مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانیاخبار جامعه

جمعی از مردم ساوه هم قسم شدند که | آجیل نخرند | نه به خرید نوروزی

مطالب پربازدید

نه به گرانیآجیل

گرانی کالاهای اساسی و همچنین آجیل شب عید و… باعث شده تا عده ای از مردم مناطق مختلف کشور با راه اندازی کمپین ‌ هایی مثل “نه به گرانی“، “خرید خودروی صفر ممنوع“،  “نه به خرید نوروزی” و … به این وضعیت بد اقتصادی واکنش نشان دهند.

در این راستا شورای اسلامی، دهیار و جمعی از بزرگان برخی از روستاهای استان مرکزی به‎ویژه در ساوه در جلسه ‌ ای مشترک، هم قسم شدند که آجیل نخرند و در این اقدام مشترک همه اهالی ساکن در دیگر شهرها نیز خود را مکلف به این اقدام و عهد مشترک می‎دانند.

بنا بر گفته دکتر محمدمهدی لبیبی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد): در گذشته نیز سابقه داشته است که با گران شدن کالا بخشی از جامعه تصمیم به نخریدن آن می‎گیرند تا در سایه همبستگی مردمی و با یک رفتار مشابه طرف مقابل را ملزم به کاهش قیمت و عقب‎نشینی کنند.

اینگونه پیمان بستن ها ناشی از بالا بودن سطح اعتماد عمومی به یکدیگر در چنین جوامعی است، بدین مفهوم که اگر یک خانواده نسبت به نخریدن آجیل شب عید مصمم شود خانواده‎های دیگر را نیز مجاب به عملی کردن این تصمیم می‎کند.

مطالب پربازدید

اگر هدف از اجرای این طرح به خوبی تعریف شود و این مطالبه جمعی منطقی و براساس فکر صحیح صورت گرفته باشد قطعا نتیجه مثبت در پی خواهد داشت بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد و عملا تلنگری برای جلوگیری از سودجویی‎ها خواهد بود و در غیر این صورت اینگونه پیمان‎ها، تاثیرگذار نیست.

نخریدن آجیل

آجیل

براساس گزارش ایسنا ، کیفیت کاربرد سنت باستانی دیدن و دیدار از نوروز برای ایرانیان رابطه مستقیمی با اوضاع اقتصادی خانوارها دارد و در واقع کمبود غذا در جدول عید نیز منعکس شده است.

بر این اساس ، شنیدن نظرات یک اقتصاددان در مورد کمپین های اعتراضی فوق الذکر خالی از لطف نیست.

دکتر علی یونسی در مورد اقدامات مردم در ایجاد کمپین برای جلوگیری از خرید کالا یا کاهش مصرف گفت: بروز چنین رفتاری یک کار منطقی و منطقی است و انتظار می رود مصرف کننده با افزایش قیمت تقاضا را کاهش دهد. و با کاهش قیمت ها تقاضا را افزایش دهید

مطالب پربازدید

وی با تأکید بر اینکه چنین رفتاری در اقتصاد مورد تأیید است ، گفت: خرید برخی کالاها ضروری نیست. درست است که در نوروز مهمترین رفتار اجتماعی مردم رحمت و دیدار است ، اما استفاده از برخی کالاها که منجر به افزایش هزینه های خانه می شود ضروری نیست. در شرایط کنونی ، وقتی قدرت خرید مردم کاهش یافته است ، کمبود آجیل در رستوران های نوروزی امروزه به هیچ وجه به روابط اجتماعی آسیب نمی رساند و با روش های ساده تر و پذیرایی مناسب تر ، به ویژه در مناطق روستایی ، مناطق توصیه می شود. مانند کشمش ، بادام و غیره که از زمان های بسیار قدیم معمول بوده است.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا