مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانی

بانک مرکزی: نرم افزارهای موبایل بانک از این پس فقط می توانند سرویس کارت به کارت را به کاربران ارائه دهند

مطالب پربازدید
طبق اطلاعیه اخیر بانک مرکزی: اپلیکیشنهای موبایل بانک از این پس می توانند فقط سرویس کارت به کارت را به کاربران ارائه دهند.
 اپلیکیشنهای موبایل بانک از این پس می توانند فقط سرویس کارت به کارت را به موبایل بانککاربران ارائه دهند و ارائه خدمات بانکی انتقال به یا از حساب و مانده‌گیری از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی به شکل فعلی ممنوع خواهد بود و صرفا در قالب اینترنت بانک با رمز و نام‌کاربری مشخص و احراز هویت کامل مطابق ضوابط و از طریق سامانه‌های رمزنگاری شده قابل اجراست.
متناظر با این شرایط و بر اساس اجرای این مصوبه یعنی تا اطلاع ثانوی و تا زمان اجرای دقیق زیرساخت احراز هویت بر اساس شماره ملی کاربر، در اپلیکیشنهای موبایلی که عموما از طریق شرکتهای پرداخت ارائه شده اند، صرفا خدمات کارت به کارت در بستر فعالیتهای بانکی قابل ارائه خواهد بود و نرم افزارهای این شرکت ها نظیر آپ، تاپ، سکه، پات، 724 و 780 و … دیگر مجاز به ارائه سایر خدمات بانکی، که اتفاقا برای کاربران سرویس های جذابی نیز بود، نیستند.
آنچه مسلم است باتوجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن‌های موبایلی از سوی شرکتهایpsp ، در شرایط فعلی وضعیت آنها در مواجه با این مقررات مشخص نیست.
موضوع عدم بهره گیری این اپلیکیشن ها از مدل رمزگذاری end to end encryption که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بانکداری دیجیتال، حفره مهمی در بحث امنیت پرداخت در کشور بوده است که با فراهم سازی این زیرساخت در بسیاری از اپ های موبایلی امکان ارائه سرویس کارت به کارت بانکی فراهم شد.
همچنین در همین زمینه شهریور ماه سال جاری پلیس فتا با ارسال نامه ای به بانک مرکزی با عنوان رفع معایب اپلیکیشن های پرداخت تلفن همراه، با ذکر صریح اسامی این نرم افزارها از جمله آپ، تاپ، پات، سکه، 724 و 780 به موضوع عدم امنیت و فراهم کردن امکان سرقت و پولشویی از طریق این اپلیکیشن ها اشاره کرده و خواستار اعمال تغییراتی در این زمینه شده بود.
در نهایت باید دید رویکرد اصلی بانک مرکزی در اجرای این مقررات چیست. با توجه به اینکه بانک مرکزی طی هفته های اخیر سازوکارهای جدیدی را در عرصه پرداخت آغاز کرده، به نظر می رسد که این نهاد به در پی دستیابی به مدیریت ساده تر بر الگوریتم های تشخیص تقلب در حوزه نظامهای پرداخت در زیرساختهای بانکی است و این اقدام نیز به گفته خود بانک مرکزی در راستای تحقق برنامه های کلان مبارزه با تقلب و پولشویی و ارتقای امنیت صورت گرفته است.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا