مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانی

چرا لیست مونتاژکاران ارزبگیر منتشر نشد؟

مطالب پربازدید

بر اساس آمارهای تجارت خارجی، در سه ماه ابتدایی سال جاری در حالی مونتاژکاران حدود ۷۸۰ میلیون دلار انواع قطعه خودرو را وارد کرده‌اند که نامی از آنها در فهرست دریافت‌کنندگان ارز رسمی دیده نمی‌شود.

 

 بر اساس آمارهای گمرک، خودروسازان در سه‌ماهه منتهی به پایان خردادماه سال جاری، حدود 780 میلیون دلار انواع قطعات خودرو به کشور وارد کرده‌اند، به این ترتیب قطعات خودرو در صدر لیست اقلام وارداتی کشور قرار گرفت.

در این مدت 541 میلیون دلار قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از 30 درصد، 122 میلیون دلار با ساخت داخل بیش از 50 درصد و 115 میلیون دلار قطعه با ساخت داخل کمتر از 50 درصد وارد کشور شده است.

مطالب پربازدید

تصویر

نکته جالب اینکه در لیست شرکتهای منتشرشده از سوی بانک مرکزی که در فضای مجازی با عنوان شرکتهای ارزبگیر شناخته می‌شوند هیچ نامی از خودروسازان و مونتاژکاران دیده نمی‌شود. بر اساس  اطلاعات اولیه در سه ماه نخست سال 97، برای واردات انواع کالا حدود 9.5 میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده که تاکنون (باوجود انتشار اسامی 1500 شرکت ارزبگیر) تکلیف نیمی از آن نیز مشخص نشده و هنوز نام بسیاری از شرکتهای ارزبگیر در اختیار مردم قرار نگرفته است.

برررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد، در ماه نخست سال جاری خودروسازان مجموعاً 190 میلیون دلار  قطعه وارد کرده‌اند، ذکر این آمار از این جهت دارای اهمیت است که سیاست جدید ارزی دولت مبنی بر توزیع ارز با نرخ 4200تومانی از 22 فروردین ماه ابلاغ و فرایند اجرایی آن از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است، به این ترتیب با کسر میزان واردات فروردین ماه خودروسازان (190 میلیون دلار) از مجموع واردات 3ماهه (780 میلیون دلار) می‌توان یک تخمین اولیه از میزان ارز دولتی تخصیص‌یافته (تأمین‌شده) به آنها در 2 ماه اخیر به‌دست آورد.

تصویر 2

 

مطالب پربازدید

 

منبع: تسنیم

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا