مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

امروزه کارگران ایرانی بسیاری | بدون قرارداد کار و بیمه کار می‌کنند؟

مطالب پربازدید

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلسقرارداد کار

ما در تمام قراردادهای کاری دو طرف داریم. یک طرف قرارداد کارفرما و طرف دیگر کارمند است. کارمند در ماده 2 قانون کار به عنوان یک شخص حقیقی تعریف شده است ، یعنی. شخصی که به دستور کارفرما کار انجام می دهد و در ازای این کار حقوق می گیرد و این حقوق می تواند روزانه ، ماهانه یا هفتگی باشد. در مقابل ، یک کارفرما می تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد ، به عبارت دیگر ، لازم نیست که انسان باشد.

در صورت انعقاد قرارداد بین کارمند و کارفرما ، رابطه بین کارگر و کارفرما طبق قانون کار تشخیص داده می شود. ماده 7 قانون کار ، قرارداد کار را به شرح زیر تعریف می کند: قرارداد کار قراردادی کتبی یا شفاهی است که بر اساس آن کارمند کار بر خلاف پرداخت را برای مدت موقت یا غیر دائم برای کارفرما انجام می دهد. بنابراین ، با توجه به اینکه قرارداد کار توسط قانون تعریف شده است ، این قرارداد امن تلقی می شود؛ از نظر حقوقی ، قرارداد عقدی است که شرایط و چارچوب آن در قانون آمده و برخلاف برخی شرایط ، قابل معامله نیست.

سلمان خدادادی (رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) گفت: تنها راه برای جلوگیری از بهره‌کشی و تحقیر نیروی کار، ایجاد اشتغال پایدار است. وقتی کار وجود داشته باشد، کارفرما به جای تحقیر نیروی کار، به دنبال نیروی کار متخصص می‌گردد و حاضر می‌شود علاوه بر استخدام دائم، امتیاز بیشتری بدهد تا کارگرش را نگاه دارد. حتی بین کارفرمایان برای نگه داشتن کارگر رقابت ایجاد می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: متأسفانه امروز داشتن کار به آرزو تبدیل شده و بدتر آنکه تمامی شاغلان هر روز که از خواب بیدار می‌شوند نگران از دست دادن کارشان هستند.

مطالب پربازدید

قرارداد کار

وقتی کارگر  امنیت شغلی نداشته باشد و کارفرما نیز بداند که کارگر به این کار نیاز دارد، قراردادهای یکماهه و سفید امضا در بنگاه‌های اقتصادی مطرح می‌شود و حتی در بسیاری از بنگاه‌ها قراردادی وجود ندارد که باعث آرامش خاطر کارگر باشد.

وقتی کارگر بداند اگر از این بنگاه اقتصادی اخراج شد، باید مدت‌ها بیکار بماند، تن به هر شرایطی می‌دهد و حتی قراردادی را امضا می‌کند که در شأن انسان و کارگران شریف نیست یا بدون قرارداد کار می‌کند.

متأسفانه در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دستمزد نیز توافقی است. یعنی وقتی کارفرما متوجه می‌شود این کارگر به کار نیاز دارد، به جای آنکه ابتدای سال دستمزش را اضافه کند، به بهانه‌های مختلف سخن از اخراج کارگر بر زبان می‌آورد تا کارگر از ترس بیکار شدن، به شرایط جدید کارفرما از جمله دستمزدی پایین‌تر از حداقل شورای عالی کار تن بدهد.

قرارداد سفید امضا چه معنایی دارد

کارگری که نگران نان شب خانواده‌اش باشد، ناچار می‌شود با هر شرایطی کار کند. قرارداد سفید امضا چه معنایی دارد؟ وقتی کارگر ابتدای سال قبل از آنکه کارش را آغاز کند، صورتجلسه‌ای را امضا و در آن اعلام می‌کند که تمام حق و حقوقم را تا پایان سال گرفته‌ام.

وی با انتقاد از ضعف نظارت و برخورد با چنین کارفرمایانی گفت: اگر کارفرمایی بداند که تضییع حقوق کارگر تاوان دارد، قرارداد سفید امضا، بیمه نکردن و اجحاف دیگر معنا نخواهد داشت.

مطالب پربازدید

منبع: ایلنا

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا