مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

واکنش مردم به معافیت فوتبالیست‌ها از سربازی چیست؟/ قهرمانی بیاورید و معاف شوید

مطالب پربازدید

ماجرای درخواست فوتبالیست ها برای معافیت از خدمت سربازی آنهم به علت کسب یک برد و یک مساوی و سوم شدن در گروه خود در جام جهانی و حذف از مسابقات آسیایی این روزها تبدیل به دغدغه اول وزارتخانه ای شده که جوانان را رها کرده و به ورزش چسبیده است.کمالی

این روزها موضوع سربازی ورزشکاران و اینکه آیا آن ها به سربازی بروند یا خیر به بحث مهمی تبدیل شده است، این موضوع زمانی اهمیتش افزایش یافت که مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان با ارسال نامه‌ای به ستاد کل نیروهای مسلح خواهان اعطای معافیت سربازی به بازیکن های تیم ملی فوتبال در صورت قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتبال در مسابقات جام ملت های آسیا شد. اما سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در مصاحبه های متعدد خود از وجود قانون وضع شده در این خصوص خبر داد و گفت که قهرمانی در بازی های جام ملت های آسیا برای تیم های ملی ورزشی ملاک معافیت سرباز قهرمان نیست و فقط قهرمان های جهان، المپیکو بازی های آسیایی در رشته های ورزشی شامل این قانون خواهند شد.

این در حالی است که مازیار ناظمی مدیر کل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در توئیت های متعدد خود از تلاش برای کسب مجوز معافیت فوتبالیست قهرمان برای بازیکنان تیم ملی فوتبال خبر داد و در آخرین توئیت خود درباره این موضوع، قهرمانی تیم ملی فوتبال در جام ملتهای آسیا را به معافیت سربازی بازیکنان فوتبال به نحوی مرتبط دانست که انگار در 42 سال گذشته قهرمان نشدن تیم به دلیل معافیت نشدن بازیکنان از سربازی بوده است!

 

مطالب پربازدید

به همین دلیل به میان اقشار مختلف جامعه که برخی خدمت سربازی را گذرانده بودند و برخی دیگر در شرف خدمت بودند، رفتیم و درباره این موضوع که آیا دوست دارند بازیکنان فوتبال از سربازی معاف شوند یا اینکه آنها هم مثل بقیه به خدمت مقدس سربازی بروند.

یکی از دوستداران و طرفداران فوتبال در پاسخ به سوال مطرح شده در این خصوص گفت: دروازه بان تیم ملی ما در جام جهانی به وظیفه اش عمل کرد و توانست درون دروازه تیم ملی ضربه پنالتی را مهار کند و مردم ایران را خوشحال کند. اما دلیلی ندارد که چون ضربه پنالتی رونالدو را مهار کرده است از خدمت سربازی معاف شود. وی وظیفه اش را که گل نخوردن است انجام داده است. شاید اگر سرمربی تیم ملی درختی را هم درون دروازه می گذاشت،  ضربه پنالتی زده شده  به درخت برخورد می کرد و به داخل دروازه نمی رفت!  حالا این وظیفه ای که انجام شده، به یک منت بر سر مردم تبدیل شده است.

جوان دیگری که طرفدار فوتبال است و دوران خدمت سربازی را سپری کرده در رابطه با معاف  شدن فوتبالیست های تیم ملی در صورت قهرمانی گفت: در تیم ملی بازیکنی داشتیم که فقط اسمش در لیست ذخیره تیم ملی قرار گرفته بود و بدون حتی یک دقیقه نشستن بر روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی نام وی جزو لیست معاف شدگان از خدمت وجود داشت. چه دلیلی دارد بازیکنی که حتی در نیمکت تیم ملی حضور نداشته از خدمت سربازی به عنوان بازیکن قهرمان معاف شود؟ آن هم بدون حتی یک دقیقه حضور بر نیمکت تیم ملی!

در ادامه جمعی از رانندگان تاکسی در رابطه با این موضوع با اتفاق نظر گفتند ورزشکاران قهرمان باید معاف شوند اما اگر افتخاری به دست نیاوردند، به خدمت سربازی بروند.

یک راننده تاکسی در رابطه با این موضوع گفت: همه جوانان باید به خدمت مقدس سربازی بروند چرا که این یک امر اجباری و قانون وضع شده کشور است که می بایست تمام جوانان مدتی را در خدمت نظام و دولت باشند.

مطالب پربازدید

نظر یکی از کاسبان بازار را درباره این موضوع جویا شدیم. وی در پاسخ به سوال مطرح شده گفت: به نظر من بازیکنان فوتبال و سایر ورزشکاران با کیفیت و تراز اول کشور که در خارج از کشور در تیم های ورزشی فعالیت می کنند، باید از خدمت سربازی معاف شوند تا با توجه به اینکه سطح کارشان بالاست به فعالیتشان در حوزه های ورزشی خود لطمه ای وارد نشود.

یک شاطر نانوایی نیز در پاسخ به این سوال که ورزشکاران به سربازی بروند یا خیر، گفت: انجام خدمت سربازی اجباری است و همه مکلف به انجام آن در کشور هستند. پس ورزشکاران هم به قانون و هم به مردم احترام بگذارند و به سربازی بروند.

یک سرباز راهنمایی و رانندگی  که در حال انجام خدمت در خیابان های شهر بود، در پاسخ به سوالمان اینگونه جواب داد: مگر آنها چه گلی بر سر ما زده اند که مسئولان بخواهند برایشان معافیت سرباز قهرمان بگیرند؟ چرا من و دیگر دوستانم باید در گرما و سرما به خدمت سربازی برویم و فعالیت کنیم، اما فوتبالیستی که نمی تواند یک قهرمانی را برای کشور ثبت کند باید از خدمت سربازی معاف شود!

در ادامه با حضور در میان گروهی از دانشجویان سوال خود را مطرح کردیم که اکثر آن ها در جواب سوال مطرح شده گفتند که  طبق قانون، می بایست همه جوانان  به سربازی بروند و در این خصوص شخص  ورزشکار و غیر ورزشکار نداریم.

یکی از دانشجویان  در این رابطه گفت: همانطور که فرزندان جانبازان و ایثارگران به خدمت سربازی می روند، ورزشکاران نیز باید به سربازی بروند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

دانشجوی دیگری اظهار داشت: ورزشکاران باید به سربازی بروند. من هم که دانشجو هستم بعد از اتمام درسم به مردم مملکت خودم در رشته ای که درس می خوانم قطعا کمک خواهم کرد. طبق درخواست معافیت فوتبالیستها، پس ما نیز باید از رفتن به خدمت سربازی معاف شویم، چون که بعدها به کشور و مردم خدمت خواهیم کرد.

یکی از دختران دانشجو در پاسخ به سوال ما گفت: ورزشکاران در قبال فعالیت های خود پول و امتیازاتی  می گیرند که دیگران از گرفتن آن امتیازها محروم هستند. پس دلیل ندارد که از خدمت سربازی که از مدت ها قبل قانون مربوط به آن تعریف شده است فرار کنند و به بهانه قهرمانی از خدمت معاف شوند. ورزشکاران هم مثل دیگر مردم هستند نه تافته جدا بافته!

 

یک دانشجوی دیگر در پاسخ به سوال ما گفت: اگر ورزشکاران از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند، بین مردم تفرقه ایجاد خواهد شد چرا که تمام مسئولان کشور از اجرای عدالت صحبت می کنند. پس برای آنکه درباره این موضوع عدالت برقرار شود یا همه جوانان را به خدمت سربازی بفرستید یا خدمت سربازی را اختیاری کنید که هر که دلش خواست به خدمت سربازی برود و هر که دلش نخواست دوران خدمت سربازی را سپری نکند.

در ادامه سوالاتمان با یک سرباز وظیفه که حین انجام خدمت سربازی خود است،گفتگو کردیم. وی عدم رضایتش بابت سربازی نرفتن ورزشکاران را بیان کرد و گفت: چرا باید ورزشکاران از خدمت سربازی معاف شوند و من باید به خدمت سربازی بروم؟ سربازی رفتن یک عمل ننگین نیست بلکه با افتخار به کشور خود در لباس سرباز در حال خدمت هستیم و این کار ورزشکار و غیر ورزشکار هم ندارد.

این سرباز در ادامه گفت: خدمت سربازی مقدس و یک امر اجباری در کشور است و همه موظف انجام خدمت سربازی و سپری کردن این دوره لذت بخش هستیم. فقط افرادی نباید به خدمت سربازی  بروند که دچار مشکل جسمی  و دارای بیماری خاص هستند.

 

یک فوتبالیست جوان که در رشته فوتبال در حال فعالیت است در جواب سوال مطرح شده ما گفت: من به عنوان یک ورزشکار به خدمت سربازی خواهم رفت اگر هم در رده ملی قهرمان شوم باز هم این کار را انجام خواهم داد و این عمل که یک وظیفه و امر اجباری است را به نحو احسن به پایان خواهم رساند. در گذشته هم ورزشکارانی بودند که به خدمت سربازی رفتند و این دوره را پشت سر گذاشتند از علی دایی آقای گل فوتبال جهان گرفته تا دیگر بازیکنان شاغل در فوتبال ایران که اعتبار، شهرت و محبوبیت خاص خود را دارند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار حوزه نظام وظیفه گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با شرایط معافیت و عدم معافیت ورزشکاران رشته های ورزشی مختلف گفت: «طبق تبصره 4 ماده واحده قانون سرباز قهرمان، قهرمانان بازی های آسیایی که اخیرا شاهد برگزاری این بازی ها در اندونزی در رشته های ورزشی مختلف هستیم، قهرمانی در مسابقات جهانی، رشته های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی از معافیت های سربازی بهره مند خواهند شد.»

وی در ادامه افزود: «در بازی های آسیایی که در اندونزی در حال برگزاری است اگر تیم فوتبال کشورمان قهرمان بازی های آسیایی می شد تمام بازیکنان این تیم از خدمت سربازی به عنوان سرباز قهرمان معاف می شدند.»

 

سردار کمالی در رابطه با قهرمانی در رشته های مختلف ورزشی درجام ملت ها گفت: «جام ملت ها در فوتبال و والیبال در شمول این قانون نیست.»

4 سال پیش، ملی پوشان والیبال کشورمان در بازی های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی به مقام قهرمانی دست یافتند و طبق تبصره 4 ماده واحده قانون سرباز قهرمان از رفتن به خدمت سربازی معاف شدند. همچنین ملی پوشان والیبال کشورمان روز گذشته در مسابقات آسیایی اندونزی مجددا قهرمان و بازیکنانش از خدمت سربازی معاف شدند

بنابر این گزارش، تبصره 4 ماده واحده قانون سرباز قهرمان به شرح زیر است:

«قهرمانان بازیهای المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول بازیهای آسیایی در رشته های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (Ioc) و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک جهانی معاف از سربازی با معرفی وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح پس از طی دوره آموزش نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شوند.»

منبع: yjc

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا