مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

کارگران و فعالان کارگری با تجمع در مقابل خانه کارگر به بیان مطالبات خود پرداختند

مطالب پربازدید

امروز صبح (چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه) کارگران و فعالان کارگری در مقابل خانه کارگر حضور یافته، و به بیان خواسته ها و مطالبات خود شدند.راهپیمایی روز کارگر در تهران

کارگران در این حضور و تجمع خواستار مبارزه قاطعانه با سرمایه‌داری و فاصله طبقاتی، توجه کافی و وافی به امنیت شغلی کارگران، ترمیم مزد متناسب با معیشت کارگران، بیمه تامین اجتماعی کارگران بدون بیمه، از میان برداشتن بیکاری، سرو سامان دادن کودکان کار، زنان خودسرپرست و بی‌سرپرست، تعیین تکلیف و وضعیت قراردادهای شغلی موقت و سفید امضاء و …شدند.

از جمله شعارهایی که توسط کارگران در این راهپیمایی و اجتماع کارگری داده شد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرمایه‌دار خائن اخراج باید گردد/ قرارداد موقت ملغی باید گردد/ تامین اجتماعی، حق مسلم ماست/ امنیت، معیشت، حق مسلم ماست/ کارگر ایرانی، سازنده ایران است/ مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر/ کارگر ایرانی سازنده ایران است/ کارگران اتحاد اتحاد/ درود بر کارگر درود بر کارگر

مطالب پربازدید

در بخشی از این گردهمایی حسین حبیبی (عضو هییت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار تهران) گفت: تا وقتی مطالبه‌گری نکنیم، روزگار ما سیاه است. حالا که با خون دل کار می‌کنیم لااقل یک امروز مطالبه‌گری کنیم. امروز فریادی بزنید که قراردادهای موقت و ظالمانه که مسبب زیر پا گذاشتن حق کارگران بوده باید ملغی شود.

تامین اجتماعی با حق بیمه‌های ما کارگران تامین مالی می‌شود. شرکت‌های پیمانکاری باعث شدند منابع تامبن اجتماعی کاهش یابد و این یعنی خدمات بیمه برای ما کاهش یافت. ما در این روز باید این‌ها را مطالبه کنیم.

حسین حبیبی همچنین خطاب به کارگران بیان کرد: از طریق رسانه‌ها و مطبوعات و فضای مجازی مطالبه‌گری کنید. باید در چنین روزی کف خیابان باشیم اما متاسفانه جلوی ما را می‌گیرند. همین الان که یک دور این خیابان را راهپیمایی کردیم، مانع ما شدند.

ما ‌می‌خواهیم تشکل‌های کارگری بدون دخالت کارفرما و دولت خواسته ما را پیگیری کنند. امروز باید عمودِ تشکیل تجمعات صنفی را بکوبیم. امروز باید تحقق مطالبات خود را در اولویت قرار دهیم. همه ما مسئول هستیم. امروز باید برای خود ارزش قایل شویم. الان زمانی است که همه باید در صحنه باشیم. انتخابات مجلس پیش رو است. چرا نباید نمایندگان را مجبور به دفاع حقوق خودمان کنیم؟

صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) نیز ضمن این که کارگران به اتحاد فراخواند،خطاب به وزیر کشور و نیروی انتظامی گفت: اگر شرایط ویژه کشور و جنگ اقتصادی ناعادلانه نبود، امروز جلوی وزارت کشور می‌رفتیم و صدای اعتراض خودمان را به گوش آنها می‌رساندیم و می‌گفتیم کارگر ضدانقلاب نیست که جلوی تجمع و شعار دادنش را می‌گیرید.

مطالب پربازدید

سهیلا جلودارزاده (عضو هیات مدیره خانه کارگر)نیز گفت: حرف‌های ما باید شنیده شود. اگر حرف ما را نشنیده بگذارند، خلاف شرع و اسلام است و کسی که حرف مظلوم را نشنود، باید منتظر بلا باشد. دولت‌ها باید بفهمند اگر حق زحمتکشان را به درستی و به موقع بدهند، آن وقت امداد غیبی به آن‌ها می‌شود. از خدا می‌خواهیم به جامعه کارگری کمک کند تا حق خود را بگیرند‌.

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) هم از این کارزار عقب نماند و گفت: نیروهای انتظامی بدانند همه در کشور حقی دارند و کارگران هم حقی دارند. حق ما راهپیمایی کردن است و برای این حق‌مان اینجا هستیم. بارها به ما گفتند برای تجمعات خودتان، اجازه بگیرید. ما پنج سال است که درخواست می‌دهیم اما آن‌ها مخالفت می‌کنند. این جمعیت حرف صنفی دارند، حرف سیاسی نمی‌زنند. ما بارها درخواست مجوز راهپیمایی کردیم اما اجازه ندادند، خب چرا دوباره باید درخواست بدهیم؟ اگر کسی بخواهد برخورد کند من آماده هستم که مرا بازداشت کنند.

علی خدایی (نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی) در این تجمع بزرگ کارگری گفت: ما نباید کارگر رسمی، غیررسمی، قراردادی و پیمانی داشته باشیم. اینها خط‌کشی‌هایی هستند که برای سوءاستفاده از کارگران ترسیم شده‌اند و باید دیوارهایی که میان تشکل‌ها وجود دارد فرو بریزند. این دیوارها را کشیده‌اند تا کارگران را از تشکل‌ها جدا کنند، تا کاری کنند که تشکل‌ها باهم مررزبندی داشته باشند و بین‌شان اختلاف وجود داشته باشد. با ایجاد این اختلاف‌ها سال‌ها از کارگران سوءاستفاده کردند.

وی همچنین گفت: تا زمانی که پیمانکاران نیروی انسانی وجود داشته باشند، امنیت شغلی نخواهیم داشت و تا زمانی که امنیت شغلی نداشته باشیم، نمی‌توانیم برای بهبود شرایط معیشتی رهایی از فقر کاری کنیم. حداقل مزدی که در سال ۹۸ برای کارگران تصویب و تعیین شد نصف و حتی یک سوم خط فقر است آن وقت عده‌ای می‌گویند به ما همین دستمزد را نمی‌توانیم پرداخت کنیم و کارگران را تهدید به اخراج می‌کنند. امیدواریم که روزی را جشن بگیریم که دیگر مشکل امنیت شغلی و معیشت‌مان حل شده باشد.

 

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا