مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانی

علیرغم وعده های مسئولان موبایل باز هم ارزان نشد!

مطالب پربازدید

بازار علاء الدین

با وجود اینکه قیمت ارز طی هفته گذشته با کاهشی محسوس به کانال 10 هزار تومان رسید اما بررسی‌ها نشان می‌دهد موبایل هنوز با مرجع دلار 13هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شود.

 بازار موبایل کسالت‌بارترین روزهای خود را سپری می‌کند. در حال حاضر فروشندگان و خریداران موبایل هر دو مستاصل هستند و نمی‌دانند آینده قیمت موبایل چه می‌شود. وعده‌های وقت و بی‌وقت مسؤولان در رابطه با کاهش قیمت باعث شده است مشتریان منتظر موبایل‌های ارزان‌قیمت باشند. همین موضوعات باعث شده بازار موبایل در این روزها با رکود سنگینی همراه باشد. عرضه موبایل‌های دولتی هم به نظر می‌رسد شوی تبلیغاتی‌ای بیش نبوده است.آنطور که فروشندگان علاءالدین می‌گویند فروش موبایل دولتی تنها یک روز آن هم برای برند آیفون انجام شد. حجم بالایی از مشتریان هر روز ساعت‌ها در طبقه ششم علاءالدین به سودای موبایل با قیمت دولتی حاضر می‌شوند اما جز ساعت‌ها معطلی چیزی نصیب آنها نمی‌شود.

به گفته یکی از تعمیرکاران گوشی تلفن‌همراه درباره علت افزایش تقاضا برای تعمیر گوشی: گران شدن گوشی نو، مهم‌ترین دلیل این موضوع است و مردم قدرت مالی کافی برای خرید یک محصول جدید را ندارند و تلاش می‌کنند تا با دستگاه قدیمی خود کنار بیایند.

مطالب پربازدید

البته هزینه تعمیرات گوشی نیز افزایش پیدا کرده است اما هنوز نسبت به خرید یک گوشی‌نو به صرفه است.

به گفته این تعمیرکار، عمر استفاده از گوشی‌های‌ هوشمند در کشور ما بسیار کم است و مردم علاقه زیادی به خرید گوشی جدید دارند و این درحالی است که گوشی فعلی آن‌ها از نظر فنی و تکنولوژی هیچ مشکلی ندارد.

این موضوع در کشورهای صنعتی کمتر دیده می‌شود و مردم این کشورها چندان به تعویض گوشی فکر نمی‌کنند و ترجیح می دهند تا گوشی‌های خود را تعمیر کنند.

قطعاتی که جایگزین قطعات معیوب می‌شوند اغلب غیر اصل هستند و اخیرا این ماجرا به شدت در بازار رایج شده و بهتر است مردم برای تعمیر گوشی‌های خود به نمایندگی‌ها و یا تعمیرکاران معتبر مراجعه کنند.

یکی از فروشندگان موبایل در رابطه با شرایط کنونی بازار موبایل گفت: مردم تنها برای قیمت گرفتن می‌آیند و هیچ‌کس قصد خرید ندارد. قیمت موبایل کاهش کمی داشت اما آنقدر که مردم با توجه به کاهش دلار انتظار داشتند موبایل ارزان نشد. کسانی که پیش‌تر به چهارسو و علاءالدین سر زده بودند اگر این روزها به مراکز اصلی فروش موبایل در تهران بروند احساس می‌کنند به کلی بازار موبایل تعطیل است.

مطالب پربازدید

اغلب مغازه‌داران در راه‌روها ایستاده‌اند و به گپ و گفت مشغول هستند. بیکاری در حدی به آنها فشار آورده است که برخی از آنها دست به دامن سیگار شده‌اند. اگر قیمت موبایل را بپرسید چند ثانیه تامل می‌کنند و اگر احساس کنند مصمم هستید برای دانستن قیمت به شما پاسخ می‌دهند.

کافی است به آنها بگویید چرا موبایل اینقدر گران است که آن روی خونسردی آنها را ببینید و با تشر به شما بگویند نمی‌خواهی نخر، قیمت ما همین است، چند ماه است ضرر داده‌ایم. آنطور که مشهود است در همین رکود مطلق، گوشی‌های ساده و دکمه‌ای که چند سال پیش هیچ مشتری‌ای نداشتند حالا دوباره پرطرفدار شده‌اند و مشتریان بیشتری دارند، این موضوع را می‌توان از ویترین‌های مغازه‌ها فهمید. باید به این موضوع توجه داشت که موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی نخستین گروه کالایی بودند که در برابر افزایش قیمت ارز واکنش نشان دادند اما حالا با فروکش کردن قیمت ارز به نظر می‌رسد این گروه کالایی قصد کاهش قیمت ندارد.

با وجود اینکه تنظیم بازار موبایل وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست اما آذری‌جهرمی در این یک سال خود را در این بازار دخیل کرد و چندین بار وعده کاهش قیمت موبایل را داد که هیچکدام از آن ها عملی نشد.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا