مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
فال و طالع بینی

کهن الگوی هفائستوس (شخصیت صنعتگر و خلاق و خدای آتش و آهنگری)

مطالب پربازدید

کهن الگوی هفائستوس (Hephaestus) یک کهن الگوی مردانه، و خدای آتش پنهان و کوره آهنگری است. اشخاصی که تحت تاثیر آرکتایپ هفائستوس هستند اشخاصی عبوس ولی احساساتی هستند که خودشان را با کار و خلاقیت تعریف می کنند و نشان می دهند. معمولا مردادیها دراین دسته شخصیتی قراردارند.کهن الگوی هفائستوس

این آرکتایپ به احساسات و غرایز درونی عینیت می بخشد و احساسات گرم درون انسان را بیرون می کشد و با کار و خلاقیت خود به بروز و ظهور می رساند. او مثل هنرمندی است که ساعت ها در تنهایی روی اثر هنری خود کار می کند و احساسات درونی خود را با کاری خلاقانه و شاخص نشان می دهد.

البته در جامعه ای که افراد تشویق می شوند تا مانند دیگران رفتار کرده و به دنبال منطق و قدرت باشند افراد دارای شخصیت هفائستوس طرد می شوند. این افراد در دنیای امروز که همه به دنبال موفقیت هستند با مشکل روبرو خواهند شد.

آرکتایپ هفائستوس در کودکی خود دچار زخم های عاطفی شده و صنعت و هنر به او کمک می کند تا زخم هایش را التیام ببخشد. در حقیقت افراد هفائستوسی احترام به خود و اعتماد به نفسشان را از طریق کارهایشان به دست می آورند و دوست دارند زیبایی و کمال را در کاری که می کنند نشان دهند نه در خودشان.

مطالب پربازدید

اسطوره هفائستوس

هفائستوس که رومیان به ان “ولکان” می گویند، خدایی است  عصبانی و غمگین و در عین حال خلاق، انسان دوست و خواهان صلح و آشتی. او خلاق بوده و مبتکر است و خود را با کارش تعریف می کند و چیزهای زیادی برای سایر خدایان می سازد. او تنها خدایی است که کار می کند و هر چیزی که تولید می کند جادویی، عظیم و خارق العاده است.

هفائستوس نماد نیاز عمیق انسان برای خلق کردن وسایل زیبا و کاربردی است و تمدن از تلاش و عرق جبین او رشد کرده است. او بدشانس است و با ظاهری قوی هیکل و پایی لنگ به تصویر کشیده شده است.

ویژگی های شخصیتی

شخص هفائستوسی اغلب مسئولیت حفظ آرامش در خانواده را به عهده می گیرد. و حافظ صلح و ارامش در خانواده است. وی به شدت عاطفی و درونگرا بوده و رنج و دردی را درون خود احساس می کند که بیان آن برایش سخت است. برای دیگران درک آنچه در درون یک هفائستوسی می گذرد سخت است. با اینکه دیگران فکر می کنند او سرش به کار خودش است و متوجه خیلی از مسائل نیست، اما او به خوبی و حتی بهتر از دیگران می فهمد و در جریان مسائل اطرافش است.

شخص هفائستوسی اغلب احساس بی ارزشی و طردشدگی و نخواستنی بودن می کند و فکر می کند که او مقصر اتفاقات ناخوشایند و جرو بحث دیگران است. در هنگام خشم بیشتر از اینکه پرخاشگری کند عبوس شده و در خود فرو می رود. او با خلق یک اثر خود را تخلیه کرده و احساس آرامش می کند و دست سازهایش را مانند فرزندش دوست دارد. هنرهای تجسمی و مشاغلی مانند اهنگری و نجاری مورد علاقه وی می باشد.

او در عین حال که اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی دارد، رنج کشیدن را دوست دارد و از درد و رنج درون خود برای خلق آثار هنری خود انرژی می گیرد. رنج دوری از معشوق و شکست عشقی برای وی الهام بخش بوده و با اینکه فن بیان خوبی ندارد می تواند برای عشقش شعر بسراید و قلم خوبی برای نوشتن دارد.

مطالب پربازدید

یک هفائستوسی اهل صلح و آشتی بوده و به دنبال جنگ و دعوا نیست اما در مبارزه علیه حاکمان ظالم پیشقدم می شود.

گرچه او فرد بی نظمی به چشم می آید ولی او زیاد، آزادانه و به سبک خودش کار می کند و این بی نظمی ظاهری به دلیل آزادی عمل و کار کردن خلاقانه اوست. او در ذهن خود زندگی کرده و به سختی با دیگران ارتباط برقرار می کند ولی اگر ارتباطی برقرار کند عمیق است و وابستگی به دنبال دارد.

تاثیر کهن الگوی هفائستوس در طول زندگی

کودکی:

هفائستوس با اینکه در کودکی بسیار حساس و ساکت است، آتشفشانی در درونش دارد. او کودکی جدی و غیر اجتماعی است که با خراب کردن و دوباره ساختن اسباب بازی هایش سرگرم می شود. اگر در کودکی، والدینش او را تشویق به بازی با همسالان و معاشرت با دیگران نکنند بیش از حد گوشه گیر می شود و به دلیل اینکه دائم با دیگران مقایسه می شود ، احساس طردشدگی خواهد داشت.

نوجوانی:

اگر در کودکی طرد شده باشد و غیراجتماعی بار بیاید ، در نوجوانی خشمگین و افسرده خواهد بود و ممکن است کار دست خودش بدهد، اما اگر کودکی خوبی داشته باشد و با خلاقیت و جلوه گری در کارهای دستی اش دوستانی را با خود همراه کرده باشد و دوستانی داشته باشد می تواند در نوجوانی خود را تخلیه کرده و رشد کند. او در رشته های عملی بیشتر از رشته های تئوری موفق خواهد بود و تحصیل در هنرستان برای وی مناسب است.

شغل و حرفه:

اگر بتواند علاقه خود را شناخته و به مهارت خود در آن رشته بیفزاید در آن کار موفق خواهد بود. او به سادگی غرق در کارش می شود و خستگی ناپذیر به نظر می آید. او به دنبال سود مالی یا رقابت با دیگران نیست بلکه کار و خلاقیت به وی احساس رضایت درونی بخشیده و به زندگیش معنی می دهد. در واقع او کار را برای کار انجام می دهد و توانایی فروش تولیدات خود را و ورود به دنیای تجارت را ندارد. او ترجیح می دهد در تنهایی کار کند نه در کارهای گروهی. کارهایی مثل آهنگری،نجاری، صنعتگری، مکانیکی و هنرهای دستی بهترین انتخاب برای وی می باشد.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

میانسالی و پیری:

اگر در زندگی کاری و خانوادگیش موفق باشد، در نیمه دوم زندگیش برونگراتر شده و زندگی شادتری خواهد داشت وگرنه با بالا رفتن سن از قبل هم غمگین تر و تنهاتر و گوشه گیرتر خواهد شد.

رابطه با دیگران:

برای اینکه بتواند با مردان دیگر روابط اجتماعی خوبی داشته باشد باید آرکتایپ های آپولو یا هرمس را در خود پرورش دهد. دنیای مردان دیگر برای او دنیایی غریب است و مخصوصا به افراد سطحی نگر و برونگرا علاقه ای ندارد. او با صاحبان قدرت مشکل دارد و هرکس که بخواهد او را تغییر دهد یا تحت فرمان خود درآورد باعث برانگیختن خشم او خواهد شد.

در میان کهن الگوها، کهن الگوی دیونوسوس با رنج و زیبایی آشناست و بیشتر از دیگران وی را درک کرده و می تواند با او دوستی ماندگار داشته باشد. البته زنان در زندگی یک هفائستوسی مهم هستند. آنها هم می توانند به او انگیزه زندگی بدهند و الهام بخش او باشند و هم می توانند او را به ورطه نابودی بکشانند. او زنان زیادی ارتباط ندارد و اگر بتواند زن مورد علاقه اش را بیابد رابطه ای عمیق و عاشقانه با او برقرار خواهد کرد.

ازدواج:

رضایت یک هفائستوسی از زندگی، به ازدواج او وابسته است. او یک همسر منحصر به فرد است و همسرش نیز مهمترین فرد درجهان است او می تواند مدت زیادی با همسرش وقت گذرانده و او را تماشا کند. او وفادار به همسرش است و انتظار دارد همسرش نیز به وی وفادار باشد. آنقدر وفادار است که اگر همسرش را از دست بدهد با این غم زندگی خواهد کرد و به دنبال رابطه جدیدی نمی رود.ازدواج

 

نقاط ضعف و جنبه های منفی یک هفائستوسی:

وی کمبود محبت در خانواده را تجربه کرده و همین ممکن است اثر منفی در زندگیش بگذارد. او به خاطر عدم درک کافی والدین سرخورده و منزوی و افسرده و فاقد مهارت اجتماعی بوده و ممکن است نگاهی بدبینانه به دنیا و اطرافیانش داشته باشد و سعی کند زیاد با دیگران ارتباط نداشته باشد و درعوض برای فرو بردن خشم خود به مشروبات الکلی روی بیاورد.

او اغلب به خاطر همین تنهایی و افسردگی ممکن است تصورات خود از یک واقعه را، واقعیت بداند در حالیکه ممکن است تصور درستی نباشد. او به طور کلی نمی تواند خشم و حتی احساسات دیگران را تحمل کند و برای کاهش تنش و برقراری صلح بخشی از خودش را سرکوب می کند. ارتباط کلامی و حرف زدن با یک هفائستوسی ظاهرا کاری بیهوده است چون هرگز متوجه نمی شوید که واکنش های او چه هستند. چه بسا با عصبانیت ناگهانی می تواند به سادگی اطرفیانش را ناراحت کند.

پیشنهاداتی به هفائستوسی ها:

یک هفائستوسی باید برای خودش ارزش قائل شود و بتواند برای رشد خود دیگر کهن الگوهای خوب را نیز در خودش بیدار کند. مهم است وی بداند که مشکلات و نواقصی را که در خود احساس می کند، ناشی از تاثیرات رفتارهایی است که با وی شده است. دانستن این موضوع باعث می شود اعتماد به نفس خود را به دست آورده و برای رشد و موفقیت خود تلاش کند.

خودشناسی و حتی شناخت دیگران می تواند به وی کمک کند تا از زخم هایی که در گذشته به وی وارد شده رهایی یابد و معنای زندگی خود را پیدا کند. او بیش از هر چیزی به همدلی و توجه دست و بیش از پیش اطرافیانش احتیاج دارد. او باید یاد بگیرد دیگران را بیشتر بشناسد و به جای برخورد ذهنی و پیشداوری و واکنش های هیجانی با افراد گفتگو کند.

جوان هفائستوسی باید دیگر کهن الگوهای خوب را نیز در خود بیدار کند. انرژی هرمس می تواند مهارت های ارتباطی را در او تقویت کند. کهن الگوی آپولو نگرش عینی در کهن الگوی هفائستوس ایجاد می کند. کهن الگوی آتنا می تواند تفکر برنامه ریزی را در کهن الگوی هفائستوس رشد و توسعه دهد. زئوس قدری به او جاه طلبی خواهد  داد. آفرودیت می تواند عشق و زیبایی را در او نهادینه کند و منجر به ابتکارات زیبای هنری شود. البته وارد دانشگاه شدن و تحصیلات عالیه می تواند به بیدار شدن این کهن الگوها در وی کمک کند.

او نیاز به پدر و مادری دارد که او را فردی ارزشمند به حساب آورده و به او یاد بدهند که چگونه راهش را در زندگی پیدا کند و زخم های عاطفی اش را التیام بخشد و بر سختی های زندگی پیروز شود.

نویسنده و تهیه کننده: یوسف حبیبی

برگرفته از: ستاره

 

 

 

 

 

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا