مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
گردشگری

آشنایی با شهر ساوه، شهر انار و یاقوت های سرخ

مطالب پربازدید

یکی از شهرهای دیدنی و تاریخی شهر ساوه می باشد. شهر ساوه که به شهر انار معروف است. مطمئنا اسم انار ساوه به گوشتان خورده است  البته شهر ساوه اگرچه جز شهرهای توریستی به حساب نمی آید اما اماکن دیدنی ساوه بسیار ارزشمندند که سبب می شود اگر سفر به ساوه داشته باشید، سفری توام با آرامش و جذاب و پر خاطره را تجربه خواهید کرد.

میدان شهرداری ساوه

مختصری از شهر ساوه بگوییم!

زبان مردم شهر ساوه زبان فارسی است که آن را با لهجه شیرین ساوجی بیان می کنند. اما اگر در سفر به ساوه به روستاهای این شهر سفری کوتاه داشته باشیم متوجه می شویم که خیلی از مردمان این روستاها به زبان تاتی و ترکی هم صحبت می کنند. اگر کمی بیشتر فکر کنید متوجه می شوید که شما از زمان کودکیتان با این شهر آشنا بوده اید. زیرا بیشتر محصولاتی چون بستنی میهن، سالمین، تی تاپ، مزمز و… که تا به امروز استفاده کرده و لحظات خوب زندگیتان را با آن ها کامل کرده اید در کارخانه هایی که در این شهر صنعتی وجود دارد تولید شده اند و چیزی در حدود 600 کارخانه در شهر صنعتی کاوه که در نزدیکی شهر ساوه قرار گرفته است مشغول فعالیت هستند و این شهر صنعتی را در کل خاورمیانه به عنوان بزرگترین شهر صنعتی دنیا معرفی کرده اند.

یکی دیگر از محصولات نام آشنای این شهر انار وطالبی می باشد که کام خیلی ها را در طول دوران زندگی پرفراز و نشیبشان شیرین کرده اند و تا آنجایی این محصولات با کیفیت و ناب هستند که حتی همه ما دیده ایم که محصولات دیگر شهر های کشور را با نام ساوه می فروشند.

مطالب پربازدید

از دیگر چیز هایی که شهر ساوه را معروف کرده است مخصوصا امروزه تیم فوتسال شنسای ساوه است که به عنوان یکی از بهترین و قدرتمند ترین تیم های حال حاضر فوتسال کشور شناخته می شود. از چهره های مشهور این شهر هم می توان به سلمان ساوجی اشاره کرد که یکی از شاعران بنام و مشهور ایران در سال های ابتدایی قرن هشتم هجری به شمار می رفته است. برای اقامت در شهر ساوه می توانید در یکی از بهترین هتل های این شهر یعنی هتل کاوه شبی خوب و شیرین را به صبح برسانید.

در ادامه مطلب با چند مکان جذاب و دیدنی در سفر به ساوه آشنا خواهید شد:

مسجد سرخ:

نمی شود سفر به ساوه داشت و مسجد سرخ را ندید! مسجد سرخ ساوه یکی از بناهای قدیمی متعلق به دوران سلجوقیان می باشد که در گذشته به عنوان آتشکده از آن استفاده می شده است. در زمان صفویان تغییرات زیادی در بناهای مذهبی به وجود آمد و از آنجا که در بیشتر شهر های ایران آتشکده هایی وجود داشت به مرور به مسجد تبدیل شدند و صفویان توانستند با اضافه کردن بخش هایی به این مسجد و همچنین مرمت و تعمیر و بازسازی مسجد سرخ ساوه آن را به شکل امروزی که می بینیم در آورند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد و خاص مسجد سرخ ساوه مناره ی مسجد می باشد که قامتی کوتاه داشته و مقداری عریض می باشد و در ساخت آن از آجر استفاده شده است. و دور تا دور این مناره هم تزئینات زیبایی از طرح خوشنویسی برجسته مشاهده می شود و به همراه تزئینات آجرکاری ظریف و زیبایی که در قسمت پایینی آن انجام شده سبب گشته که این مسجد چیزی فراتر از یک مسجد معمولی به نظر آید و به عنوان یک آثار تاریخی با ارزش از نظر معماری شناخته می شود. همچنین اگر از این بنا بازدید به عمل آورید خواهید دید که در کتیبه های سرخ مسجد و در قسمت محراب تزئینات به رنگ سرخ انجام شده که به جرات می توان گفت که انتخاب رنگ سرخ برای این تزئینات بی ارتباط با میوه ی قرآنی انار نیست که در این شهر با کیفیت اعلا و بسیار خوشمزه از میان باغ های سرسبز و خرم به دست می آید و به همین دلیل این مسجد به مسجد سرخ معروف شده است.

مسجد سرخ

مطالب پربازدید

مسجد جامع ساوه:

آیا می دانید که اولین مسجد ایران در کدام شهر قرار دارد؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید ؟ جالب است خدمت همه ی شما همراهان گرامی مجله همگردی عرض کنم که اهالی خوب و مهمان نواز ساوه اعتقاد دارند که مسجد جامع این شهر جزو اولین مسجد های ایران است! همچنین خوب است بدانید که یزدی های عزیز و دوست داشتنی هم اعتقاد دارند که مسجد جامع فهرج یزد جزو اولین مساجد در کشور به شمار می آید.

با نگاهی ساده و ابتدایی به مسجد جامع یزد خیلی راحت می توان متوجه شد که این مسجد در ابتدا آتشکده بوده است.تعداد مناره های این مسجد یک مناره می باشد که ساخته قرن ششم هجری است. اگر کمی دقیق تر به جزئیات بنگریم خواهیم دید که در این مسجد بیش از یک محراب را می بینیم که نسبت به مساجد دیگر امری خلاف معمول به حساب می آید. اگر کمی فنی تر به معماری مسجد جامع یزد بنگریم متوجه خواهیم شد که از نظر وحدت سبک معماری به کار رفته در این مسجد هیچ تناسبی را مشاهده نخواهیم کرد. در معماری این مسجد از خصوصیات معماری دوران ساسانی، اشکانی و حتی قرن های نخستین دوران اسلامی و سبک معماری صفوی استفاده شده است.

عمر دقیق این مسجد چیزی بالای 1000 سال باید باشد این مسجد دارای کتیبه ای است که تاریخ ساختش به قرن چهارم هجری قمری و گنبدی دارد که به قرن پنجم هجری قمری باز می گردد. زیبا ترین قسمت این مسجد را به جرات می توان گنبد طلایی و آبی رنگش دانست که با طرح های ساده هندسی و خوشنویسی های زیبا و سرشار از ذوق و احساس که ویژگی بارز هنرمندان اصیل ایرانی بوده است تزئین شده است.مناره ای که بر روی مسجد قرار گرفته و بیشتر شبیه برج های دوران سلجوقیان می باشد با آجر کاری های زیبایی مزین شده است.و بنای مسجد زیبایی دو چندان بخشیده و تا اندازه ای هم قطور می باشد.

مسجد جامع شهر تاریخی ساوه

قلعه دختر:

عده ای می گویند که نام این قلعه به آناهیتا یا الهه آب اشاره دارد، عده ای نیز معتقد هستند منظور از قلعه دختر شاپور دختک بوده و برخی هم گمان می برند که در واقع این مکان محلی بوده که دختران و زنان در هنگام حمله دشمن به آن پناه می برندند.به هر حال این قلعه با نام های قیز قلعه یا قلعه دختر شناخته می شود همچنین با بررسی های صورت گرفته در مورد این قلعه، باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که این قلعه به دلیل داشتن سازه های آبی کامل و جالب توجه احتمالا مردم در شرایط اضطراری و بحران هایی چون حمله دشمنان به این قلعه پناه می برده و مدت های طولانی در آن اقامت می کردند تا این که خطر رفع شود.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

به هر حال آنچه که بیش از همه در این قلعه جلب توجه می کند این است که این قلعه تمام مشخصات عبادتگاه آناهیتا را در خود دارد و به احتمال قوی این نظریه که عبادتگاه آناهیتا بوده است درست باشد. و با به کار بردن نام دختر باعث شده اند که قلعه از خطرات احتمالی بتواند بیشتر در امان بماند. قیز قلعه یا قلعه دختر یک ویژگی جالب دیگری هم دارد و آن این است که شما در برخی از شهر های ایران هم می توانید شعبه های دیگر از آن را بیابید. و این امر سبب شده است که قز قلعه به عنوان یک عبادتگاه زنجیره ای در تمام ایران تبدیل شود.

ویژگی بارز این قلعه ها این بود که بر روی کوه های بلند و به گونه ای ساخته می شدند که برای رسیدن به آن تنها یک مسیر وجود داشت مسیری که فقط مردم محلی از آن خبر داشتند و سه طرف این قلعه ها پرتگاه های خطرناک بود و این امر سبب می شد که دشمنان نتوانند به راحتی به قلعه دسترسی داشته باشند و تنها مسیری هم که برای دسترسی به قلعه وجود داشت تمام و کمال در مقابل نفوذ دشمن مراقبت می شد.

قلعه دختر

گنبد چهار سوق شهر ساوه:

گنبد چهار سوق ساوه به عنوان موزه مردم شناسی شهر ساوه شناخته می شود دارای مجموعه های ارزشمندی است که می تواند شما را ساعت ها به بازدید از خود مشغول سازد. در این موزه انواع کتاب ها و اشیای قدیمی، سکه ها و همچنین لباس های سنتی و اقوام مختلف که روزگاری در این منطقه زندگی می کردند نگهداری می شود. این موزه در واقع گنبدی چهارسوق است که هر طرف این گنبد به یک بازار راه دارد و گفته می شود که در زمان های گذشته خود این بنا یک بازارچه کوچک محسوب می شده است. قدمت معماری این گنبد به دوران صفویه باز می گردد.

گنبد چهار سوق در شهر تاریخی ساوه

دریاچه سد الغدیر:

اگر در سفر به ساوه فرصت رفتن به خارج شهر داشتید، از دریاچه سد الغدیر دیدن کنید. این سد که درسال 1372 به بهره برداری رسید در جنوب غربی شهر ساوه و در 25 کیلومتری این شهر بر روی رود قره چای ساخته شده است. سد ساوه یا سد الغدیر که یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و تماشایی شهر ساوه می باشد. در طول تعطیلات محل مناسبی برای برپا نمودن کمپ است.

سکوت و آرامش خاصی در شب هنگام در کنار این سد انتظار کسانی را می کشد که می خواهند شب های تابستان را در چادر در این مکان خوش آب و هوا بگذرانند.ماهیگران نیز از جمله کسانی هستند که شب را در کنار دریاچه شهر ساوه به روز می رسانند و به صید ماهی هایی چون کپور و زرد پر می پردازند. این سد از آب تمیز و شفافی برخوردار بوده و اگر به وسط های سد برویم حتی آب آن قسمت ها قابل آشامیدن خواهد بود.

اگر چه ساوه شهری خشک به حساب می آید، امّا در اکثر حوضچه ها و آبگیر هایی که در جای جای شهر ساوه قرار دارند می توان پرندگان مهاجری چون اردک کله سبز را از نزدیک مشاهده نمود. همچنین از دیگر پرندگانی که در اطراف شهر ساوه دیده می شوند می توان به تیهو، کبک، دراج، سار اشاره کرد.

دریاچه سد الغدیر ساوه

اماکن دیدنی ساوه: باغات میوه

معروف ترینِ اماکن دیدنی ساوه باغات میوه و انار این شهر است که در تمام ایران شناخته شده است و در سفر به ساوه باید از آن ها دیدن کرد. باغات انار ساوه از قدیم منبع ارزشمندی برای تامین اقتصادی مردم این منطقه بوده اند. همان طور که می دانیم میوه ی انار دارای خواص فوق العاده ای است. از آنتی اکسیدان انار گرفته تا پتاسیم و ویتامین C آن که برای پوست بسیار مناسب و مفید می باشند و از چروک خوردن و پیری پوست صورت جلوگیری می کند.

انار ساوه را می توان در انواع مختلفی از محصولات مانند رب انار و لواشک دید. از دیگر باغات شهر ساوه باغ های زیبا و پربار گیلاس، سیب گلاب، بادام، سنجد، گردو، توت و هلو و شاه توت می باشد. همچنین مهم تر از همه پسته ساوه که علی رغم این که از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است امامتاسفانه زیاد شناخته شده نیست. بیشتر باغات پسته در 30 کیلومتری شهر ساوه و در باغ های پسته زرندیه واقع شده اند. خیار محلی و گوجه و طالبی از دیگر میوه های این شهر هستند که توصیه می کنیم اگر به شهر ساوه مسافرت کردید حتما بر سر جالیز حاضر شوید و با چشیدن میوه های خوشمزه این شهر کامتان را شیرین کنید.

باغ انار

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا