مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

سلحشوری: محاکمه سلطان سکه شفاف نبود/ مبارزه با فساد در کشور ما نمایشی است

مطالب پربازدید
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست مبارزه با فساد در ایران: نظامند یا موردی؟ گفت: مردم در مورد محاکمه و اعدام سلطان سکه قانع نشدند و این محاکمه شفاف نبود از همین رو برخی مردم سوالاتی در مورد این اعدام دارند.

پروانه سلحشوریبه گزارش ایرنا، پروانه سلحشوری در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: در کشور ما مبارزه با فساد حالت فرمالیته و نمایشی دارد.

مردم در مورد اعدام سلطان سکه قانع نشدند و این محاکمه شفاف نبود بنابراین برخی از مردم گفتند اصلا اعدام نشده است، برخی گفتند چرا با افراد شاخص تر برخورد نشد و.. در واقع این محاکمه بیشتر فاصله دولت و ملت را بیشتر کرد.

وحید مظلومین معروف به سلطان سکه که در هنگام اعدام (آبان ماه امسال) 56 سال سن داشت ، بیش از سه دهه در بازار تهران به دادوستد ارز و سکه و طلا مشغول بود. پس از ناآرامی‌های به وجود آمده در بازار طلا و سکه در اوایل سال 97، در حالی دستگیر شد که معادل دو تُن سکه را از طریق دلال‌های زیرمجموعه خود از سطح بازار خریداری و جمع‌آوری کرده بود.

« در ماه های ابتدایی که وارد مجلس شده بودم و بحث موسسات مالی مطرح بود روزانه بین 100 الی 200 و برخی مواقع تا 500 پیامک و تا یک شب روی گوشی موبایلم می آمد که این افراد می گفتند دچار مشکلاتی شده ایم و تمام زندگی خود را در این موسسات گذاشته ایم. در واقع فشار می آوردند. هر روزی جلوی مجلس و نهاد ریاست جمهوری تظاهرات بود و آنقدر فضای تبلیغاتی به وجود آورده بودند که کسی جرات نمی کرد بگوید که دولت چرا باید هزینه طمع برخی را از جیب مردم بپردازد.»

مطالب پربازدید

کسانی که این بلا را سر مردم آوردند فقط 15 سال حبس گرفتند یعنی اساسا مجازات با جرم همخوانی نداشت و کسی هم پاسخگویی مجوزهایی که به این موسسات داده شد، نیست.

در شاخص ادراک فساد 180 کشور 130 هستیم ما در کنار کشورهایی چون ؛ گامبیا ، اوکراین، برمه و.. قرار داریم و در این شاخص نیوزیلند و دانمارک بهترین رتبه ها را دارند.

شاخص ادراک فساد ، شاخصی است که رتبه فساد در بخش عمومی یک کشور را درمیان سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد. سازمان شفافیت بین‌الملل، با استفاده از شاخص ادراک فساد، کشورها را برحسب میزان فساد موجود درمیان مقامات دولتی و سیاستمدارانشان رتبه‌بندی می‌کند.

در حالی در این وضعیت قرار داریم که مشکلات ساختاری مانع مبارزه با فساد می شود و از طرف دیگر هم برخی خلقیات ایرانیان فساد زا است. اما این مشکلات به این معنا نیست که نمی توان برای بحث فساد کاری کرد. ما تجربه کشور گرجستان را داریم که در سال 2004 از نظر فساد در رتبه 133 قرار داشت اما با اصلاحات ساختاری و اخراج 1500 هزار پلیس و 1500 مسئول در سال 2017 به رتبه 44 رسید.

یکی از اقدامات بسیار خوب مجلس دهم تصویب قانون منع به کار گیری بازنشستگان است اما هر قانونی را برخی با اما و اگر مواجه می کنند و باعث می شوند قانون کارآیی خودش را از دست بدهد. یکی از عوامل توسعه نیافتگی جامعه ایران این است که قانون هرگز نتوانسته است جایگاه خودش را پیدا کند.

مطالب پربازدید

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا