مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

انواع مهریه/ مهریه در چه شرایطی به زنان تعلق می گیرد؟

مطالب پربازدید

خیلی از جوانان بنا به مهریه های سنگینی که این روزها مد شده است از ازدواج و تشکیل خانواده سرباز می زنند.

ازدواج

هیچ پول و ثروتی با ارزش یک انسان برابری نمیکند و هیچ نوع مهریه ای نیز نمی تواند با ارزش یک دختر مسلمان یکی باشد. پس درآمد و پول را معادل شخصیت شریک زندگی تان ندانید. بالا بردن مهریه برای احترام به دختران امر اشتباهی است و باعث می شود دختر شما به عنوان یک جنس معامله شود، پس این بی احترامی ها را کنار گذاشته و تصمیم و هدف از زندگی مشترک را در بالا بردن مهریه نبینید.

رایج ترین انواع مهریه در ایران

  • مهر السنه
  • مهر المسمی
  • مهر المثل
  • مهر المتعه

آشنایی با مهریه السنه از انواع مهریه ها

بر اساس روایات تاریخی مهریه حضرت فاطمه زهرا (س) از پانصد درهم بیش تر و از چهارصد درهم کم تر نبوده است.  به همین دلیل این مقدار مهر از طرف حضرت محمد(ص) برای تمامی زنان و دخترهایش تعیین شده و نامش مهر السنه است.

مطالب پربازدید

مهر المتعه و شرایط دریافت آن:

این نوع مهریه بر اساس وضعیت اقتصادی مرد تعیین می گردد. از شرایط تعلق چنین مهریه ای به زنان این است که مهریه در زمان عقد تعیین نگردیده باشد و شوهر وی بخواهد پیش از وقوع رابطه زناشویی همسرش را طلاق دهد.

مهر المسمی:

مهریه المسمی از رایج ترین انواع مهریه در ایران است. چنین مهریه ای به هنگام عقد ازدواج با رضایت و توافق مرد و زن تعیین می گردد. هم چنین مهریه المسمی برای زنان می تواند خانه، ماشین، طلا و یا پول باشد اما بایستی به طور مشخصی تعیین گردد.

برای مثال اگر خانه مهریه شما است بایستی آن را به شکل دقیقی مشخص و ارزش مالی اش را برآورد کنید. پس از جاری شدن عقد زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن می شود.

نکته!

پس از عقد زن با این که مالک مهریه می شود ولی چنان چه شوهر وی قصد داشته باشد قبل از رابطه زناشویی او را طلاق دهد فقط می تواند نصف مهریه را دریافت کند. هم چنین اگر مرد قبلا مهریه را به صورت کامل به زن پرداخته باشد، زن بایستی نیمی از آن را به مرد برگرداند.

مطالب پربازدید

علاوه بر این ها بهتر است بدانید که در ازدواج های دائمی هیچ الزامی نیست که حتما مهریه در زمان عقد تعیین گردد. بلکه زن و شوهر می توانند پس از عقد ازدواج نیز با رضایت همدیگر مهریه را مشخص کنند. هم چنین امکان تغییر مهریه نیز وجود دارد.

شرایط مهر المثل:

این نوع مهریه طبق عرف و رسوم جامعه و بر اساس ویژگی های زن مثل سن، زیبایی، تحصیلات، وضعیت خانوادگی و اجتماعی او تعیین می گردد. به این صورت که با بررسی مهریه زنان دیگر جامعه از نظر شرایط یکسان برای دختر خود مهریه تعیین می کنند.

 

 

چه زمانی می توان مهر المثل را متعلق به زن دانست؟

  1. عدم تعیین کردن مهریه به هنگام عقد: در صورتی که مهریه مشخص نباشد و رابطه زناشویی نیز رخ داده باشد، زن می تواند مهر المثل دریافت کند.
  2. شرط عدم مهر: اگر در عقد شرط شده باشد که به زن مهریه ای تعلق نمی گیرد ،باز هم می شود پس از داشتن رابطه زناشویی مهر المثل دریافت کرد.
  3. باطل شدن مهریه: اگر به هنگام تعیین مهریه المسمی ارزش مالی  مشخص نباشد موجب باطلی مهریه می شود و زن پس از رابطه زناشویی می تواند مهر المثل دریافت کند.

خود زن نمی تواند برای خودش مهریه ای زیاد تر از میزان مهر المثل تعیین کند. به همین دلیل تعیین مهریه او توسط پدر زنش و یا شوهر تعیین می گردد.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

امیدواریم اساس زندگی تان عشق باشد و محبت!

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا