مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار پزشکی

ویروس تب کریمه کنگو در کشور بومی شده و هرگز از کشور ریشه کن نمی شود

مطالب پربازدید

ویروس تب کریمه کنگو در کشور بومی شدهمعاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با شیوع مجدد ویروس تب کریمه کنگو، در گفتگو با ایلنا گفت: بیماری کریمه کنگو جزو بیماری هایی است که اگر در یک کشور بومی شد و ریشه گرفت، ویروس آن هرگز از کشور پاک نخواهد شد. ایران هم متاسفانه جزو کشورهایی است که ویروس کریمه کنگو در آن بومی شده است.

کریم امیری همچنین گفت: این بیماری در اندام کنه ها دوام پیدا می کند. از آنجا که کنه ها را نمی شود کاملا از بین برد، نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا چنین شرایطی فراهم نمی شود. بنابراین بقایای این بیماری در هر کشوری که به آن مبتلا شود، باقی می ماند.

وی همچنین ادامه داد: با گرم شدن فصول فعالیت کنه ها افزایش پیدا می کند و چرخه بیماری شروع می شود. بیماری از کنه به دام سرایت می کند و چرخه ادامه پیدا می کند. دام بیمار می شود و انسان از آن دام مصرف می کند یا مستقیما از کنه ای که با انسان تماس داشته است مبتلا می شود. اگر یک انسانی مبتلا بشود، خانواده آن انسان هم در خطر قرار می گیرند. اگر فردی در خانواده ای مبتلا شده باشد ترشحات این فرد می تواند افرادی را که در نزدیکی او هستند مبتلا کند.

علائم بیماری تب کریمه کنگو:

وی در رابطه با علائم تب بیماری کریمه کنگو در انسان گفت: ویروس وقتی وارد بدن بیمار می شود پس از دوره 3 تا 5 روزه کمون (نهفتگی ویروس) یک علائمی مانند سرماخوردگی در بیمار نشان می دهد. از علائم مشابه سرماخوردگی ممکن است علائمی مانند: دل درد،سرگیجه،دل پیچه و کمردردهای شدید شروع شود. مرحله سوم که خیلی خطرناک است، مرحله خونریزی است که ممکن است بیمار فوت کند.

مطالب پربازدید

اگر بیمار به موقع به بیمارستان منتقل نشود و تحت درمان مناسب قرار نگیرد تا 50 درصد امکان از دست رفتن بیمار محتمل است ولی اگر به موقع به پزشک مراجعه کنند این احتمال تا 5 درصد کاهش پیدا می کند. لکه های خونریزی هر جایی می تواند ایجاد شود و ممکن است تمام زیر پوست را شامل شود. می تواند داخل روده ها یا داخل ریه ها نیز ایجاد شود و همین کمحونی باعث تلف شدن اندام بیمار و مرگ فرد می شود.

منبع: ایلنا

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا