مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

عفو رهبری گسترده در ۴۰ سالگی / انقلاب اسلامی اعلام می‌شود!

مطالب پربازدید

اخبار سیاسی، لاریجانیعفو گسترده در ۴۰ سالگی انقلاب

رئیس قوه قضاییه در نشست روسای کل دادگستری های سراسر کشور و دادستانهای مراکز استانها در خصوص عفو گسترده رهبری در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و دیگر مسائل مهم جامعه به ایراد سخنانی پرداختند که اهم سخنان وی و گزیده آن به شرح ذیل است: طی عرایضی که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم، بنا شد در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی عفوی، گسترده‌تر از گذشته داشته باشیم که این موضوع در حال بررسی است.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین گفت: رئیس جمهور نادان آمریکا و مشاوران کم فهم او دائما از آغاز سال جدید میلادی همزمان با پایان کار جمهوری اسلامی دم می زدند و می خواستند در کنار منافقین، جشن بر پا کنند.

گرچه این نهایت کوته فکری، بی خردی و بی منطقی آنها را نشان می دهد اما شنیدن این سخنان برای ما از این جهت که می فهمیم دشمنانمان در چه رویا و سودایی به سر می برند، مفید است. باید بدانیم که امروز هر خدمتی به مردم و نظام، نوعی جهاد است و با همین نگاه و عمل جهادی است که می توان فریب و توطئه دشمن را خنثی کرد.

گاهی می بینیم کسی که می خواهد یک واحد تولیدی تاسیس کند، برای یک مجوز مدام او را از این دستگاه به آن دستگاه ارجاع می دهند. عمده این اتفاق در دستگاه های اجرایی رخ می دهد اما در خود دستگاه قضایی و در بحث ثبت شرکت ها نیز ممکن است روندهای پیچیده ای وجود داشته باشد که این روندها باید اصلاح شود و یک سرمایه گذار برای راه انداختن کسب و کار سالم خود بی دلیل با مانعی مواجه نشود و دستگاه ها او را معطل نکنند.

مطالب پربازدید

عفو گسترده در ۴۰ سالگی انقلاب

همه می دانیم که فسادهایی در برخی بخش های دولتی، خصوصی و بانکها وجود دارد. برخورد با مفاسد باید توام با موازین قانونی و شرعی باشد و تندروی بی معنا اثر معکوس دارد. دادگستری ها باید در طریق عدل، انصاف و قوانین حرکت کنند و ممشای قاضی نیز باید شرع و قانون باشد تا برخوردها اثربخش شود.

در حال حاضر، وضع گرانی ها غیرعادی است و دشمن از این نقطه نیز فشار وارد می کند. تحمل قشری که درآمدش ثابت است، حدی دارد. مردم انقلاب خود را دوست دارند اما ما هم باید توجه کنیم که واقعا یک کارگر با این حقوق و قیمت هایی که در بازار است چگونه باید زندگی کند؟ بسیاری از این گرانی ها هیچ ربطی به واردات ندارد. البته ممکن است تاثیراتی داشته باشد اما واقعا تاثیرها به میزانی نیست که الان قیمت ها افزایش یافته است.

مسئولان اجرایی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید برای مقابله با گرانفروشی ها دست به دست هم دهند. البته قطعا گرانفروشی صفر نمی شود اما اگر همکاری وجود داشته باشد، شاهد گرانفروشی در سطح گسترده نخواهیم بود. اجناسی در زمان بالا رفتن قیمت ارز، گران شد اما وقتی قیمت ارز کاهش یافت، این اجناس ارزان نشد! دادستان ها موظفند از باب حقوق عامه و وظایفی که به لحاظ قانونی بر عهده دارند، به موضوع گرانی ها ورود کنند تا بخشی از نگرانی های مردم در این زمینه برطرف شود.

حقوق عامه

از جمله بحثهای مهم که مبانی نظری زیادی دارد، بحث «حقوق عامه» است. کارهای زیادی از گذشته در این زمینه صورت گرفته اما در دوره اخیر با توجه به ظرفیتهای قانونی، این مقوله بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و در چند ماه گذشته نیز بحث های مبسوطی در جلسه مسئولان عالی قضایی پیرامون این موضوع داشتیم که ماحصل آن بخشنامه ای 16 ماده ای شد که به دادگستری ها ابلاغ کردیم و امیدوارم همه مسئولان قضایی روی آن کار علمی و عملی کنند تا از ظرفیت دادستانیها، بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری و دادگاهها برای اعمال حقوق عامه و مصالح عمومی استفاده کنیم.

وقتی دستگاههای اجرایی در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند، دستگاه قضایی نمی تواند جای این دستگاهها بنشیند و به عنوان متولی وارد عمل شود بلکه باید در چارجوب وظایف قانونی، همان دستگاه متولی را مجبور به انجام وظیفه کند. اینجاست که باید ظرفیتهای قانونی مورد استفاده قرار گیرد و معتقدم اگر در زمینه حقوق عامه، کار و دقت زیادی اعمال شود، شاهد تحول خاصی در کار دستگاه قضایی خواهیم بود و از وقوع بسیاری بحران ها در سطح جامعه جلوگیری خواهد شد.

مطالب پربازدید

در اینجا یک خبر خوش هم بدهم و آن اینکه طی عرایضی که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم، بنا شد در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی عفو معیاری گسترده تر از گذشته داشته باشیم که این موضوع در حال بررسی است. ان شاءالله تعداد قابل توجهی از زندانیان، مورد عفو قرار خواهند گرفت. البته آن استثناهایی که در عفوهای دیگر وجود دارد برای این عفو جدید نیز مطرح می شود اما تلاش ما این است که با انجام بررسی های دقیق، تعداد بیشتری مشمول شرایط شوند و با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب با اصل موضوع، ان شاءالله به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

هنگام بررسی احکام محکومین مالی نباید زندانی شد

رئیس قوه قضاییه افزود: البته حجم این گونه پرونده ها بسیار ناچیز است ، اما روسای قوه قضاییه باید توجه داشته باشند كه از نظر شرع و قانون باید از همین مقدار كمی جلوگیری شود. مخصوصاً در مورد مهریه. در ماه های اخیر شاهد بوده ایم که قیمت سکه چند برابر شده و افراد زیادی قادر به پرداخت جهیزیه نبوده اند. ما بخشنامه ای صادر کردیم مبنی بر اینکه در چنین شرایطی مهریه باید خارج از نوبت بررسی و تنظیم شود. اجرای این بخشنامه مستلزم اراده و عزم ویژه روسای دادگستری و قضات برای اجرای احکام است ، به طوری که خدای ناکرده شخصی که واقعا ناتوان است و درآمدش به دلیل افزایش قیمت مهریه را تأمین نمی کند. سکه به زندان نمی افتد

آیت الله آملی لاریجانی با تقدیر از مراجع عظام تذکر یافته در این زمینه ، خاطرنشان کرد: البته برخی اوقات برخی انتقادات به مقامات عالیقدر در این زمینه مبتنی بر اطلاعات ناقص یا نادرست است ، اما در هر صورت معتقدیم نگرانی این بزرگواران شخصی است. آنها دلسوز مردم و کشور نیستند و هستند. بر این اساس ، از همه آنها تشکر می کنیم.

براساس این گزارش ، در قسمت پایانی جلسه ، رئیس قوه قضاییه پس از شنیدن نظرات روسای دادگستری و دادستان ها از مراکز استانها ، به ذکر برخی لحظات و هشدارها و در پایان مقامات دادگستری کشور پرداخت. نماز ناهار و عصر را به امام اقامه کرد. الله آملی لاریجانی ارائه داد.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا