مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

مصباحی مقدم: رفتار برخی مدیران و مسئولان کشور به کام دشمنان است

مطالب پربازدید

مصباحی مقدماخیرا حجت الاسلام مصباحی مقدم (عضو تشخیص مصلحت نظام) طی مصاحبه ای با باشگاه خبرنگاران جوان، به اظهار نظر در مورد مسائل اقتصادی کشور و به ویژه بودجه 98 پرداختند که خلاصه و برگزیده آن بدین شرح است: بدتر از ستون پنجم، مدیران و مسئولانی هستند که با ضعف و سستی خود و تصمیماتی که به موقع نمی‌گیرند، نوعی همنوایی در رفتار به آن‌ها نشان می‌دهند. یعنی نوعی رفتار می‌کنند که نتیجه آن به کام آنهاست. با اینکه دولتمردان ما طی این چندسال پس از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر فقط شعار اقتصاد مقاومتی داده اند، کدام برنامه برای اقتصاد مقاومتی اجرا شده است. کدام اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شده است و دولت بیاید کارنامه خود را نشان دهد تا ما قانع شویم.

۶۲ هزار میلیارد تومان را برای بودجه عمرانی گذاشته‌اند و این یک پیش بینی است، اما اینکه آیا محقق می‌شود یا نه. از آن طرف ۴۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی است که نشانگر این مسئله است که سهم جاری به شدت افزایش پیدا کرده و هزینه‌ها بالا رفته است و اگر هزینه‌ها بالا رفته است، جای صرفه جویی دارد. ما می‌توانیم در انرژی صرفه جویی کنیم وقتی که روزانه ۹.۲ دهم میلیون بشکه معادل نفت، نفت و گاز می‌توانیم تولید کنیم و بیش از ۷۰ درصد آن را در داخل مصرف می‌کنیم، این مصرف مصرف بی‌محابا و اسراف آمیز است.

همچنین می‌بینیم که سهم اتکا به مالیات به طور نسبی در حال کاهش است. البته در شرایط رکود اقتصادی، طبیعی است از کسانی که مالیات می‌دهند کاهش یابد، اما چرا نباید از کسانی که مالیات نمی‌دهند، مالیات گرفت؟ و بنا به قول سازمان امور مالیاتی ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم. علاوه بر اینکه اگر مالیات بر عایدی سرمایه بر مجموع درآمد وضع شود، می‌تواند کاهش درآمد نفت را جبران کند؛ بنابراین اتکای ما باید به سمت مالیات‌ها برود و این مخصوص کسانی است که مالیات نمی‌دهند و کم هم نیستند کسانی که در بانک‌ها ارقام درشتی هم سپرده گذاری کردند و مالیات هم نمی‌دهند.

دولت عزم قطع یارانه ثروتمندان را ندارد و اکنون آن را به استانداران واگذار کرده است. وقتی که دولت ملی اراده‌ای ندارد چه انتظاری از استانداران و بقیه دارید، استانداران در استان‌ها با ثروتمند استان بیشتر رودربایستی دارند تا دولت ملی که از از نظر ارتباط، فاصله بیشتری با مردم دارند.

مطالب پربازدید

پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی که دولت در اختیار دارد به خوبی امکان شناسایی ثروتمندان را دارد، اگر آن پایگاه‌ها که بیش از ۳۰ سامانه است، با هم لینک شوند و اطلاعات آنها در کنار هم قرار بگیرند، به خوبی با یک دکمه می‌توان فهمید که چه کسی چه چیزی دارد و چه کسی چه چیزی ندارد و با یک دکمه می‌شود آن‌ها را حذف کرد.

مبارزه با قاچاق به صورت قوی و قاطع صورت نمی‌گیرد؛ یعنی همین اقلامی که نباید وارد شود به صورت قاچاق وارد می‌شود. به علاوه بسیاری از چیز‌هایی که وارد می‌شود، نباید وارد شود.

 

من تقاضا می‌کنم اگر کسی می‌خواهد این موضوع را اثبات کند اجازه دهند یک دوربین به دست بگیرد و از اتاق مدیران در همه دستگاه‌ها فیلم‌برداری کنند تا معلوم شود که مبلمان اداری ما دائما به روز می‌شود یا نه و هر چند سال یکبار مرتبا عوض می‌شود یا نه.

البته به این موارد ساختمان‌های گران قیمت و سنگینی که مرتب ساخته می‌شود و در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد را نیز اضافه کنیم. استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها و ساختمان‌های اداری قوه قضاییه و قوه مقننه همه نو هستند.

مطالب پربازدید

پیشگیری بهتر از درمان است، ما باید سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری خود را سامان دهیم که دائما فقرزایی نکند بلکه فقر زدایی کند. اگر بنابر این شد که سیاست‌های ما سیاست فقرزا باشد، هرچه تلاش کنیم به گرد آن هم نمی‌رسیم و این اتفاقی است که در اقتصاد ما رخ داده است. این مسئله نیازمند به افزایش ثروت ملی و افزایش شتاب درآمد ملی است. توزیع ثروت مالی ما مرتب به نفع طبقه ثروتمند و به زیان طبقه نیازمند ناعادلانه‌تر می‌شود و این امر محتاج بازنگری سیاست‌های پولی، ارزی، مالی و تجاری است.

اتکای به نفت باید کاهش و اتکا به مالیات باید افزایش پیدا کند باید تلاش کنیم مدیریت انرژی داشته باشیم تا فرآورده‌های انرژی را بیشتر صادر کنیم و درآمد بیشتری را کسب کنیم، این امر می‌تواند اقتصاد ما را تقویت کند.

بودجه امسال با تاکیدات رهبری فاصله زیادی دارد؛ اینکه سهم بخش سرمایه‌ای بودجه رشد نکرده و رقم آن با وجود تورم ۳۰ درصد رقم سال گذشته است، این امر یعنی ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است در واقع بودجه عمرانی ۳۰ درصد برای سال آینده کاهش پیدا کرده است قطعا این امر با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست. علاوه بر این اقتصاد مقاومتی اقتضا می‌کرد ما تا می‌توانیم از خام‌فروشی فاصله بگیریم یا کالای ایرانی را مبنا قرار دهیم و مصرف کنیم، اما چقدر در این بودجه حمایت از کالای ایرانی وجود دارد.

از اول این دوره آقای روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نکرده‌اند علت را باید از رئیس دفتر ایشان پرسید.

 

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا