مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار پزشکی

داروی لوزارتان سرطان زا است ولی همچنان در ایران تولید و مصرف می شود

مطالب پربازدید

داروی لوزارتان سرطان زا است ولی همچنان در ایران تولید و مصرف می شودمحمد نعیم امینی فرد (عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی) در گفتگو با ایسنا در رابطه با سرطان زا بودن داروی لوزارتان گفت: داروی لوزارتان سرطان زا است و بی تردید موضوع تاخیر در جمع آوری داروی لوزارتان قابل پیگیری است و اگر این تاخیر آگاهانه صورت گرفته باشد، حتما برخورد می کنیم.

عوارض مصرف لوزارتان:

یکی از مواد اولیه داروی لوزارتان، نیتروزامین بوده که در سال های اخیر به عنوان ریسک فاکتوری برای سرطان شناخته شده و حدود یک سال قبل، اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا (FDA) مصرف این دارو را ممنوع کرده است. اما داروی لوزارتان هم اکنون در ایران تولید می شود و مواد اولیه آن را نیز از کشورهای مختلف دنیا از جمله هند وارد می کنیم.

وی همچنین گفت: وزارت بهداشت مدعی است که پس از دریافت گزارش مراکز بین المللی مبنی بر سرطان زا بودن نیتروزامین موجود در لوزارتان، فراخوان داده و هم اکنون در حال ریکال کردن دارو است. این موضوع باید در بستر کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد تا همه ابهامات شفاف و مشخص شود.

معتقد هستم که باید در خصوص کیفیت مواد اولیه دارو حساسیت بیشتری داشته باشیم چرا که بیش از 95 درصد داروهای مصرفی و مورد نیاز جامعه را در داخل کشور تولید می کنیم و از طرفی حدود 600 میلیون دلار در کشور صرف واردات مواد اولیه دارو می شود.

مطالب پربازدید

صنعت داروسازی در کشور تقریبا بومی شده، بنابراین باید برای واردات مواد اولیه دارویی از کشورهای چین و هند استانداردهای بالاتری را طلب کنیم، از طرفی انجمن های علمی نیز به لحاظ مسئولیت اجتماعی و حرفه ای خود باید بیشتر مراقب باشند.

وی همچنین اضافه کرد: ریکال کردن دارو در همه جای دنیا سابقه دارد و تنها مختص به ایران نیست. دلایل تکنیکی تاخیر احتمالی جمع آوری آن را باید از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان جویا شویم.

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا