مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
مذهبی

ثواب قرض دادن به خویشان | چرا ثواب قرض دادن به خویشان از ثواب صدقه بیشتر است؟

مطالب پربازدید

ثواب قرض دادن، ثواب صدقه، تفاوت صدقه و قرض دادن

می‎گویند اگر کسی صدقه به مستحقی بدهد ده ثواب برایش در کارنامه اعمالش می نویسند در حالیکه اگر قرض بدهد هجده ثواب برایش می‎نویسند. اگر به خویشان و اقوام اعم از خواهر و برادر قرض داده شود، سی ثواب در کارنامه اعمال قرض دهنده نوشته می‎شود.

می‎گویند، شخصی از امام معصوم (ع) پرسید: چرا صدقه ده ثواب دارد ولی قرض هجده تا؟ امام (ع) فرمودند: “برای اینکه گاهی اتفاق می‎افتد که به کسانی صدقه می‎دهید که مستحق آن نیستند، ولی آن کسی که قرض می‎خواهد حتما نیاز دارد.”

مطالب زیر را نیز دنبال کنید:

مطالب پربازدید

خرید ریپورتاژ آگهی

کسب درآمد با بیت کوین

ثواب قرض دادن به خویشان

از پاسخ امام معصوم در مورد ثواب قرض دادن به خویشان در می‎یابیم که علت و فلسفه این موضوع این است که ممکن است به کسی که صدقه داده می‎شود واقع نیازمند نباشد ولی قرض گیرنده معمولا محتاج و نیازمند است که درخواست قرض می‎کند. حالا اگر به قوم و خویش و فامیل (مثل خواهری که شوهرش فوت کرده و مستحق است) قرض داده شود ثوابش از همه بیشتر است و بجای هجده ثواب، سی ثواب دارد.

در روایات آمده است که بر سردر بهشت نوشته شده است:”الصدقه بعشره والقرض بثمانیه و صله الرحم بثلاثین” یعنی: صدقه ده برابر پاداش دارد و قرض هجده برابر و قرض به خویشان سی ثواب. این موضوع که ثواب قرض دادن به خویشان، از صدقه و قرض دادن به دیگرانی که کاملا آنها را نمی‎شناسیم، موضوع جالب توجه و مهمی است.

ثواب قرض دادن به خویشان، آنقدر مهم است که خداوند در قرآن کریم قرض الحسنه را برتر و بهتر از صدقه می‎داند. در آیه 18 سوره حدید خداوند می‎فرماید: “ان المصدقین و المصدقات و اقرضوا الله قرضا حنا یضاعف لهم و اهم اجر کریم” همانا مردان و زنان صدقه دهنده کسانیکه به خدا قرضی نیکو داده اند، پاداش دوچندان و اجری نیکو خواهند داشت.

مطالب پربازدید

نکته مهم در تفسی این آیه این است که، کسی که صدقه دریافت می‎کند معلوم نیست که نیازمند است یا نه؟ در حالی که، قرض گیرنده (کسی که درخواست قرض می‎کند) به علت نیازمند بودن و اضطراری بودن وضعیتش این کار را می‎کند و کمک کردن به شخص مضطر و نیازمند در نزد خدا جایگاه ویزه ای دارد.

ثواب قرض دادن به خویشان

تاثیر قرض دادن بر روی زندگی فردی

یکی از کارهایی که می تواند برای ما ثواب بسیار زیادی را به همراه داشته باشد، قرض دادن می باشد. به گونه ای که پاداش آن را بیشتر از صدقه دادن به حساب آورده اند. اهمیت اینکار آنچنان بالا می باشد که در قرآن کریم، آیات متعددی در رابطه با آن وجود دارد و مردم را دعوت به این کار می کند. انسان ها گاهی اوقات در شرایطی قرار می گیرند که نیاز به خیرات دیگران دارند. از این رو شما به عنوان یک فرد قرض دهنده، اگر بتوانید نیازهای آن ها را برطرف نمایید، اجر بسیار زیادی در آخرت و زندگی فعلی شما دارد که طبق آیات قران کریم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. قرض دادن باعث حل مشکلات خواهد شد.
  2. با قرض دادن اموال و پول خود می توانید آن ها را چند برابر کنید. چرا که همراه با خود برکت به همراه دارد.
  3. پاداش زیادی را می توانید در آخرت و روز قیامت نصب خود کنید و از این طریق به درهای بهشت نزدیک تر شوید.

سه مورد ذکرشده تنها بخشی از ثمرات قرض دادن می باشد و خداوند و پیامبر او چندین بار فرموده اند که اگر فردی قدرت قرض دادن داشته باشد ولی از این کار امتناع ورزد، در آن صورت بهشت بر او حرام خواهد بود.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا