مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

دردسر های مختلف بیمه بیکاری برای بیمه‌شدگان/ آیا تامین اجتماعی، سیستم الکترونیکی تجمیع سوابق ندارد؟

مطالب پربازدید

برگزاری آزمون استخدام در سازمان تامین اجتماعی طبق قانون اساسی دولت موظف به ایجاد اشتغال و حمایت از بیکاران است، اما این روزها شاهد بروز مشکلاتی در مسیر دریافت حق بیمه بیکاری از سوی بیکاران هستیم.

سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی بیمه گر است که باید کارگران مزدبگیر، حقوق‌بگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد را تحت پوشش اجباری بیمه قرار دهد.

از سوی دیگر این سازمان موظف است خدماتی همچون مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن به افراد تحت پوشش ارائه دهد.

در حالی که  میزان پرداختی به فرد بیکار زیاد نیست،  باید این موضوع را در نظر داشت که این میزان پرداختی به عنوان بیمه بیکاری با این خرج و مخارج پاسخگوی کارگران به خصوص کارگران متاهل نیست و حداقل‌های زندگی با این پول‌ها محقق نمی‌شود که رقم پائین آن نیازمند گزارشی مجزا است!

مطالب پربازدید

بیمه شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی چنانچه از کار بیکار شوند، ظرف حداکثر یک ماه از روزی که بیکار شدند باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. اما لازم به ذکر است؛ بیمه شده باید حداقل۶ ماه حق بیمه پرداختی داشته باشد در غیر این صورت حائز دریافت حق بیمه بیکاری نمی‌شود.

شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور با بررسی پرونده فرد بیکار محاسباتی را انجام می‌دهند و میزان و مدت پرداختی را مشخص می‌کنند. اما در حال حاضر مشکلات زیادی در روند تجمیع سوابق برای بیمه شدگان وجود دارد.

در همین زمینه، یکی از بیمه شدگانی که درخواست بیمه بیکاری کرده، می گوید: «نزدیک ۳ ماه است که هر روز درگیر روند تجمیع سوابق خود در شعبه های مختلف هستم، اما هر روز با مشکلات تازه ای برخورد می کنم. هیچ سیستم الکترونیکی وجود ندارد تا بتوانند سوابق مرا جمع کنند که  از این طریق بتوانم بیمه بیکاری دریافت کنم.»

او می افزاید: «بجز این مشکل، دخل و خرجم به هم نمی خورد. حتی چندین هفته است که من را منتظر گذاشته اند و می گویند «تجمیع سوابقت ۳ هفته ای طول می کشد و آن را باید به وسیله پست به شعبه مذکور ارسال کنیم.» در حالی که می توانند با استفاده از سیستم های اداری خود این مسئله را حل کنند.»

در اینجا سوالی که پیش می آید، این است که در شرایطی که تقریبا تمام خدمات دولتی به صورت الکترونیکی انجام می شوند، چرا باید همچنان افراد متقاضی دریافت بیمه بیکاری با  چنین مشکلاتی مواجه باشند؟

مطالب پربازدید

به هر حال به نظر می رسد که نوع نگاه سازمان تامین اجتماعی و شعبات زیرمجموعه به بیمه بیکاری و مقرری بگیران این نوع بیمه خلاف قانون است و نیازمند اصلاح ساختاری است؛ به طوری که حقوق شهروندی، حقوق قانونی، شأن و شخصیت افراد حفظ شود.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا