مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
عمومی

کوچک ترین ترانزیستور سه بعدی جهان تولید شد

مطالب پربازدید

ترانزیستور,تکنولوژی,کوچکترین تترانزیستور

محققان دانشگاه‌های ام آی تی و کلورادو موفق به تولید کوچک ترین ترانزیستور سه بعدی جهان شده‌اند که ابعاد آن به تنها ۲.۵ نانومتر می‌رسد.

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، برای ساخت تراشه یادشده از روشی موسوم به ساخت میکرو استفاده شده است که باعث می شود ساخت ترانزیستورهای سه بعدی ساده تر از قبل شود.

 

ترانزیستور جدید یک سوم کوچک ترین ترانزیستورهایی است که پیش از این تولید شده اند. تا چند سال قبل استاندارد تولید تراشه ها ۱۴ نانومتر بود. اما بعد از مدتی این استاندارد به ۱۰ و سپس ۷ نانومتر کاهش یافت.

مطالب پربازدید

 

مشهورترین تراشه ای که بدین شکل تولید شده است، تراشه ای ۱۲ بیونیک اپل بوده است که در گوشی های آیفون ایکس آر، ایکس اس و ایکس اس مکس به کار گرفته شده است. در عین حال آی بی ام هم در تلاش برای تولید تراشه های ۵ نانومتری است.

کوچکترین ترانزیستور,ترانزیستور سه بعدی,ترانزیستور,تکنولوژی

برای تولید این ترانزیستور ۲.۵ نانومتری از یک ماده نیمه هادی به نام ایندیم گالسیوم آرسنید در ترکیب با ماده دیگری به نام فلوراید هیدروژن استفاده شده است. علاوه بر این یک ترکیب ارگانیک به نام دی متیل آلومینیوم کلرید به این مجموعه اضافه شده تا واکنش شیمیایی آنها تبادل یون ها و اتم ها را تسهیل کند. پیش بینی می شود این دستاورد علمی انقلابی در زمینه تولید انواع محصولات الکترونیک ایجاد کند.

 

مطالب پربازدید

منبع: سرپوش

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا