مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
طراحی وب

سئو، بهینه سازی سایت برای کسب رتبه برتر و رضایت کاربران

مطالب پربازدید

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از مفاهیم و تکنیک‌ها، برای کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو دانست.

اگر به معنای لغوی آن توجه کنیم، سئو در واقع Search Engine Optimization یا همان سئو سایتبهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

در حال حاضر گوگل به عنوان پرمخاطب‌ترین موتورِ جستجوی جهان، تمام تمرکز خود را روی جلب رضایت کاربران قرار داده و سایت‌هایی را در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد، که این فاکتورها را به خوبی رعایت کرده باشند.

امروز هر سر نخی را که در حوزه سئو دنبال می‌کنیم در نهایت به یک مفهوم مشخص می‌رسیم؛ رضایت کاربر.
برای درک بهتر به دو مثال زیر توجه کنید:۱- گوگل در سال ۲۰۱۸ الگوریتم Mobile First Index را معرفی کرده تا نسخه موبایل سایت‌ها را معیار اصلی بررسی محتوا و تعیین جایگاه صفحات قرار دهد. ولی چرا؟ زیرا در حال حاضر ۵۵ درصد جستجوها از طریق موبایل انجام می‌شود و همین آمار نشان می‌دهد که رضایت کاربران در استفاده از موبایل نهفته است.

مطالب پربازدید

۲- تکرار کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) در صفحه، دیگر موجب کسب جایگاه بهتر نمی‌شود بلکه حتی ممکن است موجب جریمه سایت شما شود. به نظر شما چرا؟ برای آن که صفحات اینترنتی مملو از مقالات و متن‌هایی شده بودند که هدف آن‌ها تنها کسب جایگاه در گوگل بوده و هیچ ارزشی برای خوانایی محتوا و رضایت کاربر در نظر نمی‌گرفتند.

حال اشاره ای می کنیم به فاکتورهایی که الگوریتم‌های گوگل برای تعیین میزان رضایتمندی و رتبه بندی سایت ها از صفحات اینترنتی بررسی می‌کنند:

الگوریتم رنک برین:

الگوریتم‌های پیشین گوگل همگی هدف همیشگی یعنی افزایش رضایت کاربران از نتایج جستجو را دنبال می‌کردند ولی همه آن‌ها معیارِ سنجش خود را محتوا و وضعیت سایت‌ها قرار می‌دادند.

این روند ادامه داشت تا اینکه الگوریتم رنک برین به یکی از مهم‌ترین ابزارهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها تبدیل شد، الگوریتمی که در کنار توجه به محتوای سایت رفتار کاربران را نیز آنالیز می‌کرد.

مطالب پربازدید

با ورود الگوریتم رنک برین، فاکتورهای مرتبط با سنجش رضایت کاربر به دو دسته اصلی تقسیم شدند. دسته اول به محتوا، کدنویسی و لینک سازی سایت مربوط می‌شوند ولی دسته دوم؛ رفتار کاربران هنگام جستجو و واکنشِ آن‌ها به محتوای سایت‌ها را  مورد بررسی قرار می‌دهند.

فاکتورهای مرتبط با خود سایت:

قبل از آن که سایت شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده و توسط کاربران انتخاب شود، ربات‌های گوگل از آن بازدید خواهند کرد. این ربات‌ها فاکتورهای متعددی (نزدیک به ۲۰۰ عدد) را بررسی می‌کنند که در اینجا برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

رعایت استانداردهای نگارشی و خوانایی در محتوا

نمایش صحیح صفحه در موبایل و تبلت

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

سرعت نمایش اولین محتوای قابل درک به کاربر

ارتباط معنایی کلمات و عبارات صفحه با عنوان و تگ‌های هدینگ

لینک سازی‌های داخلی و خارجی صفحه

به کار گیری تصاویر اختصاصی و مرتبط با موضوع صفحه

فاکتورهایی از این دست را معمولا به دو دسته سئو داخلی و خارجی تقسیم می‌کنیم و معمولا مدیریت آن به صورت کامل در اختیار شماست.

فاکتورهای مرتبط با رفتار کاربر

زمان حضور کاربر در صفحه پس از جستجو در گوگل

تعداد نظرات درج شده توسط کاربران در صفحه

میزان اشتراک گذاری صفحه در شبکه‌های اجتماعی

نرخ کلیک کاربران بر روی سایت شما در صفحه نتایج گوگل

نرخ خروج سریع کاربران از صفحه (کمتر از ۲۰ ثانیه)

فاکتورهایی که به رفتار کاربر مرتبط هستند در نگاه اول از دست شما خارج است، زیرا شما کنترلی بر رفتار آن‌ها نخواهید داشت ولی اگر کمی عمیق‌تر به این مساله نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که رفتار آن‌ها تنها بازخوردی از میزان رضایت‌شان از صفحه سایت ما است.با اینحال، مدیریت رفتار کاربران نیز می‌تواند توسط ما انجام شود.

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا