مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار بین الملل

فروش خلیج فارس به چین واقعیت دارد؟ بیکاری صیادان ماهی و از بین رفتن منابع ملی

مطالب پربازدید

فروش خلیج فارس به چین

در چند سال اخیر این موضوع که امتیاز صید و مجوز صید ترال به چینی ها واگذار شده است توسط مقامات و دولت تکذیب می شد . اما اخیرا نشان داده شد که تکذیب مسئولان غیر واقعی بوده است. فروش خلیج فارس به چین واقعیت دارد.

نخستین بار در سال ۱۳۹۴ بود که خبر از ورود کشتی های صیاد چینی به اب های خلیج فارس منتشر شد. در آن هنگام وقتی کشتی های چینی در فاصله دور تر از ساحل مشغول به کار بودند تعداد آن ها زیاد نبود و کسی هم نمی دانست که ان ها درحال انجام چه کاری هستند.

ولی با مرور زمان ابهامات شکل گرفته پاسخ داده می شد و همچنین به کمک رسانه ها مردم از این موضوع آگاه می شدند و همچنان پنهان کاری ها ادامه داشت این در حالی بود که اعتراض صیادان روز به روز افزایش می یافت .

واگذاری خلیج فارس به چین

مطالب پربازدید

پیگیری رسانه ها و اعتراضات سبب شد که سر انجام مسئولان دست از تکذیب برداشته و محمد علی حسن زاده معاون بندری و مناطق خشک آب پاکی را روی دست همه بریزد و از واگذاری مجوز به صیادان چینی خبر داده است. او ادامه داد که صیادان چینی دارای قرارداد بلند مدت برای صید ماهی با شیلات هستند و از فناوری صید ماهی در عمق ۲۰۰متر برخوردار اند که ایران فاقد داشتن این ویژگی است. این سخنان نشان می دهد که همه ای این شایعات درست بوده و تکذیب مسئولین کذب بوده است.

 فروش خلیج فارس به چینی ها ” وارونه جلوه دادن حقیقت “

این حقیقت که صیادان چینی در حال استخراج ماهی از دریای خزر هستند یک حقیقت انکار نشدنی بود که سال ها به صورت وارونه نمایش داده می شود و مسئولین در حال تکذیب آن بوده اند . همچنین آوردن بهانه ای مانند این که چینی دارای فناوری صید ماهی در ۲۰۰ متری هستند و ایرانی ها این فناوری را ندارند در واقع همان عذر بدتر از گناه است .

اجاره خلیج فارس

این که ایران دارای این فرایند نیست توجیهی برای این کار نیست و همچنین باید به مواردی مانند این که چرا و بر اساس چه قانونی این مجوز صادر شده است ؟ چرا در بلند مدت این حق امتیاز داده شده است؟ بلند مدت یعنی چند سال ؟ و مبلغ دریافتی چقدر است و برای چه مواردی صرف شده است نیز توجه داشت .

نسل کشی و بهره برداری بی رویه

بر اساس گزارش یکی از اعضای شورای شهر بندر عباس در هنگام بازرسی کشتی های چینی این چنین گفته است که : در هنگام بازرسی تمام خدمه کشتی چینی از روی عرشه فرار کردن و هنگامی که فرماندار وارد انبار کشتی می شود که جای تاسف و شک دارد مشاهده می کنیم بیشتر به جای این که فانوس ماهی صید شود ماهی های صید شده اند که فصل صید آن ها نبوده است همچنین مجوز صید ۲.۵ تن بال کوسه گرفته شده است ، فکر کنید برای این کار چقدر باید کوسه شکار شود تا بتوان ۲.۵ تن بال از آن ها جدا کرد.

مطالب پربازدید

این کار نه تنها جای تاسف دارد بلکه یک نوع تاراج منابع ملی و از بین بردن اشتغال برای جوانان مناطق ساحلی خلیج فارس است.

فروش خلیج فارس ” تخلف چینی ها “

سعید عبادی سخن گوی انجمن صنفی دریانوردان در اوایل مرداد ماه به باشگاه خبر نگاران جوان اعلام کرده است که از هنگام حضور کشتی های چینی برا صید ماهی ، صید کشتی های صنعتی ایران از ۸ تن به یک تن و همچنین صید صیادان سنتی منطقه جاسک از یک تن به کمتر از ۵۰۰ کیلو گرم کاهش پیدا کرده است.

اجاره خلیج فارس به چین

آقای عبادی همچنین به تخلف این کشتی های چینی اشاره نموده است که این کشتی ها با خاموش کردن ردیاب خود و پرداخت جریمه ۶۰ میلیون تومانی به شیلات اقدام به صید ۸۰۰میلیون ماهی از صید گاه ها در شعاع غیر مجاز می کنند.

اقای احمدی نیز به این نکته اشاره کرده است که شرکت چینی کشتی های خود را به شرکت های ایرانی اجاره می دهند و شرکت های صیاد ایرانی با استفاده از تجهیزات و کشتی های چینی اقدام به صید ماهی در صید گاه های ساحلی می کنند که کار سبب از بین رفتن آبزیان می شود و همچنین صیادان سنتی را دچار مشکل می کند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

سخن آخر

اجاره دادن خلیج فارس به چینی ها یک حقیقتی است که مسئولان سعی در انکار آن داشته اند.

پل ارتباطی شرق و غرب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا