مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

حداقل حقوق و مزایا و بیمه کارآموزان فرقی با کارگران ندارد

مطالب پربازدید

حداقل حقوق، مزایا و بیمه کارآموزان فرقی با کارگران ندارددبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران می گوید: نباید از کارآموزان سوءاستفاده کرد چرا که فرقی میان کارگر و کارآموز در دریافت حداقل حقوق و مزایایی مانند بیمه وجود ندارد و نمی توان عنوان کرد چون این فرد کارآموز است پس می توانیم حقوق کمتری به او بدهیم یا حق بیمه اش را نپردازیم.

هادی ابوی می گوید: در قانون، کارآموزی برای سنین 15 تا 18 سال در نظر گرفته شده، اما به دلایل مختلف شاهد این هستیم که افراد در سنین مختلف به عنوان کارآموز به کار گرفته می شوند. فردی که تحصیلاتش را تمام کرده و برای ورود به بازار کار خود را نیازمند کارآموزی می بیند خرج دارد و نمی توان انتظار داشت مجانی کار کند و در قانون هم تصریح شده که باید حداقل حقوق را دریافت کند.

وی می گوید: قانون برای این تدوین و تصویب شده که ضوابط مشخصی وجود داشته باشد و اینطور نیست که هر کس زورش بیشتر بود، قانون را دور بزند. اگر افراد و گروه هایی فکر می کنند قانون مشکل دارد باید در راستای اصلاح آن گام بردارند، اما تا وقتی قانونی هست باید آن را رعایت کرد و قانون در باره کارآموزی تصریح دارد که کارآموز در حقوق و مزایای حداقلی فرقی با کارگر ندارد.

قانون کار، قانونی برای کارگر و کارفرماست. این ذهنیت غلط است که قانون کار به نفع کارگران است و برعکس این نیز وجود دارد. در واقع با رعایت این قانون قرار است هم کارگر و هم کارفرما منتفع شوند و در باره کارآموزی هم حق و حقوقی برای کارفرمایان در نظر گرفته شده است.

مطالب پربازدید

بسیاری از کارآموزان و فعالان کارگری میگویند برخی از کارفرمایان از این موضوع سوءاستفاده کرده و نیروی کار خود را از میان کارآموزان تامین می کنند، بدون اینکه حقوق و مزایای قانونی آنها را پرداخت کنند.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا