مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار پزشکی

فاکتور پیش‌بینی سلامت قلب توسط محققان برزیلی کشف شد

مطالب پربازدید

 فاکتور پیش بینی سلامت قلبمحققان برزیلی فاکتور پیش بینی سلامت قلب را کشف کردند که براساس ارزیابی این فاکتور می توان کیفیت و سلامت قلب و عروق را پیش بینی کرد.

 

بنا به گزارش مدیکال نیوز تودی: این فاکتور مهم، بالا بودن سطح و میزان کلسیم در عروق کرونری بیمارانی است که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته و حمله قلبی هستند که با اندازه گیری سطح کلسیم عروق کرونری در این افراد و حتی افراد سالم، می توان به سلامت یا عدم سلامت قلب پی برد.

با اینکه وجود کلسیم در بدن به مقدار کافی لازم است و خصوصا درحفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها موثر است، ولی وجود کلسیم در عروق کرونری می‌تواند به انباشته شدن پلاک در عروق بینجامد و باعث ابتلا به تصلب شرایین یا گرفتگی و انسداد عروق شده و به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به دستگاه های حیاتی بدن فرد را در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد.

مطالب پربازدید

براساس اظهارات محققان برزیلی، برای اندازه گیری سطح و میزان کلسیم در عروق کرونری می توان از سی‌تی اسکن استفاده نمود. هر اندازه که میزان کلسیم در عروق کرونری بیشتر باشد به همان نسبت احتمال ابتلا به  بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد بیشتر است.

البته علاوه بر فاکتور پیش بینی سلامت قلب که شرح داده شد، فاکتورهای دیگری هم مثل میزان کلسترول و سیگار و افزایش سن در این ارتباط تاثیر گذار هستند. پلاک های کلسترول که در سنین جوانی در دیواره ی رگ های خونی ته نشین شده اند، به موازات اینکه سن بالا می رود درعروق روی هم جمع می شوند و باعث التهاب دیواره ی عروق خونی و بالا رفتن خطر تشکیل لخته خونی و سکته ی قلبی می شوند.

این پلاک ها مواد شیمیایی ای را آزاد می کنند که فرآیند خوب شدن التهاب رگ ها را سرعت می بخشد ولی از طرفی باعث چسبندگی رگ های خونی می شوند. سپس مواد دیگری مثل سلول های آسیب دیده ی لیپوپروتئین و کلسیم که در رگ ها حرکت می کنند کم کم به دیواره ی رگ ها می چسبند. در نهایت هم عروق کرونری باریک شده، موجب تشکیل رگ های خونی جدید می شود که خون را به قلب می رسانند ولی در مواقعی که فرد استرس شدید دارد این عروق جدید ممکن است قادر نباشند خون غنی از اکسیژن را به ماهیچه ی قلب برسانند.

به هر حال فاکتور پیش بینی سلامت قلب (اندازه گیری کلسیم) یکی از روش های کنترل و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا