مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار علمی و آموزشی

نرم‌ افزار شناسایی محل فرود کاوشگران مریخ

مطالب پربازدید

پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”، نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند مناطق مناسب را برای فرود کاوشگران مریخ شناسایی کند.

انتخاب محل مناسب فرود کاوشگرها روی مریخ، فرآیندی طولانی است که به همکاری گروه‌های بسیاری از دانشمندان و مهندسان نیاز دارد. شناسایی مناطقی که برای فرود آمدن، هم جالب و هم ایمن باشند، چندین سال زمان می‌برد.

فرآیند شناسایی محل مناسب فرود، دشوار است. برای مثال، امکان دارد گروه علمی یک ماموریت فضایی تصمیم بگیرند نشانه‌های وجود آب، زندگی و سکونت‌پذیری را جستجو کنند اما مهندسان تشخیص دهند که این مناطق، بیش از حد شیب‌دار هستند و یا نور خورشید کافی را برای تامین نیروی پنل‌های خورشیدی کاوشگر دریافت نمی‌کنند. در نتیجه، یافتن یک محل فرود مناسب، به اطلاعاتی نیاز دارد که طی سال‌ها از ماموریت‌های پیشین گردآوری شده‌اند.

مریخ

مطالب پربازدید

پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”(MIT)، نرم افزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند به کسانی که چنین ماموریت‌هایی را برنامه‌ریزی می‌کنند، کمک کند. این نرم‌افزار با استفاده از داده‌های مربوط به مریخ و بر مبنای اولویت‌های علمی و محدودیت‌های مهندسی، به صورت خودکار نقشه‌هایی را از مناطق مطلوب برای فرود آمدن ارائه می‌دهد.

گفتنی است که کاربر می‌تواند این مناطق را با اضافه کردن مشخصات موردنظر خود تغییر دهد. این برنامه حتی می‌تواند مسیرهای احتمالی را برای حرکت کاوشگر به سوی مقصد مشخص کند.

“ویکتور پانکراتیوس”(Victor Pankratius)، دانشمند ارشد این پژوهش گفت: کاربران می‌توانند از این برنامه برای فرود سریع و کارآمد کاوشگرها استفاده کنند. اگرچه نرم‌افزار هرگز نمی‌تواند جایگزین یک گروه پژوهشی شود اما کارآیی بالایی خواهد داشت زیرا بسیاری از تجربه‌ها که فقط می‌توان درباره آنها صحبت کرد، نمایش می‌دهد.

این پژوهش، در مجله “Earth and Space Science” به چاپ رسید.

منبع: MITNEWS

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا