مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

دولت و کارفرمایان مانع تشکل یابی کارگران می شوند تا نتوانند به حقشان برسند

مطالب پربازدید

دولت و کارفرمایان مانع تشکل یابی کارگران می شوندحسین حبیبی: حق ثشکل یابی کارگران و آزادی برخورداری از این حق، حق الناس است و امکان برخورداری از این حق بر عهده دولت و کارفرمایان است که به نحوی از انحا از کارگران سلب شده تا نتوانند آن طور که باید و شاید به حقشان برسند.

حسین حبیبی (عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور)، می گوید: کارفرمایان به طرق مختلف مانع از تشکل یابی کارگران می شوند. کافرما مانع تشکیل تشکل کارگری می شود تا کارگران نتوانند نسبت به استیفای حقوق صنفی خود اقداماتی مانند مذاکره و اعتراض کنند. هستند کافرمایانی که عوامل خود را به طور نفوذی وارد تشکل میکنند تا نماینده واقعی کارگران نتواند وارد تشکل شود.

کارفرما کارگر را تحت فشار می گذارد یا وارد تشکل نشود و اگر وارد شد قراردادش را تمدید نمی کند یا فسخ می کند یا امتیازاتی را از او سلب می کند یا اینکه موانعی ایجاد می کند تا کارگر فعالیت تشکیلاتی نکند. مواردی هم دیده شده کارفرما افراد درون تشکل را مورد تهدید و تطمیع قرار می دهد تا تشکیلات متلاشی شود. با اینکه کارفرما حق ورود به مجمع کارگران را ندارد، نماینده او و کسانی که عهده دار امور کارگاه هستند وارد تشکل می شوند تا بتوانند اختیار تشکل کارگر را به عهده بگیرند.

حبیبی همچنین در مورد جلوگیری از تشکل یابی کارگران از طرف دولت و کارفرمایان می گوید: همسویی و همراهی احتمالی وزارت کار و ادارات کار از طریق رفتارهای نظری و عملی از جمله تفسیر قوانین به نفع کارفرما، صدور آیین نامه و بخشنامه که نماینده کارفرما تحت عنوان عضو تشکل، وارد تشکل شود یا مانع حضور کارگران در انتخابات شوند، خلاف قانون است.

مطالب پربازدید

بنا به گفته حبیبی، این حق، حق الناس است و هر نوع رفتار و اعمالی که مانع حضور نماینده کارگران در تشکل شود حق کشی و خلاف قانونست.

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا