مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانی

نه بسته حمایتی دادند، نه مزد ترمیم شد/ چرا کارگران را از مردم جدا کردند؟

مطالب پربازدید

بسته حمایتی دولتدر شرایطی که به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان، خط فقر در کلانشهرها از مرز پنج میلیون تومان هم گذشته است، تقریباً ۹۰ درصد از مزدبگیران، چه در دولت و چه در بخش‌های خصوصی، زیر خط فقر به سر می‌برند؛ با احتساب حداقل مزد کارگریِ یک میلیون و چهارصد هزار تومانی، می‌توان ادعا کرد سیزده میلیون خانوار کارگری کشور زیرِ «خط فقر مطلق» به سر می‌برند.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) با انتقاد از نگاه اعانه‌ای دولت به کارگران می‌گوید: کارگر تنها ابزاری که برای بقا دارد، فروش «نیروی کار» است و باید از این طریق، درآمد مکفی برای گذران امور کسب کند؛ وگرنه راه‌حل‌های ساده‌انگارانه و پوپولیستی نمی‌تواند جوابگو باشد؛ دولت نباید برای ایجاد توزان در معادله‌ مزد- معیشت، به دنبال راهکارهای «صدقه‌ای» باشد.

 

دولت تا قبل از ابتدای دی ماه، به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و همچنین به کارمندان دولت، بسته حمایتی ارائه داده است اما به کارگرانِ تحت پوشش قانون کار نه! این درحالیست که متوسط درآمدِ ماهانه‌ی کارمندان دولت بالای دو میلیون تومان است اما متوسط درآمد کارگران به سختی به یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌رسد. آیا کارمندان دولت به بسته حمایتی محتاج‌ترند یا کارگران؟!

مطالب پربازدید

 

به گفته فرامرز توفیقی: نه مزد را ترمیم می‌کنند و نه بازار کالاها و خدمات را کنترل می‌نمایند فقط می‌خواهند به مردم «صدقه» بدهند. آنهم مردمی که به نظر می‌رسد «کارگران» جزو آنها نیستند؛ در واقع مردم منهای کارگران!

کارگران در صف آخرِ دریافت بسته‌های حمایتی قرار گرفته‌اند؛ مسئولان هر روز را به دفع‌الوقت به روز بعد گره می‌زنند؛ نه جلسه شورای عالی کار برگزار می‌شود و نه کارگران بسته حمایتی گرفتند؛ این دفع‌الوقتِ مدام، حتی صدای نمایندگان مجلس را درآورده است.

منبع: ایلنا

 

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا