مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانی

قاچاق کالا از گذرگاه ها و مبادی رسمی کشور همچنان ادامه دارد

مطالب پربازدید

قاچاق کالا از گذرگاه ها و مبادی رسمی کشورگزارش فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی، قاچاق کالا از گذرگاه ها و مبادی رسمی و تخلفات گمرکی همچنان ادامه دارد.

 

خلاصه و گزیده متن گزارش به شرح زیر است: متاسفانه انواع قاچاق کالا از راه های زمین، آسمان و دریا و از طریق مبادی رسمی وارد کشور می شوند و این امر ضربه سنگینی به اشتغال و تولید داخلی وارد ساخته است و مقام معظم رهبری در این بحث لزوم جدیت در امر مبارزه با انواع قاچاق تاکید داشتند. لذا به همین منظور فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی با تمام قدرت در مقابل فساد ایستاده و فرامین مقام عظمای ولایت را تا حصول نتیجه نصب العین قرار داده است و در این راستا اقدامات و پیگیری های خود را در شناسایی راه های ورود قاچاق کالا از مبادی رسمی را به شرح زیر اعلام می نماید:

1- قاچاق از طریق اظهار خلاف واقع در سامانه جامع گمرکی و جعل اسناد در این خصوص

بیش از 70 درصد کالاهای وارده به کشور از طریق این سامانه از کانال های سبز و زرد گمرکی بدون هیچگونه کنترل و نظارت فیزیکی عبور نموده و وارد کشور می شوند. از این راه هزاران کانتینر کالای قاچاق که صده هزار میلیارد تومان ارزش و تعرفه گمرکی دارند بدون پرداخت هر گونه عوارضی و یا تضییع حقوق بیت المال به کشور وارد می شود. پرونده 1128 کانتینر ظروف شیشه ای مربوط به آقای س – ح که تحت عنوان درب پوش اظهار شده است و بسیاری نمونه های دیگر از این نوع قاچاق کالا می باشد.

مطالب پربازدید

2- قاچاق به صورت صادرات صوری

در این روش صاحب کالا با تبانی کاملا سازمان یافته در گمرک، کالا را در ردیف مرزی خروجی تسویه و به ظاهر صادر می نماید، ولی کالایی در کار نبوده و صادرات بصورت کاملا صوری و کاغذی می باشد و صاحب کالا را در داخل مصرف می نماید.

صادرات صوری سیب و موز از این نمونه است که در سال های گذشته صدها کامیون سیب درختی به طور صوری پروانه صادراتی را صادر تا صاحب کالا بتواند از مزایای این پروانه صادراتی برای ورود موز استفاده نماید.

3- قاچاق به صورت ترانزیت

صاحبان کالا با تبانی بعضی از کارمندان و مسئولین ذی مدخل گمرک کالا به داخل کشور ترانزیت می شود به قصد خروج از کشور مثلا در یکی از گمرکات داخل و از گمرکی دیگر به کشور همسایه خارج می گردد که در در این میان با تبانی کالا را چیز دیگری اظهار  و در داخل پلمپ باز می شود و با جابجایی کالای گران قیمت کالای بی ارزشی که اظهار شده است بارگیری و خارج می شود.

پرونده چندصد کانتینر سنگین که از گمرک شهید رجایی وارد شد، حاوی پارچه های نفیس و گران قیمت بوده که با تبانی کاملا سازمان یافته در داخل تخلیه و بجای آن مجددا سنگ بارگیری شده و از مرز امیرآباد خارج و به مقصد قزاقستان ترانزیت می شد نمونه ای از این نوع قاچاق است.

4- قاچاق با جعل اسناد 

در این روش صاحب کالا با جعل بعضی از اسناد اظهارنامه گمرکی و با تبانی سازمان یافته موفق به ترخیص کالای خود از گمرک می شود که صاحب کالا با جعل مجوزهای لازم که برای کالاهای ممنوعه بوده و به داخل کشور مجوز صادر نمی گردیده است موفق به واردات کالا مانند: لوازم یدکی غیر مجاز، مواد خوراکی و… به کشور می شود.

مطالب پربازدید

5- قاچاق با سوء استفاده از قانون کالاهای مرجوعی

در این روش صاحبان کالا با تبانی با بعضی از کارمندان و مسئولین کالاهای غیرمجاز را در گمرک اظهار و وارد می نمایند و به هر دلیل برای آن ها پروانه های مرجوعی صوری و کاغذی صادر تا به کشور مبدا مرجوع گردد و فقط با جعل امضاء و کشور مبدا مبنی بر اینکه کالا وارد کشور وارد شده است ولی کالاها مرجوع نمی گردند و با تبانی و بدون پرداخت هیچگونه عوارض گمرکی و مالیات، کالا از گمرک خارج و در داخل کشور به فروش می رسد.

البته قاچاق کالا به روش های دیگر هم انجام می شود که برای جلوگیری از اطاله کلام فقط به ذکر عناوین آنها اشاره می شود.

6- قاچاق با سوء استفاده از مقررات ته لنجی

7-  قاچاق با سوء استفاده از پته مسافری

8- قاچاق از طریق درب های ورودی کالا به کشور خارج از درب های خروج گمرک (مناطق آزاد و شیلات) و دفاتر گمرکی

9- قاچاق با تبانی در مورد خودروهای لوکس خارجی

10- قاچاق کالا از طریق تخلفات گمرکی با تبانی از قبیل: جعل ضمانت نامه ها، سوء استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف و …

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا