مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار پزشکی

سامانه‌ای که در دوران تحریم‌ها دست قاچاقچیان دارو را رو می‌کند/ ۱۰۰ درصد دارو و اقلام آرایشی بهداشتی برچسب اصالت کالا دارند

مطالب پربازدید
جهان پورجهانپور در مورد سامانه کنترل و اصالت کالا برای تشخیص دارو و لوازم آرایشی‌ – بهداشتی اصلی و تقلبی‌ به بیان توضیحاتی پرداخت.
کیانوش جهانپور‌ سخنگوی سازمان غذا و دارو در نشست خبری تشریح فعالیت‌های سامانه‌های رهگیری‌ و کنترل اصالت‌ کالاهای‌ سلامت محور‌ با اشاره به برخی ویژگی‌های سامانه‌های سازمان غذا و دارو به ویژه‌ سامانه TTAC گفت: با وجود تهدید‌ها و تحریم‌های پیش روی کشور امکان افزایش کالاهای‌ تقلبی و قاچاق‌ در حوزه سلامت وجود دارد و به همین دلیل فعالیت سامانه ردیابی‌ و اصالت‌ کالاهای سلامت محور TTAC در ماه‌های آینده افزایش پیدا می‌کند و اهمیت آن دو چندان خواهد بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: به کمک سامانه و اپلیکیشن‌ TTAC مردم می‌توانند از اصل یا تقلبی‌ بودن کالاهای‌ سلامت محور مطلع‌ شوند همچنین قیمت داروهای ایرانی بالای 50 هزار تومان و قیمت داروهای خارجی ‌در این سامانه قابل استعلام‌ گیری است.

جهانپور‌ اذعان کرد: 100 درصد اقلام آرایشی و بهداشتی وارداتی‌ کدگذاری‌ شده‌اند و مردم می‌توانند به کمک سایت یا اپلیکیشن‌ TTAC محصولات آرایشی – بهداشتی تقلبی‌ را از اصلی تشخیص‌ دهند همچنین مردم باید بدانند کالایی‌ که برچسب‌ اصالت نداشته باشد به معنای آن است که این کالا از مبادی غیررسمی‌ وارد کشور شده و قاچاق است.

وی تصریح کرد: 100 درصد داروهای وارداتی‌ که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند کدگذاری‌ شده‌اند و این کدها‌ در سامانه ردیابی‌ و رهگیری‌ اصالت کالای‌ سازمان غذا و دارو به همراه قیمت درج شده است و مردم می‌توانند با ارسال کد 16 رقمی‌ درج شده بر روی شناسه اصالت کالا‌ به سامانه پیامکی اعلام شده یا اسکن دیتا ماتریکس‌ ( QR کد ) اصالت دارو و قیمت آن را استعلام کنند.

کدگذاری  ملزومات و تجهیزات‌ پزشکی کامل نیست

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به برچسب‌گذاری ملزومات‌ و تجهیزات پزشکی گفت: کدگذاری‌ ملزومات و تجهیزات‌ پزشکی هنوز کامل نشده است زیرا ما 380 هزار قلم ملزومات‌ و تجهیزات پزشکی داریم که شناسه‌گذاری این حجم کالا کار زمان‌بر و دشواری است.

مطالب پربازدید

جهانپور‌ تصریح کرد: سامانه‌ اصالت‌ و رهگیری‌ کالای‌ سازمان غذا و دارو به کشف‌ کالای قاچاق‌ در حوزه سلامت کمک بسیاری می‌کند البته میزان عرضه‌ و تقاضا‌ در حجم‌ قاچاق‌ کالاها تأثیرگذار است به عنوان مثال به دلیل تقاضای‌ بالا در محصولات آرایشی و بهداشتی 30 تا 40 درصد بازار این محصولات قاچاق‌ است در حوزه کالاهای سلامت محور ارتقای سواد سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است با ارتقای سواد سلامت مردم خود از مصرف کالاهای قاچاق‌ اجتناب می‌کنند زیرا می‌دانند که مصرف کالاهای قاچاق چه تأثیرات منفی بر سلامت آنها دارد.

وی با بیان اینکه  300 قلم داروی گران قیمت که نیاز به تأیید بیمه‌ها دارد در سامانه و اپلیکیشن‌ TTAC ثبت شده است، گفت: 300 قلم داروی گران قیمت که نیاز به تأیید‌ بیمه‌ها دارند، 11 تا 12 درصد کل اقلام دارویی فعال در بازار دارویی کشور را تشکیل می‌دهند در سامانه TTAC ثبت شده‌اند و بیمارانی‌ که نیاز به این داروها داشته باشند پس از وارد کردن نام دارو در سامانه می‌توانند مطلع شوند که این دارو در کدام داروخانه کشور به فروش رسیده و به آسانی‌ داروی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

انقلاب در توزیع دارو با ثبت کامل داروها در سامانه TTAC

جهانپور‌ تأکید کرد: در صورتی که تمام داروها و موجودی داروخانه‌ها به لیست‌ سامانه TTAC اضافه شوند در چرخه توزیع‌ دارو انقلابی‌ ایجاد خواهد شد.

منبع: yjc

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا