مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

صدا و سیما و ساختار و نظام ادری کشور ناکارآمد است

مطالب پربازدید

محمود علیزاده طباطباییمحمود علیزاده طباطبایی (وکیل پایه یک دادگستری و حقوق‌دان و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران) در پاسخ به این پرسش که مساله «اصلاح ساختاری» مشمول چه موضوعاتی می‌تواند باشد، به اعتمادآنلاین توضیحاتی ارائه داد که گزیده آن بدین شرح است: از زمانی که قانون اساسی تصویب شد، در فصل سوم آن اصلاح ساختار اداری و ایجاد نظام اداری کارآمد پیش‌بینی شده بود ولی این اصل محقق نشد و درباره این موضوع هیچ اقدامی صورت نگرفت و در اولین اصلاح قانون اساسی نیز نه تنها کارآمدی نظام بالاتر نرفت بلکه به مراتب بدترهم شد.

 

یکی از موفقیت‌های نظام به عنوان مثال در قانون اساسی قبل از اصلاح اداره دموکراتیک قوه قضاییه بود اما با اصلاح قانون اساسی این شورا برداشته شد و اداره قوه قضاییه به فرد سپرده شد. من تصور می‌کنم که در طول سه دهه به شدت کارآیی قوه قضاییه رو به افول رفت. کمااینکه خود مقامات این دستگاه نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

امروز شاهد آن هستیم که سازمان صداوسیما کارایی لازم را ندارد. آن هم در شرایطی که سازمان صداوسیما باید بیشترین مخاطب را داشته باشد ولی می‌بینیم که مسئولان آن امروز به هر دری می‌زنند تا بتوانند مردم را جذب کنند ولی مردم جذب صداوسیما نمی‌شوند. امروز مسئولان صداوسیما قبول دارند که شبکه‌های بیگانه و شبکه‌های مجازی چندین برابر صداوسیما طرفدار و مخاطب دارند.

مطالب پربازدید

متاسفانه در نظام اجرایی کشور ما ناکارآیی به‌شدت به چشم می‌خورد. به‌ویژه آنکه ما مدعی دموکراسی اسلامی- یا به تعبیر آقای خاتمی که «مردم‌سالاری دینی» را مطرح کردند- هستیم. ما امروز می‌بینیم که نهاد نظارتی با برداشت‌ها و تفاسیری که از قانون اساسی داشته، نظام اجرایی کشور را به شدت دچار آسیب کرده است.

من فکر می‌کنم که همه مسئولان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید اصلاح ساختاری نظام انجام شود. امیدواریم این کار طبق یک فرآیند کاملا دموکراتیک تحقق پیدا کند و شایسته‌ترین افراد که در همه زمینه‌ها تسلط دارند بتوانند برای اصلاح ساختار قدمی بردارند.

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا