مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
مذهبی

اعمال دهه اول ماه محرم که دارای ثواب و فضیلت بسیار است + وقایع ماه محرم

مطالب پربازدید

محرم، نخستین ماه از ماه های قمری است که به دلیل اینکه اولین ماه حرام است و جنگ در این ماه تحریم شده است، پس از اسلام به این نام، نامگذاری شد. اعمال دهه اول ماه محرم در کتب اسلامی و خصوصا مفاتیح الجنان برای شیعیان توصیه شده است.

مطالب زیر را نیز دنبال کنید:

خرید ریپورتاژ آگهی

کسب درآمد با بیت کوین

مطالب پربازدید

اعمال دهه اول ماه محرم

وقایع ماه محرم

وقایع و حوادث بسیاری در ماه محرم اتفاق افتاده که به مهمترین آنها اشاره می شود: مهمترین واقعه ای که در این ماه رخ داده است، شهادت امام حسین (ع) در واقعه عاشورا است. دیگر حوادثی که در این ماه اتفاق افتاده است عباتند از: اسارت خاندان امام حسین (ع) در کوفه و شام، غزوه ذات الرقاع، فتح خیبر، عروج حضرت ادریس به آسمان، عبور حضرت موسی (ع) از دریا و غرق شدن فرعونیان در رودخانه نیل، خلافت عثمان، قتل محمد امین (برادر مامون عباسی)، قتل جعفر برمکی و انقراض برمکیان و اجابت دعای حضرت ذکریا (ع).

اعمال دهه اول ماه محرم

اعمال دهه اول ماه محرم، شامل عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش، دعاها، نمارها و روزه گرفتن می باشد. هر ساله شیعیان در ماه محرم به مناسبت شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش که در سال 61 هجری قمری اتفاق افتاد، به سوگواری می پردازند که اوج این مراسم و بزرگداشت در ظهر عاشورا می باشد که در شامگاه روز عاشورا با مراسم شام غریبان ادامه پیدا می کند.

در دوازدهمین روز از ماه محرم، مراسم سوم امام حسین (ع) برگزار می شود و در روز شانزدهم ماه محرم مراسم هفتم امام حسین (ع) برپا می شود و در بیستم صفر مراسم اربعین برگزار می شود. مراسم یادبود و عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش کاملا بصورت خودجوش توسط مردم با راه اندازی دسته های عزاداری و محافل سوگواری، نذورات و … به بهترین نحو انجام می شود.

در ماه محرم شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک سیاهپوش می شود و بیرقها و علم های سیاه و سبز بر سردر خانه ها، تکایا، مساجد و … برافراشته می شود و زن و مرد و کوچک و بزرگ سیاه می پوشند.

مطالب پربازدید

در کتاب مفاتیح الجنان اعمالی برای دهه اول محرم توصیه شده است که دارای ثواب و فضائل بسیاری است. در ادامه به برخی از این اعمال اشاره می شود. مقتل خوانی، شب زنده داری و احیا گرفتن، خواندن زیارت عاشورا، خواندن هزار مرتبه سوره توحید، خواندن زیارت وارث و فرستادن هزار بار لعنت به قاتلان امام حسین (ع) از اعمال شاخص دهه اول محرم است که توصیه شده است.

اعمال روز اول محرم:

خالی از لطف نیست که نمازهایی را که برای این شب توصیه شده است (دو رکعت نماز شامل حمد و 11 بار قل هو الله احد) به اندازه حال و توانایی خوانده شود. روزه گرفتن در روز اول ماه محرم توام با امور خیر برابر با یک سال عبادت است و فرد تا سال آینده محفوظ خواهد بود.

اعمال روز سوم محرم:

حضرت یوسف (ع) در این روز از چاه خارج شد و هر کس این روز را روزه بگیرد، خداوند مشکل او را برطرف و سختی ها را بر او آسان می کند.

اعمال روز نهم محرم:

اگر کسی در این شب در کربلا باشد و زیارت امام حسین (ع) را بجا آورد، خداوند تا صبح او را آغشته به خون امام حسین (ع) کرده و با شهدای کربلا محشور می کند.

اعمال روز دهم محرم:

شایسته است که شیعیان در این روز مشغول هیچ کار دنیوی نشوند و به گریه و نوحه و عزاداری برای امام حسین (ع) و یارانش بپردازند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
شب عاشورا چه اعمالی را دارد؟

عاشورا شب شهادت امام حسین (ع) می باشد که اعمال مختلفی را به خود اختصاص داده داده است و افراد معتقد می توانند آن ها را در این شب انجام دهند. از این اعمال می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  1. نماز یکی از اصلی ترین اعمالی است که در شب عاشورا می توان آن را به انجام رساند. یکی از آن ها چهار رکعت دارد که در هر رکعتی که خوانده می شود، بعد از سوره حمد باید 50 بار سوره توحید خوانده شود. در نهایت بعد از این نماز به صورت کاملا خوانده شد، فرد نمازگزار باید 70 مرتبه «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر ولا حول ولا قوه الاّ بالله العلیّ العظیم»  را بگوید.
  2. همچنین یکی از بهترین اعمالی که می توان در محرم و در شب عاشورا به انجام رساند، این بوده که این شب را در کنار قبر امام حسین احیا نمایید.
  3. زیارت امام حسین از دیگر اعمالی است که می توان آن را انجام داد.
  4. همچنین روزه گرفتن در این شب کراهت داشته ولی در صورتی که می خواهید آن را انجام دهید بهتر است بعد از نماز عصر چیزی نخورید.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا