مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

شروع دوره ترسالی و عصر یخبندان دور از انتظار نیست

مطالب پربازدید

عصر یخبندانهمانطور که میدانید خبر اصلی و قابل توجه امسال سیل و بارش های سیل آسا در بیشتر مناطق کشور بود که از شمال تا جنوب کشور را درگیر خود کرد و جان و مال و زندگی و  کسب و کار بسیاری از هموطنان را به نابودی کشاند. بارش‌هایی که در تاریخچه ثبت داده‌های هواشناسی ایران ( حداقل در پنجاه سال اخیر) سابقه نداشت.

این بارش های گسترده و سیل آسا بسیاری از مردم و کارشناسان زیست محیطی و اجتماعی را به این فکر انداخت که شاید کشور ایران وارد دوره ترسالی شده است.

حسن لشکری (عضو هیأت علمی گروه آب و هواشناسی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین) در این باره گفت: نگاهی به تقویم باستانی ایران‌زمین و نام‌گذاری سال‌ها با نام حیوانات و خاطره تاریخی افراد کهن‌سال از این ترسالی‌ها و خشک‌سالی‌ها که با نام این حیوانات عجین شده، مؤید این مسئله است.

این که امسال در یک ترسالی قرار داریم، شکی نیست ولی این که وارد دوره ترسالی‌های مکرر و طولانی‌مدت شده‌ایم، قضاوت عجولانه‌ای است و باید با مطالعه دقیق‌تر درباره موقعیت کنونی ما نسبت به سیکل خورشیدی و بالطبع موقعیت زمانی ما نسبت به پدیده‌های پیوند از دور، به این مسئله پاسخ داد که در بحث دیگری به این مسئله مستدل‌تر و مستندتر پاسخ داده می‌شود.

مطالب پربازدید

از آنجاکه همان مقدار انرژیی که وارد سیاره زمین می‌شود، همان مقدار نیز خارج نمی‌شود لذا هر سال مقدار اندکی از انرژی ورودی خورشید در جو زمین ذخیره می شود و باعث گرم‌شدن تدریجی جو زمین و اقیانوس ها شده و عملکرد طبیعی جو را دچار تغییر و اختلال و پدیده ها و اتفاقات غیر مترقبه و غیرقابل پیش بینی (گرمای غیر متعارف، بارش‌های سیل‌آسا و مخرب، امواج سرد نامتعارف، جابه‌جایی زمانی و مکانی بارش‌ها و خشک‌سالی‌های شدید و… ) را بوجود می آورد.

 

بر اساس تحقیقات یک محقق بریتانیایی، پایش فعالیت‌های خورشیدی نشان داده است که بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ زمین امکان ورود به یک دوره یخبندان را خواهد داشت. این نظریه قابل اعتنا است؛ چرا که دوره‌های سرمایش و گرمایش زمین به صورت سیکل عمل می‌کنند و انعکاسی از نوع فعالیت‌های خورشید هستند. نتایج و اثرات در این دوره‌ها به شکل کم‌بارشی یا پربارشی خود را نشان می‌دهد.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا