مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار پزشکی

شیوع بیماری گوارشی خطرناک با مصرف گوشت های یخ زده و آلوده صحت دارد؟

مطالب پربازدید

گوشتکیانوش جهانپور (سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت) در واکنش به اپیدمی بیماری گوارشی خطرناک و اسهال و استفراغ در استان کردستان (خصوصا در قروه و سریش) این شایعات را بی پایه دانست و گفت: آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی و در آزمایشات بعمل آمده بیماری ویروسی نورواک گزارش شده است.

 

وی همچنین گفت: عامل این بیماری مسری گوارشی، بیماری نوروویروس است که ویروس این بیماری (ویروس نورواک) برای اولین بار به نام شهری که اولین بار این ویروس در سال ۱۹۷۲ در آن شیوع پیدا کرد شهرت یافت که می‌تواند موجب گاستروانتریت حاد (التهاب معده، روده یا هر دو) گردد.

اسهال، استفراغ، درد معده، تب، سردرد و بدن درد از علائم این بیماری است و عموما ۱۲-۴۸ ساعت بعد از ابتلا به این ویروس علائم بیماری تظاهر پیدا می‌کند و اغلب ۱-۳ روز بعد علائم بهبود می‌یابد. اسهال و استفراغ موجب کم آبی در بیمار می‌شود، کم آبی در کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای البته خطرناک است.

مطالب پربازدید

این بیماری  به شدت مسری است و در روز‌های اول بعد از بهبود علائم بیماری نورو ویروس حتی قبل از شروع علائم بیماری در مدفوع فرد مبتلا وجود دارد و می‌تواند تا ۲ هفته بعد از بهبود علائم نیز هم در مدفوع باقی بماند و به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند. خوردن غذا یا نوشیدنی آلوده به نوروویروس، لمس سطوح یا اشیای آلوده با نوروویروس و سپس تماس دست با دهان، تماس با فرد بیمار (مراقبت از بیمار، استفاده از غذای مشترک و یا استفاده از ظروفی که شخص بیمار از آن استفاده کرده است) و عدم رعایت بهداشت فردی است.

 

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا