مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

بسته حمایتی دولت از اقشار کم‌درآمد همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد

مطالب پربازدید

دولت از اجرای بسته حمایتی در شرایط موجود اقتصادی خبر داده است، اما با وجود اهمیت آن، تاکنون اعلام رسمی درباره جزئیات این بسته نشده و ابعاد مختلف آن در ابهام قرار دارد.خرید کالا

در ماه‌های اخیر و با توجه به نوسانات بازار ارز و اثرگذاری بر تورم و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها، بحث‌هایی در رابطه با ورود دولت برای حمایت از اقشار مختلف جامعه به منظور پوشش بخشی از اثرات تورمی موجود مطرح شد.

از همان ابتدا که به بیش ازیک ماه پیش برمی‌گردد، شفاف‌سازی از سوی مسئولان مربوطه در مورد جزئیات برنامه پیش‌بینی شده در قالب بسته حمایتی صورت نگرفت و ابهامات آن پاسخ داده نشد. اینکه قرار است کمک‌ها نقدی باشد یا در قالب بسته‌های غذایی و مکمل در اختیار مردم قرار بگیرد. در اینجا حتی مشخص نبود که قرار است کدام یک از گروه‌های جامعه مشمول این طرح دولتی شوند یا جزئیاتی در مورد منابع مالی طرح مورد نظر.

اما بخشنامه‌ای رسانه‌ای که طی آن جهانگیری – ‌معاون اول رئیس‌جمهور- وزارتخانه‌های “تعاون، ‌ کار و رفاه اجتماعی”، “اقتصاد”، “نفت”، “صنعت، معدن و تجارت”، “جهاد کشاورزی”، “سازمان برنامه و بودجه” و همچنین “بانک مرکزی” را برای اجرای بسته حمایتی خطاب قرار داد؛ به طوری که اعلام شد سازمان برنامه و بودجه مجاز است برای کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی، لشکری و حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سایر صندوق‌ها که مجموع پرداختی ماهیانه آنها به کمتر از سه میلیون تومان می‌رسد کمک جبرانی از طریق حساب‌های بانکی مرتبط با حقوق و دستمزد آنها واریز کنند.

مطالب پربازدید

تا اینجا و براساس این مصوبه گروه‌ها تا حدی مشخص هستند که مشمول دریافت این بسته حمایتی خواهند شد، اما اینکه سایر اقشار جامعه که جزو گروه‌های مشخص شده در دستورالعمل صادره از سوی معاون اول رئیس‌جمهور نیستند، چگونه برای آنها حمایت انجام خواهد شد، جای سوال دارد.

در رابطه با کمک به افرادی که کمتر از سه میلیون تومان درآمد دارند نیز این سوال مطرح می‌شود که حقوق سه میلیون تومانی بر چه اساسی از سوی دولت تعیین شده است؟ البته پیش از این و در زمانی که بارها بحث حذف یارانه بگیران پردرآمد مطرح بود در مجلس و البته در مذاکرات و بحث‌های بین دولت و نمایندگان موضوع حذف یارانه بگیرانی که درآمد بیش از سه میلیون تومان دارند مطرح شده بود ولی هیچگاه اجرایی نشد یا اینکه اعلام رسمی در این رابطه وجود نداشت.

این درحالی است که پیش از این بحث‌هایی در رابطه با کمک‌های حمایتی از افراد یارانه‌بگیر نیز مطرح شد و اینکه اگر قرار است دولت بسته حمایتی داشته یا اینکه افزایش حقوقی اعمال کند، یارانه بگیران را شامل شود اما نکته اینجا بود که در بین یارانه‌بگیران که تعداد آنها به حدود ۷۷ میلیون نفر می‌رسد افراد زیادی می‌توانند وجود داشته باشند که جزو پردرآمد بوده و نیازی به دریافت یارانه یا بسته حمایتی ندارند.

در حالی بسته حمایتی مشخص نیست چه زمانی اجرایی شده و سازوکار آن چیست که پیگیری‌ها از سازمان برنامه و بودجه به عنوان مرجع اصلی اجرای این بسته برای دریافت جزئیات بیشتر به نتیجه نرسیده و ظاهرا قرار است تمامی ابعاد آن را نوبخت، رئیس این سازمان اطلاع‌رسانی کند.

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا