لینک فالو، ugc، sponsored، نوفالو و تفاوت آنها
لینک فالو
تاکنون لینکهایی که در سایت قرار میدادیم دو صفت داشت،لینک فالو (rel=”Dofollow”) و نوفالو (rel=”Nofollow”)، اما اخیرا گوگل دو صفت جدید UGC و Sponsored را برای لینکهای نوفالو معرفی کرده که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.
لینک فالو چیست؟
لینک فالو به موتورهای میگوید که این لینک را دنبال کن، یعنی وقتی شما لینکی را با صفت rel=dofollow در صفحه ای قرار میدهید بدان معناست که محتوای آن لینک برای شما با ارزش بوده و شما آن را را تأیید میکنید، درنتیجه موتورهای جستجو هم هنگام crawl کردن آن صفحه، آن لینک را دنبال میکنند و لینک فالو در رتبه بندی سایت و محاسبه پیج رنک تاثیر دارد.
چرا باید از لینک فالو استفاده کرد ؟
لینک نوفالو چیست؟
هنگامی که افراد به اهمیت لینک فالو پی بردند، شروع به لینک سازی (link building) برای وبسایتشان کردند که باصطلاح به آن لینکها بک لینک میگویند.
مدیران سایت ها بک لینک های زیادی را در سایتهای گوناگون و انجمن ها و حتی قسمت کامنت وبسایت های دیگر میساختند تا اعتبار و رتبه سایتشان نزد گوگل بالا برود چون بک لینک بیشتر برابر بود با رتبه بالاتر.
گوگل این موضوع را متوجه شده و برای جلوگیری از این سوء استفاده خاصیت نوفالو (Nofollow) را معرفی کرد.
به رباتها و خزنده ها با دیدن اینک nofollow متوجه میشوند که نباید آن لینک را دنبال کنند.
مثلا اگر لینک سایتی دیگر را بصورت نوفالو در سایت خود قرار دهید بدان معناست که شما آن سایت را تأیید نکرده رباتها و خزندهها هم آن لینک را دنبال نمیکنند، درنتیجه آن لینک در رتبه بندی سایت شما تاثیر نمیگذارد.
از لینک های نوفالو زمانی استفاده میکنید که میخواهید به صفحه ای لینک بدهید اما نمیخواهید موتورهای جستجو آن صفحه را ببینند یا از اعتبار سایت شما به آن سایت بدهد.
اطلاعات بیشتر درباره لینک فالو و نوفالو :
تفاوت لینک های فالو و نوفالو
فرض کنید مطلبی را در وبسایتتان قرار داده و میخواهید لینکی خارجی به آن مطلب بدهید، درصورتی که آن لینک مربوط به سایتیهای معتبر باشد، اعتبار صفحه و دامنه شما بیشتر شده و موجب بهبود سایت و آن مطلب خواهد شد اما اگر لینک به سایتهای با اعتبار پایین و نامعتبر بدهید ممکن است وبسایت شما هم جریمه شود.
خاصیت UGC و Sponsored
گوگل با معرفی صفت nofollow دنیای وب و سئو را متحول کرد ولی استفاده زیاد از لینکهای نوفالو باعث شد که شناسایی لینکها برای موتورهای جستجو سخت تر شود.
اخیرا گوگل، دو صفت جدید به لینکهای نوفالو اضافه کرد که این دو ویژگی برای شناسایی بهتر ماهیت لینک دهی در سایتهاست.
این دو ویژگی که یکی Sponsored و دیگری UGC هستند.
لینک های Sponsored:
تبلیغات، حمایت مالی و از این قبیل لینکها از این پس با این صفت شناخته میشوند.
لینک های UGC:
UGC مخفف User Generated Content به هرنوع محتوایی که توسط کاربران سایت و نه ادمین ساخته شده داده میشود.
لینکهای کامنتی، انجمن ها و وبلاگها و یا هرچیزی که توسط کاربران سایت ساخته شده است صفت ugc میگیرند.
بعضی ها فکر میکنند که با اضافه شدن این دو خصوصیت، دیگر لینک Nofollow کاربردی ندارد، باید بگوییم که این صفت ازبین نرفته و هنوز هم میتوانید از آن استفاده کنید، حتی میشود از این صفات بصورت ترکیبی هم استفاده کرد:
<a href=”example.com” rel=”nofollow ugc sponsored”>your title</a>
چرا فقط ازلینک های NoFollow استفاده نکنیم
اگرچه همانطور که گفتیم ، پیوندهای پیگیری جدید از بدو تأسیس کار خوبی انجام داده اند ، دلایل زیادی وجود دارد که صاحبان سایت مجبور می شوند از همه مدل های پیوند شفاف برای جلوگیری از رتبه بندی استفاده کنند.این ویژگی های جدید به Google کمک می کند تا ساختار پیوند واضح و محکم تری را پیاده سازی کند ، در حالی که استفاده از NoFollow به تنهایی می تواند منجر به یک مدل پیچیده و بعضاً اشتباه از پیوندهای ضبط شده توسط Google شود.
قابلیت های جدید تجزیه و تحلیل متن نیز به Google کمک بسیاری می کند و درک رابطه بین متن و محتوای مقصد را برای Google آسان می کند. مهمترین کمک این پیوندها همانطور که گفته شد ، روشن کردن هدف و هدف داشتن یک سری پیوندها و صفحات در وب سایت است تا گوگل مطمئن شود پیوندهای غیرقابل اطمینان نیستند.