مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

مستمری معلولان، کمتر از قیمت ۳ کیلو گوشت/ دوازده آذر، روز جهانی معلولان و کوشش برای احقاق حقوق آن ها

مطالب پربازدید

۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر و «روز جهانی معلولان» است. این روز به منظور ارتقای آگاهی از معضلات و مشکلات معلولان، کوشش برای احقاق حقوق مدنی و منزلت اجتماعی آنها و تاکید بر حذف تبعیض علیه آنها برای معلولان نام‌گذاری شده است.

معلولیت عبارت است از ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت‌های عادی زندگی روز جهانی معلولانفردی یا اجتماعی که به علت وجود نقصی ‌مادرزادی یا اکتسابی، در قوای جسمانی یا روانی اطلاق می‌شود که معمولا در اثر حوادث، آتش‌سوزی، تصادفات، مسمومیت‌ها و یا بیماری‌های مزمن به صورت اکتسابی و یا عوامل مادرزادی در افراد ایجاد می‌شود.  ‌

به نقل از دکتر علی همت محمودنژاد (مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان): درحالیکه تنها ۲۰ درصد از معلولان جامعه این مستمری را دریافت می‌کنند، این افراد در مجموع ۱۶۳ هزار تومان مستمری و یارانه‌ از دولت دریافت می‌کنند به عبارت دیگر مستمری معلولان با نرخ کمتر از سه کیلو گوشت برابری می‌کند اما با ۱۶۳ هزار تومان می‌توان تنها برای پنج روز زندگی متوسطی داشت.

وی معتقد است که اگر برای قانون حمایت از حقوق معلولان اعتباراتی در نظر گرفته شود به طور حتم بسیاری از مشکلات معلولان برطرف خواهد شد چرا که در این قانون قید شده مستمری معلولان برابر با حقوق کارگری باشد این در حالیست که در حال حاضر معلولان یک نهم حقوق را برای مستمری خود دریافت می‌کنند.

مطالب پربازدید

دکتر ربیعی در خصوص تحقق نیازها و اهداف معلولان عملکرد مثبتی نداشتند چراکه به نظر در آن دوران در بیشتر مواقع شاهد “کاغذبازیها” بودیم به طوریکه طی پنج سال وزیری دکتر ربیعی تنها ۱۰ هزارتومان به مستمری معلولان اضافه شد؛ با این وجود معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به قانون ” حمایت از حقوق معلولان” یکی از اهداف آن را ارتقای وضعیت معیشتی معلولان دانست و گفت: در سال ۹۶ با یاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعتبارات خاصی به مستمری بگیران تعلق گرفت بطوریکه این اعتبارات تا سه و نیم برابر افزایش داشت اما هنوز هم این اعتبارات با نیازهای معلولان فاصله زیادی دارد.

به گفته نحوی‌نژاد در حال حاضر به هر خانوار ماهانه ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود که به ازای یک فرد، ۵۳ هزار تومان آن را سازمان بهزیستی و ۱۰۸ هزار تومان نیز به یارانه خانوار دارای افراد معلول اضافه می‌شود.

درحالیکه یکی از خواسته‌های ما مبنی بر این بود که همه این قانون به صورت لایحه به مجلس ارائه شود اما این قانون توسط دکتر ربیعی به صورت مصوبه هیات وزیران و لایحه نوشته شد.

به گفته محمود نژاد از دو سال گذشته تاکنون که مصوبه هیات وزیران برای معلولان در نظر گرفته شده هنوز هیچ اعتباری برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است از طرفی دیگر باتوجه به اینکه لایحه حمایت از حقوق معلولان که در مجلس سال ۹۷ به تصویب رسید اکنون شاهد زمزمه‌هایی هستیم که برای اجرای آن در سال ۹۸ هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده است، در همین راستا نیاز است سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای کشور تلاش کنند تا این لایحه به طور جدی اجرایی شود.

محمودنژاد که حدود ۱۲ سال پیش “تشکیل شورای عالی معلولیت” را به دولت ارائه کرد، تشکیل نشدن این شورا را ناشی از کج‌سلیقگی مدیران کشور دانست و افزود: در لایحه حمایت از حقوق معلولان تشکیل این شورا ضرورت دارد.

مطالب پربازدید

به گفته عضو اصلی هئیت مدیره سازمان جهانی معلولان “تشکیل شورای عالی معلولیت” متشکل از وزرای کشور، رئیس سازمان بهزیستی و نماینده تشکل های رسمی معلولین در سراسر کشور است که در این شورا مشخص می‌شود که چه نهادهایی حقوق معلولان را رعایت و چه نهادهایی حقوق آنها را پایمال کردند و قرار بر این است تا بر اساس لایحه حمایت از حقوق معلولان کسانی که حقوق معلولان را رعایت نمی کنند مجازات شوند، البته اگر این بند از قانون دستخوش تحول سایر بندهای قانون نشود.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا