مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

روز جهانی کارگر، روز بیان مطالبات کارگران

مطالب پربازدید
روز جهانی کارگرروز جهانی کارگر (اول ماه می برابر با یازده اردیبهشت)، روز بیان مطالبات و دغدغه های کارگران و اتحاد و همدلی آنها است. 
در روز جهانی کارگر (International Workers’ Day) در اول ماه می سال 1886؛ کارگران آمریکایی به دلیل عملی نشدن خواسته ها و مطالبات قانونی (مثل کاهش ساعات روزانه کار از ده ساعت به ۸ ساعت) دست به تظاهرات و اعتصاب در هزار و دویست کارخانه و کارگاه زدند و بعد از چهار روز اعتصاب و تجمعات کارگری در شیکاگو، پلیس با کارگران درگیر شد که منجر به کشته شدن تعداد قابل توجهی از کارگران شد.

مردم کشورهای مختلف جهان با شنیدن این خبر هر سال در این روز مراسم یادبود برگزار کرده و این روز مهم را گرامی داشتند و دارند. در کشور ایران نیز اتفاق مشابهی در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۲۵ (اول ماه مه ۱۹۴۶ میلادی) افتاد و تظاهرات و تجمع کارگران کرمانشاه از جانب پلیس مورد حمله قرار گرفت قرار گرفت و ۱۴ کارگر کشته و ۱۲۰ کارگر زخمی به جا گذاشت.

طبق ماده ۶۳ قانون کار، روز کارگر، برای کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، تعطیل رسمی است. و اگر در این روز کارگری مشغول کار باشد، مستحق دریافت اضافه کاری با محاسبه حق اضافه کاری با ضریب ۴۰% به مقدار کارکرد خواهد بود.

از مهم‌ترین مطالبات و مشکلاتی که کارگران ایرانی با آن روبرو هستند؛ از فقدان امنیت شغلی، عدم پرداخت بیمه بیکاری به کارگران حائز شرایط، عدم دریافت حقوق به موقع و منظم و دستمزد ناچیز و ناکافی، وجود کارگران بدون بیمه و محروم از مزایای قانونی قانون کار، قرارداد موقت و سفید امضاء، کاهش قدرت خرید کارگران و … می توان یاد کرد.
در دین مبین اسلام پیامبران و امامان در مورد ارج نهادن به کارگر سخنان درخور توجه و گهرباری فرموده اندکه به چند نمونه از آنها اکتفا می شود:

در حدیثی از پیامر اکرم (ص) آمده است: «ظُلمُ الأجيرِ أجرَهُ مِنَ الكَبائِرِ» (ظلم در پرداخت مزد کارگر، از گناهان بزرگ است.)

امام علی(ع) می‌فرمایند: «پیامبر خدا (ص) از بکار گرفتن کارگر پیش از تعیین مزدش نهی فرمود.»

مطالب پربازدید

امام صادق(ع) می‌فرمایند: «پیش از آنکه عرق کارگران خشک شود مزدشان را بپردازید.»

از آنجا که امسال به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ سال رونق تولید نام گرفته است؛ امیدواریم سال بهبود وضعیت معیشت کارگران و ارج نهادن به این طبقه شریف و زحمتکش نیز باشد.

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا