مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
آیا میدانید

سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

مطالب پربازدید
 سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

 

سال هاست که کاوشگران فضایی، داستان های علمی تخیلی و سینمای ساینس فیکشن همگی درباره ی وجود بیگانگان در قمرهای دیگر گمانه زنی می کنند. آیا به راستی این بیگانگان وجود دارند و در سیاره سیاره های دیگری زندگی می کنند؟ در فهرست زیر مکان هایی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد را با هم بررسی می کنیم.

 

مطالب پربازدید

۷- سحابی جبار

سحابی جبار یکی از روشن ترین سحابی ها در کهکشان است که شب ها با چشم غیرمسلح نیز دیده می‌شود. سحابی جبار عملا در فاصله‌ای نزدیک به ۱۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. تلسکوپ ویژه‌ی آژانس فضایی اروپا ذرات بسیاری را کشف کرده است که زندگی در آن‌ها جریان دارد، از جمله عناصر متانول، مولکول های آب، دی‌اکسید کربن، و سیانید هیدروژن. چندین میلیون سال زمان برد تا چنین ذراتی به شکل زنده دربیایند. در هر صورت، این اطلاعات مدرک روشنی مبنی بر احتمال زندگی موجودات فضایی در این عالم هستند.

 

 سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

سحابی جبار عملا در فاصله‌ای نزدیک به ۱۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد

 

مطالب پربازدید

۶-  فراکهکشانی ها

اجرام سیاره‌ای زیادی در عالم وجود دارند که به سیاره‌ی زمین شبیه هستند. این اجرام در خارج از کهکشان راه شیری وجود دارند و به آن‌ ها فراکهکشانی می گویند. در این اجرام می‌توان ذرات ارگانیک زیادی را رصد کرد. حضور ستاره‌هایی مانند خورشید در این کهکشان‌ها باعث شده تا امکان وجود حیات در این سیارات افزایش پیدا کند. فراکهکشانی‌ها در واقع اجرامی سیاره‌ای هستند که گرد یک ستاره می‌چرخند، درست همان‌طور که زمین نیز گرد خورشید می چرخد. دانشمندان فضایی شمار زیادی از اجرام فراکهکشانی را هر ساله کشف می کنند. بسیاری از این مناطق یادشده دارای محیط قابل سکونت هستند و زندگی هرچند به نحوی متفاوت در آن‌ها جریان دارد. سفینه‌ی کپلر ناسا ۱۳۴ فراکهکشانی را تا به امروز شناسایی کرده است. ناسا تخمین زده که نزدیک به ۴۰ میلیارد سیاره با اندازه‌ی زمین حول ستاره‌هایی مشابه به خورشید در گردش هستند و محیطی قابل سکونت و دارای حیات در آن ها وجود دارد.

 

 سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

اجرام سیاره‌ای زیادی در عالم وجود دارند که به سیاره‌ی زمین شبیه هستند

 

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

۵-  انسلادوس

انسلادوس یکی از ماه های زحل است و ششمین ماه بزرگ این سیاره محسوب می شود. اطلاعات ارسال شده از سفینه ی فضایی کاسینی ناسا نشان می دهد که انسلادوس می تواند شکل های حیاتی پیچیده را در خود داشته باشد و احتمال زندگی موجودات فضایی در آن بسیار است. این مدارک را برای وجود زندگی روی ماه انسلادوس برشمرده‌اند: اول اینکه سفینه‌ی فضایی کاسینی موادی همچون کربن، هیدروژن، و اکسیژن را در سطح انسلادوس کشف کرد که مولفه‌های اصلی تشکیل حیات در یک سیاره‌اند؛ دوم اینکه زیر سطح انسلادوس شاهد حضور آب مایع هستیم؛ سوم اینکه انسلادوس می‌تواند شکل‌های حیاتی دریایی را در یک جو سرد زنده نگه دارد؛ و چهارم اینکه این ماه واجد متان و مولفه‌های ارگانیک است.

 

 سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

انسلادوس یکی از ماه های زحل است و ششمین ماه بزرگ این سیاره محسوب می شود

 

۴- تیتان

تیتان بزرگترین ماه سیاره‌ی زحل است. بر اساس علوم فضایی، سیارات سرد نمی توانند شکل‌های حیاتی را حفظ کنند. اما داده‌های تهیه شده از سفینه‌های پژوهشی ناسا نشان می‌دهند که این ماه مؤلفه‌های ارگانیک بسیار زیادی را در خود دارد که می‌توانند به زایش حیات منجر شوند. این مدارک را برای وجود حیات و زندگی موجودات فضایی روی تیتان برشمرده‌اند: اول اینکه سفینه‌های پژوهشی هیوگنز در سال ۲۰۰۵ روی این ماه فرود آمدند و حضور آب مایع در جو آن را تایید کردند؛ دوم اینکه ماده‌ی متان و بسیاری ماده‌ی معدنی دیگر روی آن کشف شد؛ سوم اینکه دمای جو تیتان به منفی ۱۸۷ درجه سلسیوس می‌رسد و تکوین خاصی از حیات را نشان می‌دهد؛ چهارم اینکه تیتات یک جو ضخیم را به‌تدریج رشد داده است که مواد معدنی بسیار را شامل می‌شود؛ پنجم اینکه با داشتن شکل‌های حیاتی پیچیده می تواند به نوع تازه‌ای از زندگی شکل دهد.

 

 سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

تیتان بزرگترین ماه سیاره‌ی زحل است

 

۳- کالیستو

کلبیستو دومین قمر طبیعی مشتری است. دانشمندان علوم فضایی کالیستو را ماه مرده می‌خواندند تا اینکه وجود آب بر روی آن کشف و تایید شد. این مدارک را برای وجود حیات روی کالیستو برشمرده‌اند: اول اینکه، سفینه‌ی فضایی گالیله کشف کرد که کالیستو یک میدان مغناطیسی متلاطم دارد؛ دوم اینکه شهاب واره‌های کالیستو اسید آمینه و مواد کربنی را شامل می‌شوند که گواهی بر بلوک های سازنده‌ی حیات در این قمر است؛ سوم اینکه بخش‌های سنگی کالیستو دارای مواد معدنی و ارگانیک است؛ چهارم اینکه، ماه کالیستو تابش سطحی بسیار پایینی دارد و می‌تواند به عنوان محیطی قابل سکونت برای شکل‌های حیاتی فهم شود.

 

 سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

کلبیستو دومین قمر طبیعی مشتری است

 

۲- اروپ

اروپ یکی از قمرهای طبیعی مشتری است. اروپ صاف ترین سطح را منظومه‌ی شمسی دارد. این ماه دارای اکسیژن و آب است. این مدارک را برای وجود حیات در اروپ برشمرده‌اند: اول اینکه، وجود یک جو رقیق دارای اکسیژن امکان وجود زندگی در این قمر را به اثبات می‌رساند؛ دوم اینکه، وجود یک سطح یخی در آب هایش که یک اقیانوس زیرزمینی را شامل می‌شود؛ سوم اینکه اقیانوس های اروپ می توانند پشتیبان زندگی زیرآبی باشند زیرا غنای شیمیایی بسیار زیادی دارند؛ چهارم اینکه مواد معدنی متعددی در بخش های سنگی این قمر حضور دارند؛ پنجم اینکه آژانس مطالعات فضایی اروپا یک برنامه‌ی سفر فضایی و فرود بر روی این قمر را طرح ریخته است که در ۲۰۲۲ انجام می‌شود و تحقق‌اش می‌تواند حضور زندگی بر اروپ را نشان دهد.

 

 سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

اروپ صاف ترین سطح را منظومه‌ی شمسی دارد

 

۱- مریخ

این سیاره ی سرخ کانونی ترین مکان در منظومه‌ی شمسی به حساب می‌آید که برای کشف زندگی بیگانه‌ و احتمال زندگی موجودات فضایی مورد پژوهش قرار گرفته است. جایگاهش در منظومه‌ی شمسی، اندازه و جو آن، همراه با داده های رسیده از مأموریت‌های فضایی أخیر نشان می دهند که زندگی می تواند در این سیاره اتفاق بیافتد.

 

این مدارک را برای وجود حیات در مریخ برشمرده‌اند: اول اینکه، بسیاری از سیارک‌های مارس با زمین برخورده کرده‌اند و از وجود میکرو‌فسیل‌ها پرده برداشته اند. این نکته وجود زندگی قدیمی روی این سیاره را اثبات می‌کند؛ دوم اینکه، آزمایش های انجام گرفته روی خاک سیاره‌ی مریخ نشان می دهند که سطح مریخ واجد میکروارگانیسم هاست؛ سوم اینکه، بسترهای رودخانه های خشک شده، آتشفشان ها، کلاهک های یخی، و انواع و اقسام مواد معدنی در آن وجود دارند؛ چهارم اینکه، ماموریت فضایی ققنوس مجموعه تصاویری از قطعات بسیار بزرگ یخی در مریخ را ثبت کرده است که بر وجود آب در سطح این سیاره اشاره دارد؛ پنج اینکه سفینه های پژوهشگر ناسا به‌ تازگی مدارک متعددی مبنی بر وجود اتان در مریخ را جمع‌آوری کرده‌اند که همگی نشان می‌دهند زندگی در این سیاره می‌تواند ممکن باشد.

 

 سیاراتی که احتمال زندگی موجودات فضایی در آن ها وجود دارد

مریخ کانونی ترین مکان در منظومه‌ی شمسی برای کشف زندگی بیگانه‌ به حساب می آید

 

 

منبع : blog.bamilo.com

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا