مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
تناسب و زیبایی

نحوه دکلره کردن مو و آشنایی با پایه های دکلره

مطالب پربازدید

دکلره

دکلره کردن مو برای فردی است که موی تیره داشته باشد و بخواهد رنگ مویش را روشن کند.
رنگدانه (پیگمنت) بخش مشخص کننده رنگ مو در ساختمان مو است که شامل سه گروه رنگی آبی، قرمز و زرد هستند. در پیگمنت موی همه انسان‌ها از هر ۳ رنگ وجود دارد. اگر پیگمنت آبی بر ۲ رنگ دیگر غالب باشد؛ رنگ موی فرد مشکی شبق (بلوبلک)، اگر پیگمنت قرمز بر ۲ رنگ دیگر غالب باشد؛ رنگ موی فرد قهوه‌ای تیره و اگر پیگمنت زرد بر ۲ رنگ دیگر غالب باشد؛ رنگ موی فرد بلوند است.
دکلره یا دکلراسیون به زبان ساده به عمل برداشتن رنگ مو گفته می‌شود؛ که نتیجه‌ی آن تغییر رنگ پیگمنت‌های مو یا رنگدانه‌های مو از ساختمان مو بوده و رنگ مو را از تیره به روشن تبدیل می‌کند.

مواد لازم برای دکلره کردن مو

پودر دکلره

پودر‌های دکلره بسیار متنوع بوده و مارک‌های مختلفی در بازار موجود است که البته به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود.
پودر دکلره آبی: قویترین پودر موجود در بازار است؛ که فقط برای دکلره کامل مو استفاده می‌شود. فقط برای رنگ مو‌های کاملا مشکی استفاده می‌شود. از پودر دکلره آبی رنگ برای هایلایت‌ها استفاده نکنید. اگر داخل فویل استفاده شود سریعا داغ کرده و احتمال آسیب به مو در این شرایط بیشتر و کنترل کار سختتر است.
پودر دکلره سفید: این پودر ملایمتر است و سرعت فرآیند شیمیایی متوسطی دارد؛ و برای استفاده در هایلایت با فویل مناسبترین گزینه است.
پودر دکلره بنفش: روند شیمیایی ضعیف‌تری دارد، بنابراین بیشتر برای دکلره کردن مو‌های صورت و بدن استفاده می‌شود. البته گاهی برای مو‌های حساس نسبت به دکلره یا هایلایت نیز قابل استفاده است.

اکسیدان

تکمیل کننده رنگ مو و پودر دکلره بوده و یک کاتالیزور بسیار مهم در فرآیند شیمیایی کار ما محسوب می‌شود. اکسیدان‌ها به ۳ گروه تقسیم می‌شوند که هر کدام مصرف خاص خود را دارند.
اکسیدان %۶ برای دکلره کردن مو‌های صورت و بدن، برای رنگ کردن مو‌ها و گاهی برای هایلایت و دکلره مو‌های بسیار نازک و آسیب پذیر استفاده می‌کنیم.
اکسیدان %۹ معمولا برای هایلایت‌ها و دکلره کردن جنس موی معمولی (نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم) استفاده می‌شود.
اکسیدان %۱۲ را برای هایلایت و دکلره مو‌های خیلی زمخت که به راحتی رنگ باز نمی‌کنند استفاده می‌کنیم. منظور مو‌های به رنگ مشکی شبق و قهوه‌ای بسیار تیره هستند که نسبت به مواد دکلره واکنش کمی از خود نشان می‌دهند.

دکلره

بعد از شناخت این مواد حال زمان آشنایی با انواع دکلره است. هر رنگ دکلره دارای یک شماره پایه است.
۱. قرمز
۲. قرمز نارنجی
۳. نارنجی قرمز
۴. نارنجی
هرگاه مو‌ها به هر یک از چهار رنگ بالا برسد می‌گویند مو در حد دکلره‌ی ضعیف رنگ باز کرده و مو دیگر بیشتر از این مقاومت نداشته است؛ بنابراین رنگ‌های انتخابی برای این پایه‌ها می‌توانند شامل قهوه‌ای متوسط (پایه‌ی چهار) بلوطی، مسی، آکاژو، فندقی تیره و قهوه‌ای صدفی باشند.
۵. نارنجی زرد
۶. زرد نارنجی
۷. زرد نارنجی کم رنگ
به این سه پایه دکلره‌ی متوسط می‌گویند. رنگ‌های آکاژو، قهوه‌ای روشن، بلوند تیره، رنگ‌های خاکستری پایه‌ی پنح و شش می‌توانند رنگ‌های انتخابی باشند.
۸. زرد
۹. زرد روشن
۱۰. پلاتینه تا سفید
به این سه پایه دکلره‌ی قوی می‌گویند. بلوند روشن، بلوند طلایی، بلوند خاکستری و بلوند زیتونی می‌توانند از رنگ‌های انتخابی باشند.

شماره های رنگ مو

مراحل دکلره کردن مو

  • قبل از دکلوراسیون برای جلوگیری از آسیب به پوست؛ پوست اطراف صورت را چرب می‌کنیم. همچنین توجه داشته باشید آن روزی که تصمیم به این کار گرفتید نباید مو‌ها را با شامپو شسته باشید.
  • یک پیمانه پودر دکلره را با ۱۲۰ میل اکسیدان را مخلوط کنید. البته این نسبت به میزان موی شما بستگی دارد.
  • اگر خواستید خودتان دکلره را انجام دهید به دو آینه نیاز دارید که بتوانید پشت سر خود را بهتر ببینید.
  • فرق وسط باز کنید. هر نصفه مو را از افقی به دو دسته تقسیم کنید. در کل چهار دسته باید برروی سرتان داشته باشید هر دسته را با استفاده از کلیبس بزرگ جدا نگه دارید.
دکلره کردن مو
  • برای شروع دکلره کردن مو از پشت سر با استفاده از قلم رنگ مو شروع کنید و از دسته عقب سر بخشی را جدا کرده و با استفاده از قلم رنگ مو با فاصله یک سانتی از ریشه مو را به مواد آغشته کنید. مرحله به مرحله این رشته‌ها را جدا نموده و موهایتان را به این مواد آغشته کنید تا تمام دسته تمام شود.
  • بعد از اینکه قسمت ریشه به پایه دکلره ساقه رسید همه جای سر را با آب ولرم آب کشی کنید و بعد شامپو و نرم کننده زده و خوب بشوئید. دقت کنید در مرحله شامپو زدن نباید به هیچ عنوان مواد دکلره روی مو بماند، باید کاملا تمیز شود.
  • با حوله آب مو را گرفتید، حوله را از روی سر برداشته ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به مو‌ها استراحت دهید.

رنگ کردن بعد از دکلره‌ی مو

پایه‌ی رنگ مناسب را انتخاب کنید و با اکسیدان ترکیب نمایید و به مو‌ها بزنید. از آنجا که مو‌ها دکلره شده‌اند، برای این مرحله ده دقیقه کافی خواهد بود. در غیر این صورت نهایتا ۱۵ دقیقه کفایت می‌کند. پس از آن مو‌ها را به خوبی و تا زمانی که آب شفاف گردد و احساس تمیزی کنید، بشویید. البته می‌توانید از رنگساژ هم استفاده کنید.

رنگساژ چیست؟

رنگساژ تشکیل شده از مخلوط چند رنگ مختلف، واریاسیون، اکسیدان %۶ و آب است. تفاوت اصلی رنگساژ با رنگ مو در تعداد رنگ‌ها و آب موجود در رنگساژ است! ما هیچ زمان در رنگ مو آب نمی‌ریزیم و از ۱ یا ۲ رنگ در ترکیب آن استفاده می‌کنیم. مصرف رنگساژ با رنگ مو متفاوت است. برای درست کردن رنگساژ پایه دکلره رنگ انتخاب شده، ارتباط مستقیم با پایه دکلره مو‌ها بعد از دکلره کردن مو دارد. بعد از انتخاب رنگ مورد نظر، رنگساژ را تهیه کرده و بر روی مو‌ها بگذارید. سپس مو‌ها رو با یک ورقه نایلنی بپوشانید. دقت داشته باشید که مرحله رنگساژ زمان مشخصی ندارد و به محض خوش رنگ شدن باید بشوئید. بعد از آن فقط نرم کننده بزنید.
رنگساژ

به این چند نکته توجه کنید.

  • اگر عمل دکلره کردن مو بر روی موی رنگ شده انجام بگیرد به آن دکاپاژ می‌گویند.
  • بهتر است اگر برای اولین بار این کار را انجام می‌دهید از یک نفر کمک بگیرید.
  • اگر مو‌های بلوند و روشنی دارید نیازی به استفاده از دکلره ندارید.
  • همیشه قبل از دکلره کردن مو برای جلوگیری از حساسیت و التهاب، ابتدا روی قسمتی از مو‌ها آزمایش کنید. ممکن است دچار حساسیت شوید که در این صورت از مصرف آن خودداری کنید.
  • هنگام دکلره به طور مداوم باید مو را کنترل کنید. اگر تکه‌ای از مو را کشیدید و کش آمد بلافاصله باید مو را بشویید.
  • بهتر است تا چند هفته بعد از دکلره به استخر نروید.
  • استفاده مداوم از دکلره می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی برای مو داشته باشد. از افراط بپرهیزید.
  • فراموش نکنید که موی دکلره شده نسبت به گرما و نور آفتاب حساس‌تر است. پس سعی کنید زیاد از اتوی مو و شسوار استفاده نکنید.

منبع: ستاره

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا