان که خشک به نظر می رسد به آن آب دهید.

 

برای چشیدن طعم گیلاس های خانگی تان باید حدود ۷ تا ۱۰ سال صبر کنید.

۷- هلو

برای چینه سرمایی کردن هسته های هلو، آن ها را لای یک دستمال کاغذی مرطوب بپیچید و به مدت ۸ هفته در یخچال نگه دارید. بعد از آن، می توانید هسته ها را در خاک بکارید.

برای ساده تر کردن پروسه ی چینه سرمایی، دانه های درون هسته را بیرون بیاورید و هر کدام آن ها را جداگانه درون یک کیسه ی پلاستیکی بگذارید. علاوه بر این، بهتر است همزمان چند دانه را باهم بکارید چون ممکن است بسیاری از آن ها سال اول را دوام نیاورند.

خاک این درخت باید عمیق، شنی و ترکیبی از خاک لومی و لومی رسی باشد. به خاطر داشته باشید که اگر خاک جذب آب کمی داشته باشد، این مسأله می تواند ریشه ی درخت در حال رشد هلو را از بین ببرد.

خاک را مرطوب اما نه خیس، نگه دارید. در غیر اینصورت، گیاه خواهد پوسید. علاوه بر این، درخت هلو به مقدار زیادی نور خورشید نیاز دارد.

 

ممکن است حدود ۳ تا ۵ سال طول بکشد تا درخت هلو میوه دهد.

۸- آووکادو

قبل از کاشتن هسته ی آووکادو در خاک، باید جوانه ی آن را آماده کنید. برای این منظور، با استفاده از ۳ تا ۴ عدد خلال دندان، هسته ی آووکادو را روی یک لیوان آب معلق نگه دارید. آب درون لیوان باید به اندازه ۲/۵ سانتیمتر از هسته ی آووکادو را بپوشاند. لیوان را به مدت ۲ تا ۶ هفته، در یک جای گرم، به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید تا هسته ریشه بزند.

هنگام کاشتن جوانه ی آووکادو، آن را طوری در خاک بکارید که نیمی از آن بیرون و در معرض هوا قرار بگیرد.

بهتر است این گیاه را در بازه ی زمانی ماه مارس (اواسط اسفند) تا ماه ژوئن (اواسط خرداد) در خاک بکارید.

درخت آووکادو با رطوبت متوسط بهتر رشد می کند و باید ۲ تا ۳ بار در هفته آن را آب دهید.

 

برای آنکه درخت آووکادو به مرحله ی میوه دادن برسد، ممکن است ۵ تا ۱۳ سال طول بکشد. از ریزش گل های درخت نگران نشوید چون این مسأله کاملا طبیعی است.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا