مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

ثروتمندان دیروز، امروز تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند

مطالب پربازدید

اکنون برخی از همان افرادی که روزگاری ثروتمند و مستضعف‌پرور بودند آن‌چنان دچار فقر و محرومیت شده‌اند که تحت پوشش نهادهایی همچون کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

بی آبی

حسام نظری (عضو هیات رییسه شورای اسلامی استان اصفهان و نماینده شهرستان فلاورجان در شورای اسلامی استان اصفهان) در ارتباط با اعتراضات اخیر کشاورزان قهدریجان، گفت: وی افزود: قهدریجان خطه‌ای نه فقط مذهبی و سنتی، بلکه شهری شهیدپرور بوده و سهم بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین ۸سال دفاع مقدس داشته و به عنوان شهر نمونه شاهد در شهرستان فلاورجان نیز به شمار می‌آید. چنین خصوصیاتی موجب شده که روحیه مطالبه‌گری در این مردم وجود داشته باشد. تا حدود چند سال پیش آب زاینده‌رود، به صورت دائم برای مردم جریان داشته و بسیاری از مردم قهدریجان هم به مدد کشت پیاز درآمد نسبتا خوبی داشتند.

اما اکنون برخی از همان افرادی که روزگاری ثروتمند، خیر و مستضعف‌پرور بودند آن‌چنان دچار فقر و محرومیت شده‌اند که تحت پوشش نهادهای حمایت حداقلی‌ای همچون کمیته امداد قرار گرفته‌اند. اگر این فاجعه نیست پس نام آن را چه می‌توان گذاشت؟

مطالب پربازدید

این افراد امکان در پیش گرفتن شغل دیگری را ندارند. بسیاری از آنها کشاورزان پا به سن گذاشته‌ای هستند که عیال‌وار بوده و دارای فرزندان و بستگان بسیار زیادی هستند و هیچگونه منبع درآمد دیگری ندارند.

وی تصریح کرد: طرح بن-بروجن، آب‌رسانی بی‌حد و حصر به واحدهای صنعتی بزرگ و برداشت‌های بی‌رویه و بسیاری دیگر تصمیمات ناشی از سوءمدیریت، موجب اعتراض و خشم این مردم شده است. با توجه به خوی و اخلاق مطالبه‌گری این مردم شریف، آنها برای پیگیری وضعیت حقآبه‌های پایمال شده‌شان ناگزیر از اعتراض شده‌اند؛ اعتراضاتی که به حق هم هست.

نماینده شهرستان فلاورجان در شورای اسلامی استان اصفهان، اظهار داشت: مطالبه این مردم صرفا آب است و نه چیزی بیشتر. آنها اصلا قصد ندارند کاری برخلاف منافع نظام انجام دهند؛ فقط آب مورد نیاز برای کشاورزی را لازم دارند. وابستگی معیشت این مردم به آب برای کشاورزی آن چنان زیاد است که برخی از آنها این روزها از سر استیصال و نومیدی فریاد می‌زنند: ما را بزنید و بکشید و یا از ایران بیرون کنید. می‌گویند: مگر ما کشاورزان، جزو مردم این کشور نیستیم؟ آنها خواسته‌شان این است: باید عدالت در توزیع آب رعایت شود.

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت نیرو، مصوبات نه‌گانه شورای عالی آب را در تصمیماتش لحاظ نمی‌کند و کشاورزان را نادیده گرفته است. آیا صنایع سنگین واقع در حوضه آب‌ریز زاینده‌رود در استان اصفهان، رضایت مردم را برای گرفتن حقآبه آنها هیچگاه جلب کرده‌اند؟ مطالبه آب این مردم بسیار به حق و کاملا قانونی است. هیچگاه نباید فراموش کرد که پدران همین افراد در سال‌های قدیم با پول و کار و زحمت فراوان توانستند موجبات احداث تونل اول زاینده‌رود را فراهم آورند.

نظری تصریح کرد: وزارت نیرو و مجموعه دستگاه‌های دولتی مرتبط با توزیع آب، مخاطب کشاورزان معترض هستند. اگر مسئولان نتوانند به مطالبات معترضان رسیدگی کنند باید بدانند که این اعتراضات و مطالبات ممکن است مورد سوءاستفاده دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گیرد.

مطالب پربازدید

نماینده شهرستان فلاورجان در شورای اسلامی استان اصفهان در پایان، تصریح کرد: اگر آبی در رودخانه زاینده‌رود وجود دارد همه مردم و بویژه حقآبه‌داران باید به صورت مساوی از آن برخوردار باشند. البته ما حق را به کشاورز می‌دهیم چون کشاورز معیشتش به طور کلی به آب وابسته است.

صنعت را با روش‌‌ها و تکنولوژی‌های نوین نیز می‌توان یاری نمود اما این امر در مورد کشاورزی به سختی مصداق می‌یابد. فرد وقتی معاشش دچار مشکل می‌شود آسیب‌های بسیار زیادی را باید تحمل کند. متاسفانه در حال حاضر، در قهدریجان اکثر مردم دچار بیکاری و قطع درآمد شده‌اند. طبیعتا، باید منتظر افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از وقوع این معضلات، باشیم.

منبع: ایلنا

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا