مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

احراز شرایط نمایندگان کارگران در هیات‌های حل اختلاف برعهده کارگران است

مطالب پربازدید

خداییعلی خدایی از تصویب اصلاحیه ماده ۶ آیین‌نامه انتخاب نمایندگان کارگری در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف خبر داد و گفت: این اتفاق، قدرت عمل و توان تاثیرگذاری تشکل‌های کارگری را بالا می‌برد.

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) به مصوبه جدید شورای عالی کار اشاره کرد و گفت: از این به بعد احراز شرایط نمایندگان کارگری هیات‌های تشخیص و حل اختلاف برعهده خود کانون‌های کارگری گذاشته شده و خود تشکل‌ها این کار را انجام می‌دهند.

او تاکید کرد: در جلسه اخیر شورای عالی کار این تصمیم به صورت‌سه‌جانبه گرفته شد و اکنون نیز برای اجرا ابلاغ شده‌است.

وی افزود: در آیین نامه قدیمی، وظیفه احراز شرایط برعهده وزارت کار بود و تشکل‌های عالی کارگری و نمایندگان کارگران در شورای عالی کار برای تغییر آن بسیار فشار آوردند و رایزنی کردند تا توانستند به نتیجه مطلوب برسند. اصلاحیه اخیر دستاورد مثبتی برای فعالان کارگری که توانستند با کنش‌گری، تغییری به نفع کارگران ایجاد کنند.

مطالب پربازدید

خدایی با تاکید بر اینکه تغییر آیین‌نامه احراز شرایط نمایندگان کارگران در هیات‌های حل اختلاف، گام مثبتی‌ است، افزود: این تغییر، گامی‌ست به سمت استقلال تشکل‌های کارگری، وقتی خودِ تشکل‌ها، نمایندگان کارگریِ حل اختلاف را تعیین کنند، از اعمال سلیقه‌ی دولت جلوگیری می‌شود و نمایندگان کارگری هیات‌ها دارای استقلال عمل خواهند بود.

این فعال کارگری تاکید کرد: این اتفاق یکی از مطالبات کارگران بود که با پیگیری نمایندگان کارگران عملی شد. اینکه دولت نقشی در ورود نمایندگان کارگران به هیات‌های تشخیص و حل اختلاف نداشته باشد، می‌تواند قدم مثبتی در جهتِ استیفای حقوق کارگران باشد.

در اصلاحیه ماده ۶ آیین‌نامه انتخاب اعضای هیات‌های حل اختلاف موضوع ماده ۱۶۴ قانون کار که به تازگی ابلاغ شده، آمده‌ است: مسئولیت تطبیق شرایط افراد معرفی شده برای عضویت در هیات‌ها برعهده مرجع انتخاب کننده (کانون‌های کارگری) است.

منبع:ایلنا

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا